Gå til innhold

Kronisk hevelse på venstre side ovenfor penis

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen måneder lagt merke til en assymmetri når jeg ser meg selv ovenfra og ned. På venstre side i overkant av penis (ut fra tegninger jeg har sett i bøker tror jeg at det da er snakk om ved venstre side av urinblæren) har jeg en kronisk hevelse. Dvs det kan variere litt hvor godt den vises. I kveld var det veldig tydelig og jeg ba min kone ta en titt. Hun så det samme som meg og vil at jeg skal få undersøkt hva det kan skyldes. Jeg kjenner ikke noe "unormalt" når jeg trykker på stedet, kjenner ikke tegn til kul eller lignende. Nå etter å ha trykket litt kjennes det ømt og "varmt" ut, men det er vel normalt. Hva kan dette skyldes? - og bør jeg oppsøke fastlege for en grundigere undersøkelse? (Jeg har ikke problemer med vannlating eller andre ting - og er i begynnelsen av 40 årene)

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan godt være forenlig med svakhet i bukveggsmuskulaturen, altså et brokk. Les evetuelt litt her i doktoronline om lyskebrokk, pungbrokk og abdominalbrokk. Årsaker kan være brå bruk av magemuskler, eller brå vektendring. Vanligvis synes et brokk best i stående, og blir enda større ved bruk av bukpressen; eksempel løft, hoste eller toalettbesøk. I ryggleie kan brokket forsvinne. ved smerter, eller fare for at tarmer kan komme i beknip i brokkåpningen vil kirurgi være aktuelt. Et brokkbind kan hjelpe mange midlertidig, fåes på apotek. Dersom du er usikker, bør du kontakte fastlegen for en sjekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...