Gjest undrende 73 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg (kvinne, 34) har utviklet allergier (pollen, dyr) i voksen alder. I pollensesongen har jeg hatt tendenser til lett astma med hoste og tung pust, og har brukt Symbicort i perioder. En svært sjelden gang har jeg hostet etter korte, plutselige anstrengelser (f.eks. for å spurte på toget). Jeg trener kondisjon 3-4 ganger i uka, er ivrig o-løper på lavt nivå, men med mange konkurranser i året. De siste par ukene har jeg plutselig hatt det jeg definerer som lett, anstrengelsesutløst astma med litt tung pust og hoste særlig i etterkant av trening. I helga hadde jeg et lengre o-løp (bor et stykke sør for Norge) på nærmere to timer, passet på å varme opp i forkant og å løpe meg ned litt i etterkant. Dessuten prøver jeg nå Symbicort 160 to ganger om dagen for å se om det virker på sikt + at jeg tok en dose før løpet. Løpingen gikk greit, kroppen holdt hele løpet, det eneste var at jeg har en følelse av at "noe" holdt meg igjen slik at jeg ikke fikk gitt absolutt alt. Etter dette, i snart to dager nå, har jeg følt meg litt tungpustet med et lett press for brystet. I forhold til andre menneskers astmaplager er dette selvsagt ingenting, men for meg er det nytt og derfor foruroligende. Og dermed har jeg endelig kommet fram til mine konkrete spørsmål: 1) Kan lett anstrengelsesastma føre til at jeg ikke føler jeg får "presset" meg nok under konkurranser? Jeg har hatt samme følelse flere ganger det siste året, men har tenkt det kanskje har med alderen å gjøre... Eller "burde" jeg da alltid også ha hatt andre plager som tung pust og hoste under/etter konkurransen? 2) Kan tung pust og press for brystet i flere dager opptre som ettervirkninger av spesielt harde anstrengelser? Jeg vet at det er på tide med en legesjekk siden symptomene nå også dukker opp utenfor pollensesongen, men hadde vært glad for noen tips innen jeg kommer meg dit også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297381-astma-anstrengelse-og-ettervirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det virker som den bronkiale overømfintligheten som er årsak til din astma/anstrengelsesastma har blitt mer uttalt. Hvordan du skal takle det med antiastmatiske medisiner bør du drøfte med lungelegen din. Men noen generelle betraktninger: Symbicort inneholder både inhalasjonscortison(Pulmicort) og såkalt langtidsvirkende beta -2 -agonist (Oxis) som "løsner" den glatte muskulaturen i bronkiene dine. Særlig når det gjelder anstrengelsesproblemer synes det som daglig bruk av inhalasjons-cortison er nødvendig ,samtidig som man bruker beta-agonisten som pre- (for) medisinering før fysisk aktivitet. Det er nemlig vist at daglig bruk av det siste kan føre til en viss toleranseutvikling, dvs. den beskyttende effekten kan avta. Kombinasjonen inhalasjonscortison og såkalt leucotrien-reseptor-antagonist (Singulair) kan også være en løsning ved anstrengelses-astma-. Lykke til.! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297381-astma-anstrengelse-og-ettervirkninger/#findComment-2408588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende 73 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det virker som den bronkiale overømfintligheten som er årsak til din astma/anstrengelsesastma har blitt mer uttalt. Hvordan du skal takle det med antiastmatiske medisiner bør du drøfte med lungelegen din. Men noen generelle betraktninger: Symbicort inneholder både inhalasjonscortison(Pulmicort) og såkalt langtidsvirkende beta -2 -agonist (Oxis) som "løsner" den glatte muskulaturen i bronkiene dine. Særlig når det gjelder anstrengelsesproblemer synes det som daglig bruk av inhalasjons-cortison er nødvendig ,samtidig som man bruker beta-agonisten som pre- (for) medisinering før fysisk aktivitet. Det er nemlig vist at daglig bruk av det siste kan føre til en viss toleranseutvikling, dvs. den beskyttende effekten kan avta. Kombinasjonen inhalasjonscortison og såkalt leucotrien-reseptor-antagonist (Singulair) kan også være en løsning ved anstrengelses-astma-. Lykke til.! Takk for relevant og nyttig svar! Flott forum, flott side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297381-astma-anstrengelse-og-ettervirkninger/#findComment-2409067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betina93 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Du kan også prøve ut seritide som også er en astma medisin. Jeg har gått på den i mangen år og den har hjulpet meg hele veien. Dette kan du og kombinere med Singulair. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297381-astma-anstrengelse-og-ettervirkninger/#findComment-2676157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.