Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ssmil

Heisann!

Jeg er så utrolig trøtt for tiden. Er i uke 31. Får liksom aldri nok søvn. Dette er veldig plagsomt, og jeg har store problemer med å komme meg opp av sengen om "morgenen"! Ligger gjerne til kl 12. og det er jo altfor lenge. Har ferie nå, så det går jo forsåvidt greit, men føles litt sløvt. Er trøtt på dagene også. Kan det være for lite jern jeg har? Tar jerntabletter, men har måttet ta noen pauser pga hard avføring.

Noen gode råd eller trøstende ord? Jeg har jo så mye som burde vært gjort nå. vasket og stelt istand til lillevennen kommer.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29762-tr%C3%B8tt-i-uke-31/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig å være litt ekstra trøtt nå som du har kommet til siste trimester. Tyngden av barnet begynner å bli gjeldene i form av nedsatt kapasitet. Legg ikke lista alt for høyt i forhold til alt du skulle gjort. At du ligger til 12 i ferien, synes jeg høres behagelig ut. Hvis du vet at det er noe spesielt i ditt svangerskap som skulle tilsi at du ble mer sliten, f.eks. høyt blodtrykk, lav hb, problemer med blodsukkeret e.l., burde det selvfølgelig avklares hos legen/jordmor. Regner med at du går regelmessig til kontroll. Nå fremover er det vanlig å gå hver 14. dag.

Når det gjelder ditt spørsmål om hb, kan jeg si at så lenge du har tatt jerntilskudd, skal det mye til for at du skal bli så blodfattig at du blir slapp av det. Du tok kanskje serum ferritin (blodlageret) tidlig i svangerskapet. Hvis den verdien ikke var påfallende lav på det tidspunktet, kan du være rimelig trygg på at du har nok å gå på.

Den siste tiden i svangerskapet blir ofte sammenlignet med den tiden fuglene bygger rede. De siste ukene skal vi bare ruge. Du ønsker nok å gjøre alt klart nå, og det får du sikkert også tid til, men ta tiden til hjelp. Selv om du sover lenge på dagen, er det sikkert mer tid å ta av. Du får heller velge bort andre gjøremål/plikter. Det er faktisk viktig rent psykisk å forberede seg både praktisk og mentalt på alt som kommer. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29762-tr%C3%B8tt-i-uke-31/#findComment-119201
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...