Gjest ung og frustrert 84 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei! Allerede i en alder av 16 år fikk jeg etter lang tids sykeleie med kraftige mageproblemer påvist magesår-bakterien helicobacter - (husker ikke hele navnet). Jeg fikk behandling på sykehus med diverse kurer, og ble etter en tid nesten symptomsfri. Jeg ble opplyst om at når bakterien først hadde blitt behandlet, ville den ikke komme tilbake. Alle leger jeg har snakket med står knallhardt ved denne forklaringen. Den "friske" perioden skulle vise seg å vare i ca 6 mnd, før de samme problemene startet igjen. Slik holdt jeg på med sterke mageproblemer og sykehusinnleggelser ca hvert halvår i flere år. Hver gang med samme konklusjon fra legene - jeg hadde tydeligvis et syreproblem og måtte passe på vekt og kosthold. Nå har det seg slik at jeg har vært opptatt av kosthold og trening i alle år, har alltid vært slank, og har siden mageproblemenes start kun forholdt meg til anbefalte matvarer. jeg har prøvd alle verdens alternative kurer (kålsuppe, urter osv), jeg har utført alle triksene i boka (heve sengen om natten, bruke klær som ikke strammer over magen osv). Min største redning har vært melk og Nexium.. Jeg har forholdt meg til "sykdommen" etter alle kunstens regler, men den slipper ikke taket, og symptomene blir nå bare sterkere for hvert år som går. I de helt ekstreme tilfellene der jeg over lengere tid ikke får i meg mat, har svekket allemen tilstand og ekstreme magesmerter (ved enkelte tilfeller har jeg kastet opp blod), har diverse fasleger (jeg har vært innom flere) sendt meg hjem med sykemeldinger og nok en resept på Nexium. "Dette er et helt vanlig problem", har jeg hørt sikkert 100 ganger. Etter en god periode, kommer alltid en dårlig, de blir bare verre med årene. Det kan vel nevnes at jeg ellers er en veldig rolig og avslappet person, har en jobb som jeg forguder og lever et harmonisk liv. Plagene burde med andre ord ikke ha sammenheng med stress. Jeg har lest mye om lignende tilfeller til min egen, og har satt meg godt inn i hvordan plagene skal forebygges. Jeg har mer eller mindre gitt opp å ta turen til lege, eller legevakt, da jeg stort sett alltid sitter igjen med samme resultat. En ny legeregning - med en gammel konklusjon. Det er ca 3 år siden min siste gastrologiske undersøkelse. Nå er symptomene imidlertid så kraftige at det begynner å bli særdeles vanskelig å oprettholde en normal levestandard. I tillegg til de typiske symptomene for min "plage", har smertene begynt å spre seg i kroppen, særlig nedover i mageregionen (jeg hadde tidligere mest smerter i øvre del av magen, samt i brystet). Min arbeidsgiver har vært usedvanlig fortåelsesfull for mine hyppige fravær, men jeg kjenner nå at lunten begynner å bli relativt kort. Min egen frustrasjon og minkende livskraft har også kommet til et nedtrykkende nivå. For å gjøre en lang historie kort; Hjelp meg! Jeg er bare 24 år og nekter å infinne meg med at dette er noe jeg skal måtte leve med resten av livet. Hva gjør jeg nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297355-tidligere-p%C3%A5vist-mges%C3%A5r-tilbakevendende-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Bare et forslag fra meg - oppsøk helsekost og forsøk noe som heter Silicea. Dette er kisel som finnes naturlig i kroppen vår og er helt ufarlig. Ta en kur - dette er ikke hurtigvirkende - så du må tåle at det går litt tid før du merker bedring. Når kuren er over fortsetter du og ta dette hver dag, men ikke like mye. Husker ikke dosering nå. Men det meste er vel verdt et forsøk slik du har det nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297355-tidligere-p%C3%A5vist-mges%C3%A5r-tilbakevendende-problemer/#findComment-2401131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Med din problemstilling ville jeg vurdert å henvise deg til en ny gastroskopi, og fastlegen bør sørge for at du kommer til en erfaren gastroenterolog. fastlegen bør oppsummere hva som allerede er gjort, hva som ble funnet ved forrige utredning, og liste opp antall ganger du har hatt kurer. Som vedlegg til henvisningen kan du lage et brev liknende det du har skrevet hit. Viktig at du kommuniserer godt med fastlegen din. Min erfaring er at nysmitte eller tilbakefall av bakteriene absolutt kan forekomme, og en ny trippelkur kan bli aktuelt. Ved en ny gastroskopi bør det igjen taes prøver mht helicobacter-bakteriene, men syreproduksjon og eventuelle anatomiske årsaker ( dårlig lukkemuskel mellom magesekk(spiserør) må undersøkes påny. Noen har syreoverskudd uten at det har hverken med stress eller kosthold å gjøre. Varig bruk av syreblokkerende medisin Du vil få blå resept så det ikke blir så kostbart. Heldigvis er det ingen bivirkninger av medisinen. Hvorfor noen mennesker får plager av de nevnte bakteriene, mens andre kan ha den i magen uten å bli syke vet man ikke sikkert. Har hørt at mye husfluer kan bidra til smitte, uten at dette er veldig vitenskapelig kunnskap, Kan du ha noe å hente ved å bekjempe fluer/insekter i huset om sommeren? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297355-tidligere-p%C3%A5vist-mges%C3%A5r-tilbakevendende-problemer/#findComment-2403975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.