Gjest AHa Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei!Jeg har en stund nå hatt veldig ømme hæler,først på den ene foten og nå har det blitt mer og mer på den andre også.Kan ikke kjenne noe,men det er ømt når jeg trykker under og på sidene av hælen.Og når jeg trår bakover og går i trapper,så kjennes det på en måte som om musklene er "for korte".Det er ikke like vondt konstant,og lenge har jeg bare avfeid det.Men nå begynner det å påvirke hverdagen,og tenker jo at det kanskje kan bli verre.Så hva kan det være og kan man gjøre noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297512-%C3%B8mme-h%C3%A6ler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 De vanligste hæl-smertene er enten betennelse i eller rundt achilles-senen, eller en såkalt hælspore, som sitter på undersiden av hølen, i forkant av hæl-knokkelen. Uvant belastning er oftest årsak tiol begge. Støvler som klemmer på achilles-senen, eller mye bråe løp/stopp bevegelser ( ballspill) kan være utløsende årsak. Mye barbent-gåing kan være årsak til hælspore, likeledes hormonendringer og vektøkning etter gjennomgått svangerskap. Synes at du skal kontakte fastlegen din for sikker diagnose. Behandling er i begge nevnte tilfeller å få en god og avlastende såle i fottøyet du bruker mest, og tøyninger veiledet av fysioterapeut. Det er fordel å starte tiltak før problemet blir kronisk og det danner seg hovent arrvev, da kan kortison-injeksjoner eller kirurgi bli aktuelt. Jo eldre man er, jo lenger tid tar det å lege små belastningsskader som har oppstått. Noen ganger er hælsmerter ledd i annen ledd/bindevevs-sykdom, for eksempel Bechterew. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297512-%C3%B8mme-h%C3%A6ler/#findComment-2407538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.