Gjest Pirkkalill Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei. Jeg er jente, 25 år. Jeg flyttet i slutten av august 2007 til Helsinki, Finland. I midten av september fikk jeg influensasymptomer med magetrøbbel, tett nese, hoste, hodepine, slapphet, nysing og stive/ømme muskler. Jeg gikk til en privat legeklinikk, og der sa de at, jo, bare slapp av nå i tre dager. De målte temperaturen, så meg i halsen og ørene men alt så "normalt" ut. Feber hadde jeg heller ikke, derimot lavere temp enn normaltemperatur. (35,6 tror jeg det var, målt i øret), noe som var observert spesielt denne "omgangen" med influensasyke. Og som overskriften min sier, har dette kommet tilbake flere ganger. Siden den andre uka i september i fjor har jeg hatt 6 sykemeldinger i forbindelse med "influensa". Jeg har prøvd offentlig sektor, hvor jeg ikke får snakket med en lege, men sykesøster. Hun gir meg klapp på skulderen og 2-3 dager hjemme fra jobb. I privat sektor skjer det samme, bare at det er en lege som gir meg de samme svarene og medfølgende sykemelding. Jeg føler jeg ikke blir tatt seriøst, og blir skyflet ut av døren før jeg har snakket ferdig. Jeg har gjentatte ganger sagt at så hyppig sykdom ikke er normalt for meg, da jeg siste gang oppsøkte lege i norge pga betent lymfe-og spyttkjertel som var plagsomt da jeg arbeidet med tungt kroppsarbeid. Gangene før der har det kun gjeldt andre ting som "jeg er så redd for å fly, jeg må ha en avslappende medisin" og vanlig sjekk hos gynekologen. Kort sagt, jeg har ikke noen gang vært så mye syk før. Jeg har heller "aldri" fått influensa når det er sesongen for det i Norge. Innimellom "influensaene"(jeg kaller det det, pga mangel på bedre beskrivelse) har jeg hatt magebesvær. Det arter seg i alt fra tynn diarè til vondt øverst i magen, oppunder og like under der ribbena slutter. Magen har vært veldig uforutsigelig og plagene har kommet veldig overraskende på, feks "springe til nermeste toalett, nå!" dette kunne skje på bussen, butikken osv. ofte når jeg ikke er hjemme. Jeg har også hatt dårlig ånde og vond smak i munnen. Så er det plutselig borte en stund og ingen plager. Legen jeg oppsøkte for dette, skrev ned en lang liste over prøver de kunne ta, men siden det var på privat klinikk og jeg måtte betale alt selv(150euro), lot jeg vær å bestille prøvene der, og heller vente til offentlig sektor kunne ta dem. Såklart kunne det også være en faktor at jeg nettopp hadde flyttet til et fremmed land med ny jobb og kjæreste, at stresset kunne være bidragsyter til min dårlige mage. Så jeg slo meg til ro med det, og har enda ikke hørt noe fra offentlig lege. Jeg fikk et legemiddel som heter Nexium som hjalp allright nok, men jeg vil helst ikke medisinere vekk symptomet, men finne grunnen til problemet, og fjerne det om mulig. Hvis det ikke er mulig, DA kan jeg begynne som "pilleslave". Dessuten var preparatet ikke billig og ikke på "Kela-dekket" resept.(=blåresept) Plagene med mage, diarè og så mange gjentatte influensaer bekymrer meg. Jeg gjør ingenting nytt eller annerledes enn der hjemme i norge. Hadde det vært vannet som var ukjent skulle jeg ha vent meg til det nå. Jeg spiser normalt sundt, og har en aktiv jobb mod mye bevegelse, og er ikke i utgangspunktet deprimert eller stresset. Men de siste par dagene har jeg blitt veldig deprimert pga mangelen på behandling, det er den 9.dagen jeg er hjemmeværende denne gangen. Dette blir værre og verre for hver gang. Noe som er nytt for denne gangen er smerte i øverste del av magen, det er så vondt at jeg våkner av det om jeg sover på magen. Legen ga meg "brushoff" om dette på mandag, "det er sikkert fordi du har hostet så mye". Nå har jeg trenet såpass mye i mitt liv at jeg kjenner forskjell på muskelverk og smerter som kommer fra andre ting. Det føles av og til som om jeg har spist rå chili, og mengder av det. Jeg raper/gulper luft også oftere enn vanlig, og den smaker ikke godt. noen ganger nesten litt kvalmende søtt, gjæret/råttent. Jeg har også periodevis veldig dårlig ånde. Nederste del av magen er også plagsom, omtrent blære-eggstokk-livmor området. Om det er dypt inne klare jeg ikke kjenne. det kjennes som et trykk, litt hovent og på en måte "tungt", og det kjennes faktisk som det flytter seg med tyngdekraften når jeg ligger på siden. Dette spesifikt startet på man 14/1 da jeg gikk til lege og fortalte om det, og at det på morgenen hadde gjort veldig vondt å tisse. Utover dagen hadde smerten ved vannlating forsvunnet. Jeg fikk antibiotikakur "Kefalex", men ingen urinprøve ble tatt. Nesten umiddelbart etter kuren med antibiotika ble startet, begynte influensaen. Huden min er også unormal for sesongen, litt fet, uren og klør uten noe spesiell grunn, dvs ikke utslett eller tørre områder som jeg vanligvis har. Jeg har også hatt litt temperatur, ikke så høy, på det meste 37,3(målt i armhule) Korsryggen er stiv og vond. Det ble tatt 2 blodprøver på mandag 21/1 som ga null resultat. Normale hvite og røde blodcelleverdier, normal blodprosent(om jernmangel, usikker på benevnelsen på det), og ingen bakterielle infeksjoner påvist. Jeg fikk ikke noe svar på hvorfor det ikke ble tatt analyse om det var virus/hvilket virus, når jeg ser så bra ut i hals og ører. Disse blodprøvene måtte jeg slå hardt i bordet og ha samboeren som "vakt" ved døren for å få bestilt. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg selv ikke kan få legene til å gjøre mere for meg her. Jeg orker ikke rope og skrike om bedre behandling, men er like forbannet hver gang jeg kommer hjem, og lurer på om jeg ikke bare kunne gå litt amok for å få oppmerksomhet rundt problemet mitt. Men det kunne vel gjøre vondt verre, tenker jeg. Kyssesyken har blitt foreslått, det ble avslått pga for lite hovne mandler og lymfekjertler. Det ble foreslått at siden jeg er ny i landet har jeg ikke immunitet mot alle influensavirus som har vært her de siste årene. Der vil jeg si jeg er skeptisk, siden jeg har gjort en slik landeflytting(til danmark) for noen år siden, påbegynt i samme periode på året, og ikke opplevde fnugg av sykdom. Jeg håper jeg kan få noe svar på dette, hva jeg skal kreve at skal testes, hvilke undersøkelse må til for å avklare dette "mysteriet" Beklager det ble så langt, men jeg følte at det var viktig å forklare situasjonen som best mulig, Med vennlig hilsen, takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297571-gjentatt-influensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nova67 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Diare, magesmerter og råtne raper får meg til å tenke på giardia (parasitt). Men vet ikke om feber osv følger med... http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55620::1:5800:41:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297571-gjentatt-influensa/#findComment-2404795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.