Gå til innhold

Problemer vedr Levonova.

Anbefalte innlegg

Gjest Vennlig hilsen, Nina

Hei! Jeg er 34 år gammel, gift med en jevnaldrende mann og har en datter på åtte år. Jeg har brukt Trionetta p-piller siden jeg var 16 år, kun med avbrekk i svangerskap og amme-periode. Dette har fungert helt flott for meg. Da Trionetta gikk ut av markedet, valgte jeg å få satt inn Levonova i stedet for å bytte p-piller, da jeg hadde hørt mye positivt om denne og tenkte det ville bli deilig å ikke tenke på å huske/ha med p-piller til en hver tid. Jeg fikk satt inn Levonova hos gynekolog for 18 uker siden, noe som gikk problemfritt. To uker etter innsetting fikk jeg smerter i underlivet, som jeg best kan beskrive som en følelse av "sting" og press på begge sider, i området over eggstokkene. Jeg var tilbake hos min gynekolog, som sjekket om det kunne være UVI (noe jeg aldri har hatt) og hun tok også en Clamydia-test. I tillegg så hun på meg med vaginal ultralyd. Alle tester var fine og spiralen satt fint der den skulle. Smertene gikk over, men det er nå helt tydelig for meg at de er syklus-relaterte. Jeg har en tydelig syklus på ganske nøyaktig 28 dager, og smertene kommer hver gang nesten på dagen 14 dager etter første mens-dag. De varer i 7-10 dager og gjør det ubehagelig å sette seg ned, være på do (ubehag både med å tisse og presse) og gir støt-smerter ved samleie, samme hvor forsiktige vi er. I tillegg er jeg blitt plaget med at brystene blir veldig ømme og store den siste uka før mensen kommer. Alt dette er veldig kjedelig, men det som nesten er verst er at jeg føler at sex-lysten min er blitt veldig redusert. Den har alltid vært god og "selvgående", men nå er det bare mannen min som tar initiativ og jeg må nærmest "sveives" igang. Jeg opplever aldri lenger den gode følelsen av å være kåt, glede meg til sex med mannen min og iveren etter å forføre ham. Dette er utrolig kjedelig både for meg og ham, og har redusert frekvensen av sex fra 4-5 ganger i uka til omlag det halve, selv om sexen er god og jeg får orgasme like lett som før når vi er i gang. Jeg har håpet på at dette er forbigående problemer, men begynner nå å miste tålmodigheten. Bør jeg skifte prevensjon? Hva vil du råde meg til? Kan ellers nevne at jeg er uten andre sykdommer/plager, bruker ingen medisiner. Jeg er normalvektig og trener flere ganger i uka. Dessverre røyker jeg litt, ca 5 sig daglig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297740-problemer-vedr-levonova/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De fleste tåler hormonspiralen veldig godt og er fornøyd med mindre blødninger og at det er en enkel prevensjon, men den passer ikke for absolutt alle. Hvis problemene du beskriver er oppstått etter innsetting, er det naturlig å regne det som bivirkning. Smertene kan jeg ikke helt forklare som bivirkning, syklusrelaterte smerter blir gjerne borte med hormonspiralen. Hvis du ikke orker å se det an, kan du selvsagt fjerne den og gå tilbake til p-pillen. Microgynon likner mest på Trionetta, men har den fordel at du kan ta pillene uten pause og slippe menstruasjon. Da du røker må du slutte med p-pille ved 35 år. Da kan en vanlig kobber-spiralen være løsningen. Du kan også skifte til den med en gang, hvis du ønsker å slutte med hormonspiralen. Du er en av de få som ikke er fornøyd med den.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...