Gå til innhold

Talgkjertler til besvær!

Anbefalte innlegg

Gjest Bylledyret

Hei Jeg har lenge vært plaget med betente talgkjertler. I begynnelsen var det noen få, på ryggen og bak øra. Den bak øra fikk jeg fjernet på sykehuset, men kom tilbake. Har også vært på legevakta for å tappe en som ble utrolig stor. Legene har sagt at det er bare å komme tilbake og fjerne dem. Problemet er vel den lange prosessen med rekvisisjon og ventetid på sykehuset. Tror også det blir en enorm jobb å fjerne dem alle kirurgisk. Jeg har nemlig veldig mange. Disse er svært vonde og stygge. De klør, hovner opp og plager livet av meg! Jeg har dem i ansiktet, halsen, ryggen, armen, i trusekanten. Får også stadig nye. Dette må vel være en kronisk tilstand som må behandles på annen måte? Jeg kan vel ikke fly ned sykehuset hver gang det dukker opp en ny? Har hatt dem i mange år og er ganske lei. Håper du har et tips til meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297445-talgkjertler-til-besv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres dessverre ikke ut til å fått noen ordentlig diagnose eller behandling. Og du er ikke alene, dessverre. Byllene dine er ganske sikkert en form for talgkjertelbetennelse som ikke skyldes infeksjon. Dersom det dyrkes bakterier fra en av betennelsene vil man sannsynligvis bare finne normal "hudflora". Sykdommen din skyldes en form for tilstopning av utførselsgangene i talgkjertlene. Dette fører til opphopning av talgen og betennelse . Ofte er det veldig rødt og betent rundt . "Kvise"-delen som du har i ansiktet , bak ørene og på ryggen kalles "conglobat"= dyp, acne . Det er veldig plagsomt og kan forsure tilværelsen betraktelig både pga selve byllenes utseende, rødhet, smerter og ubehag, samt varige arrdannelser. Det du har i lyskene er beslektet og kalles hidradenitis. Heller ikke her er det vanlig å påvise fremmede bakterier. Det er også vanlig at de plagene du beskriver behandles som ø hjelp på kirurgiske poliklinikker.

Du kan behandles på 2 måter: Enten antibiotika tbl i lang tid, fortrinnsvis tetrlycyclin, eller noe "sterke" tabletter som kalles Roaccutane og som kan gjøre deg helt bra. det kan likevel hende at noen av lesjonene har kapslet seg inn og må behandles kirurgisk. Synes du bør komme deg til hudlege snarest mulig så du kan få orden på dette. Det går an å bli bra ! Lykke til . Hilsen hudlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...