Gå til innhold

Blødning etter overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest Hu Helene

Er en kvinne på 51 år som kom i overgangsalderen da jeg var 46. Har brukt hormontabletter (Trisekvens) fram til juni i fjor, gikk da over til Activelle. Sluttet etter 2-3 uker pga blødninger. Disse opphørte, og jeg har ikke hatt blødninger utover det som følger med bruk av Trisekvens. Hadde en del hetetokter utover høsten, men dette gikk over. Virker som det nå har vært eggløsning, med blank utflod etterfulgt av menstruasjonslignende blødninger etter 2 uker. Er dette grunn til å oppsøke lege, eller kan jeg ta det med ro hvis det går over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297347-bl%C3%B8dning-etter-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du må beskrive litt nærmere hva du mener med ’kom i overgangsalderen da jeg var 46’. Stoppet blødningene helt opp? Hadde du symptomer?

Det er ikke umulig å ha eggløsning når man er 51 år, men da var du ikke kommet i overgangsalderen ved 46 år. Man kan først si at det var overgangsalder når det ikke kommer blødning i de neste 12 måneder, men da har mange allerede startet med hormon, og det er umulig å si noe om tidspunktet for overgangsalderen. Det er ikke så rart at du fikk mye blødning på Activelle, hvis du har startet før overgangsalderen. Man bør helst vente til ett år etter siste menstruasjon, hvis man da vet når den kom.. Overgangsalderen er preget av svingninger; i en periode kan det være lavt østrogennivå med symptomer, i neste måned kan det være helt normalt med eggløsning. Jeg synes du skal se det an uten bruk av hormon, det er ikke umulig at du får ny blødning om en stund. Du kan siden overveie om du trenger hormonbehandling, jeg vil da anbefale deg Novofem som er et svakere østrogen enn Trisekvens.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Hu Helene

Du må beskrive litt nærmere hva du mener med ’kom i overgangsalderen da jeg var 46’. Stoppet blødningene helt opp? Hadde du symptomer?

Det er ikke umulig å ha eggløsning når man er 51 år, men da var du ikke kommet i overgangsalderen ved 46 år. Man kan først si at det var overgangsalder når det ikke kommer blødning i de neste 12 måneder, men da har mange allerede startet med hormon, og det er umulig å si noe om tidspunktet for overgangsalderen. Det er ikke så rart at du fikk mye blødning på Activelle, hvis du har startet før overgangsalderen. Man bør helst vente til ett år etter siste menstruasjon, hvis man da vet når den kom.. Overgangsalderen er preget av svingninger; i en periode kan det være lavt østrogennivå med symptomer, i neste måned kan det være helt normalt med eggløsning. Jeg synes du skal se det an uten bruk av hormon, det er ikke umulig at du får ny blødning om en stund. Du kan siden overveie om du trenger hormonbehandling, jeg vil da anbefale deg Novofem som er et svakere østrogen enn Trisekvens.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Med "kom i overgangsalderen da jeg var 46" mener jeg at menstruasjonen opphørte i flere måneder, litt over et halvt år tror jeg. Jeg hadde også hetetokter. Begynte med hormoner før det hadde gått et år.

Mette Moen, Gynekolog

Med "kom i overgangsalderen da jeg var 46" mener jeg at menstruasjonen opphørte i flere måneder, litt over et halvt år tror jeg. Jeg hadde også hetetokter. Begynte med hormoner før det hadde gått et år.

Det kan forekomme at det blie en pause i hormonproduksjonen, og at den så tar seg opp igjen, spesielt hos 'yngre' kvinner. Jeg tror ikke du er kommet til menopausen (=siste spontane menstruasjon), men du får se.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...