Gå til innhold

Den store kjærligheten, hvordan vet man det?

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke du skjønte særlig mye av hva jeg skrev.

Men det var altså en respons på hvordan man kan vite hvem som er "den rette". Jeg tror at man må _velge_ hvem som er den rette og så holde fast ved dette valget.

Jeg ville ikke valgt en jeg i utgangspunktet ikke eide følelser for. Men når jeg har valgt vil jeg oppleve at følelsene svinger, forelskelsen går i bølger. Men jeg kan velge å elske, dvs å bry meg så mye at jeg ikke løper avgårde straks motgangen kommer.

Mange par som sier de har tapt kjærligheten har egentlig bare mistet de berusende forelskede følelsene. De har kanskje ikke en gang elsket. Forelskelse er for godværsdagene. Kjærligheten prøves i de vonde dagene. Kjærligheten styrkes av våre valg og våre valg styrkes av kjærlighet.

"Kjærligheten tror alt, håper alt og tåler atl." Det er slett ikke alltid romantisk, iblant er det bare beinhard vilje. Men når man _velger_ å holde ut, har man gode muligheter for å oppleve kjærlighet som langt overgår den første forelskelses rus.

mvh

Jeg tror du ikke forsto, at jeg skjønte ditt innlegg. Les mitt innlegg en gang til. Jeg gjentar: Man kan ikke bestemme seg for å elske. Bestemme seg for å holde ut, ja. Men ikke for å elske, det er ikke en viljesøvelse.

Fortsetter under...

Jeg tror du ikke forsto, at jeg skjønte ditt innlegg. Les mitt innlegg en gang til. Jeg gjentar: Man kan ikke bestemme seg for å elske. Bestemme seg for å holde ut, ja. Men ikke for å elske, det er ikke en viljesøvelse.

Jo, å elske er et valg. Og man velger hvem man gjør til gjenstand for sin oppmerksomhet, energi og kjærlighet. Å elske handler i større grad om vilje og handling enn om følelser. Kjærlighet er noe langt mer enn heftige følelser.

Forelskelse er mer flyktig. Man kan ikke velge selve forelskelsen, men man kan velge de handlinger som enten kveler eller får forelskelsen til å blomstre.

mvh

• 1 måned senere...

Jeg tror at dersom man går og venter på "den perfekte for meg" - så forblir man single. Ingen er perfekte, ingen går rundt og føler seg stormforelsket i kjæresten sin hele livet. Å være kjærester handler om å være glad i hverandre, å ha felles planer man arbeider mot sammen, å være stormende forelsket innimellom, og jobbe seg gjennom de periodene man IKKE er stormende forelsket.

Lykke til!

Dette skal jeg ta vare på om tenke på når jeg og kjæresten min har det vanskelig. Det var et vakkert innlegg!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...