Gjest Ung medisinstudent Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hei! Jeg har brukt p-piller siden jeg var 15, er nå 24. Hadde mye kviser i 18-års alderen, prøvde først forskjellige p-piller, så tetracykliner, til slutt Roaccutane, som gjorde at jeg ble helt fin i huden. Fra jeg var 19 år og frem til nå har jeg brukt Yasmin p-piller. Ville slutte med dette nå for snart 3 måneder siden for å slippe å ta pille hver dag, så begynte med Nuvaring. Veldig fornøyd med denne ringen, bortsett fra at jeg har fått masse kviser igjen. Store, vonde kviser, ruglete hud, masse småkviser. Våkner med minst en ny kjempekvise og masse små hver dag. Som du sikkert skjønner er dette fryktelig slitsomt og vekker minner fra en sår ungdsomstid preget av dårlig selvtillit. Var innom legen min, på vei ut spurte jeg om dette med kvisene, og han skrev ut Tetracykliner til meg, 100x3 piller. Mitt spørsmål er: hva skal jeg gjøre i denne situasjonen? Har noen alternativer: 1. Det viktigste for meg er å ikke ha kviser, så går gjerne tilbake til Yasmin. Men jeg må jo slutte på et tidspunkt? er det virkelig mulig at jeg må gå på disse for å være kvisefri? Resten av livet? 2. Jeg kan bruke tetracykliner og fortsette med p-ring. Men det virket ikke forrige gang, vil det da muligens ikke virke nå? Og skal jeg ta alle 300, stoppe ved 100 om jeg ser bedring eller hva anbefaler du? 3. Jeg kan se det an og fortsette med p-ring. Er det noe håp om at kvisene vil gå tilbake? har snart brukt ringen i 3 mnd altså. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297655-kviser-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hei ! Forstår at du synes dette er problematisk og at du ikke ønsker å fortsette med kvisene. Sånn sett så er det litt bekymringsfullt når kvisene kommer tilbake i voksen alder og vedvarer etter at man må forvente at hormonnivåene har stabilisert seg . For kviser er først og fremst forårsaket av hormoner og arvelighet der jeg tenker meg at arveligheten bestemmer hvor stor talgproduksjon en bestemt androgen stimulering skal gi. Nå kan det tenkes at det fortsatt er litt ekstra utslag av dine egne hormoner etter at du stoppet på p - pillene og at dette er årsaken til kviseutbruddet. Da bør det kunne gi seg etter hvert. Derfor synes jeg du skal gi tetracylin tbl en sjanse , men du bør holde på i 3 mnd eller litt lenger f eks fram til sommeren. I tillegg kan du bruke Differin til lokalbehandling om kvelden for å få tilleggseffekt på talgkjertlene. Hvis dette går bra, forsøker du å stoppe i sommer for å se an utviklingen. Dersom det ikke hjelper eller du får kraftig tilbakefall, bør du diskutere med hudlegen om du kanskje skal gå på en Roaccutane kur til . Roacccutane tbl kan ha forskjellige bivirkninger , men det kan p- piller også , og med Roaccutane vil det være snakk om en kur på 5-6 mnd som kan gi varig eller i alle fall langvarig effekt på kvisene. Ønsker deg lykke til ! Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297655-kviser-p-piller/#findComment-2405599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.