Gjest esperanza85 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg vært i kontakt med deg tidligere. Du mente jeg hadde overaktivitet i talgkjertelsystemet, da jeg er plaget med tilstoppede porer i kinnene ved nesen (ikke et ekstremt skjemmende problem, men det plager meg veldig, selv om ingen andre "skjønner hvorfor"). Du anbefalte meg å kontakte hudlege, noe jeg har gjort. Den anerkjente hudlegen jeg kontaktet har solgt meg nattkrem retiderm-k og dagkrem obagi nu-derm exfoderm. Skal bruke dette i 6 uker, før han vil gjennomføre to stk "kraftig blandet" easy peel med en ukes mellomrom. Ikke bare blir dette veldig kostbart, men jeg er livredd for at den kjemiske peelen skal skade ansiktet mitt. Jeg er halvt søramerikansk, og har nok noen asiatiske gener, da jeg ble født med mongolsk flekk på baken. Jeg har lest at asiatisk hud er mer utsatt ved bruk av kjemiske peeling, og at den lettere kan få hyperpigmenteringer ved denne typen behandling. Jeg er livredd for å få pigmentforandringer i ansiktet, da foretrekker jeg mye, mye heller mine "grove" porer. Jeg tror også jeg har nikkelallergi (tåler kun gulløredobber) samt herpes. Har dette noe å si? Jeg reiser ofte til andre kontinenter og utsetter jevlig for mye kraftig sol (i australia, gambia, peru). Huden min blir nesten aldri solbrent, og ser faktisk mye bedre ut (litt mindre tørr, irritert og porete) når jeg soler meg. Jeg er redd for at en tca peel skal hemme meg i mitt arbeid, som krever denne typen reiser. Jeg vil ikke for all del ikke få solømfintlig hud og pigmenteringer. Legen sier at dette ikke vil bli noe problem, og at jeg bare må bruke litt solfaktor de 4 første ukene etter behandlig, stemmer det? En på jobben fikk beskjed om at hun ikke kunne være i sol i et halvt år etter easy peel og hun ville være sensitiv mot sol resten av livet. Jeg vil gjerne kvitte meg med de tilstoppede porene, men ikke for enhver pris. Har også noen synlige blodårer (sprengte blodkar?) i ansiktet jeg ønsker å fjerne med laser. Hvilke konsekvenser kan dette få? Håper du kan hjelpe meg videre. Jeg er rådvill, og redd for å gjøre noe jeg kan komme til å angre på. Skal jeg stole på hudlegen min og la ham easy-peele meg, eller er det ikke verd risikoen? Finnes det noe annet jeg kan gjøre? Kan max bruke 10.000 totalt, på behandling, konsultasjoner, produkter osv. Jeg er for ung til å ødlegge huden min (22 år), og lite villig til å ta noen sjanser. Jeg vil heller ikke bruke penger på noe som ikke hjelper. Hva anbefaler du meg? Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297610-risiko-ved-easy-peel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei igjen ! Skjønner at du er litt skeptisk etter å ha fått et nokså omfattende og kostbart opplegg. Synes det høres greit ut at du benytter en form for a-vitaminsyre til å regulere talgkjertlene. Alternativt kan du be om resept på Aberela som er mye billigere. Når det gjelder Easy Peel, er det en behandling som inneholder Trikloreddiksyre og det kan ha bivirkninger som sårdannelse med sekundær hyperpigmentering, rødhet, pigmentmangel osv. Med din hudtype og ditt omflakkende liv på sørlige breddegrader, synes jeg det må svært tungtveiende grunner til å gjennomføre slik behandling. For meg høres det ut som du bør takke nei til tilbudet. Karlaserbehandling utført på riktig måte bør ikke innebære noen spesiell risiko , men du må ikke gjøre det når du kommer rett fra solen. Går også an å begynne veldig forsiktig med et lite testområde. Jeg synes du skal gi deg god tid med de produktene du har allerede, evt supplert med et renseprodukt. Si at du vil se det an inntil videre uten EasyPeel , evt forsøke å bli kvitt blodkarene og så gjøre en total vurdering for deg selv i løpet av 1/2-1 år. Helt enig i at risiko og kostnader betinger betydelig forsiktighet . Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297610-risiko-ved-easy-peel/#findComment-2403851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.