Gå til innhold

Hjerteflimmer/hjertebank

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelige meg.

Hei Jeg er 40 år (kvinne) som de siste ukene har vært plaget med hjertebank/flimmer. Kommer helt pluselig uavhengig av hvile eller fysisk arbeide og i løpet av 1 sekund er min nomalt noe bleke ansiktsfarge endret til å bli totalt hummerrød fra halsen og opp. Dette har vært av varighet fra noen minutter og opptil ett par timer. Jeg har tatt EKG og CT med kontrast av aorta.Også tatt masse blodprøver og ble satt på Centyl pga høyt blodtrykk og thyroxin pga lavt stoffskifte.Begynte med medisin for to dager siden og hadde idag ett voldsomt hjertebank der jeg følte som om jeg skulle besvime mens jeg kjørte bil. Nå er jeg skikkelig redd for at det til tross for undersøkelsene er fare for hjertesvikt. Har noe hjerte/karsykdommer i familien.På forhånd takk for svar. Ekg ble til informasjon tatt i hvilende tilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297785-hjerteflimmerhjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal be om 24-timers monitorering av hjertet ditt jeg eventuelt et EKG under belastning. Det gir et mye mer grundig bilde av hvordan hjertet ditt har det.

Jeg ser du bruker Levaxin - dan antar jeg at du har lavt stoffskifte. Du vet kanskje at vi med stoffskifteproblematikk kan være plaget av nettopp et hjerte som "tar av" av og til (hjertebank og ekstraslag). Det kan være når dosen av Levaxin er feil (for mye/for lite), ved oppjustering av dose - men det er også en del av oss som plages med det selv om blodprøver er helt normale.

Men en grundigere sjekk vil nok kanskje være det beste for og berolig deg.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes ikke symptomene dine minner om hjertesykdom. Særlig ikke på hjertesvikt. Også svært uvanlig at 40 år gamle kvinner får dette uten å ha kjent hjertesykdom, eller etter å ha gjennomgått infarkt. Både lavt stoffskifte og høyt blodtrykk kan være symptomer på stress over tid. Anfallene du beskriver er mest forenlig med angst-anfall. Hjertebank, svimmelhet, klem for brystet, nærbesvimelser og dovninger rundt munn og på fingre, samt rødming er vanlig. Symptomene er imidlertif veldig like de som kan komme ved sjeldne sykdommer i binyrebark/hypofyse; regner med at dette nå er utelukket. Høres ut som du har vært sliten over tid, og at du nå i tillegg er veldig redd for hjertesykdom. Viktig at du forklarer fastlegen din at du er engstelig, og at dette taes hensyn til. At du får hjelp til å bli trygg, og tid til å forebygge forverring. Stressreduksjon, riktig kosthold og regelmessig mosjon er viktig behandling for både angst, lavt stoffskifte og høyt blodtrykk. Kanskje trenger du delvis sykmelding en periode for å få til dette. Dersom angst-anfallene fortsetter å komme, og fysisk årsak er utelukket, bør du spørre fastlegen om henvisning til psykolog; det er god hjelp å få.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...