Gå til innhold

Kalle nye partnere mamma/pappa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det var rart hvor mange som syntes det var en god ide at squishy kaller den nye samboeren din for daddy. Jeg er enig i ditt syn på saken, og tenker at så lenge det finnes en far som ikke er fullstendig fraværende, så er det han som skal kalles far, pappa, daddy osv.

lillemegpåtur

Jeg synes det blir feil å presse barn til å kalle "den nye" for mamma/pappa.. men som f eks i slike tilfeller som ei venninne av meg, hun husker knapt noe positivt av sin egen far, og har en stefar hun er glad i og de 2 har en veldig god tone. Hun kaller ham likevel ikke far så vidt jeg vet, (hun snakker om ham som stefar ihvertfall, og jeg hadde jo ikke visst om det var den egentlig faren da jeg ikke kjente familien).

At man da vokser opp med en man føler er far (eller mor!) blir jo normalen for barnet, og da føles det jo mye riktigere å kalle personen for far/mor.

Men f eks å ha en tenåring i hus og "stemora di flytter inn og fra nå av kaller du henne mor" fører jo ikke til noe som helst positivt noe sted. Dessverre mange, både stemødre og ekte fedre, som tror at det er en bra ting å gjøre, tvinge barna til å kalle noen for noe de aldri vil bli. For barnet har nok sikkert mor/far et annet sted som de fortsatt ser på som mor/far.

Jeg synes det var rart hvor mange som syntes det var en god ide at squishy kaller den nye samboeren din for daddy. Jeg er enig i ditt syn på saken, og tenker at så lenge det finnes en far som ikke er fullstendig fraværende, så er det han som skal kalles far, pappa, daddy osv.

Ja, slik tenker jeg også. For noen er det kanskje greit at det er to pappa'er, men jeg synes faktisk Squishys familiesituasjon er forvirrende nok med adskilte foreldre og skilte besteforeldre på begge sider, stetanter i massevis og nå sambos familie som vi sikkert kommer til å ha endel med å gjøre ;)

Ja, slik tenker jeg også. For noen er det kanskje greit at det er to pappa'er, men jeg synes faktisk Squishys familiesituasjon er forvirrende nok med adskilte foreldre og skilte besteforeldre på begge sider, stetanter i massevis og nå sambos familie som vi sikkert kommer til å ha endel med å gjøre ;)

Jeg synes det er greit at barn kaller folk de har et nært forhold til for tante og onkel, jeg hadde en god del ekstratanter i oppveksten. Det er jo ingen grense for hvor mange tanter man kan ha, mens det derimot blir mer ulogisk med mange fedre :-)

Jeg er helt enig med deg i den andre tråden. Såfremt det ikke er noen far inne i bildet overhodet, mener jeg at barna kan kalle foreldrene mamma og "navnet".

Min kjæreste er pappa til sin datter uten å være den biologiske pappaen. Den biologiske faren har aldri vært inne i bildet, og kjæresten min kom inn i hennes verden da hun var halvannet år. Hun er nå 12, og kaller han selvfølgelig fortsatt pappa.

Annonse

Kåre Kruttlapp

Jeg har 2 stejenter som har egen pappa og jeg har bodd med deres mor siden de var små.! Og jeg så det helt naturlig at de kalte meg ved mitt navn.! Når de selv la til pappa.. etter navnet mitt i en uttale så ble det riktig for ungene! Barna skal selv bestemme hva de vil kalle sine steforeldre! Blir for dumt hvis voksne for sin egen "inkluderingsfølelse" skal rettlede barna hva de vil bli kalt for! Vi voksne skal ikke legger føringer der.!

Jeg synes det er greit at barn kaller folk de har et nært forhold til for tante og onkel, jeg hadde en god del ekstratanter i oppveksten. Det er jo ingen grense for hvor mange tanter man kan ha, mens det derimot blir mer ulogisk med mange fedre :-)

Enig der :)

Jeg synes det blir feil å presse barn til å kalle "den nye" for mamma/pappa.. men som f eks i slike tilfeller som ei venninne av meg, hun husker knapt noe positivt av sin egen far, og har en stefar hun er glad i og de 2 har en veldig god tone. Hun kaller ham likevel ikke far så vidt jeg vet, (hun snakker om ham som stefar ihvertfall, og jeg hadde jo ikke visst om det var den egentlig faren da jeg ikke kjente familien).

At man da vokser opp med en man føler er far (eller mor!) blir jo normalen for barnet, og da føles det jo mye riktigere å kalle personen for far/mor.

Men f eks å ha en tenåring i hus og "stemora di flytter inn og fra nå av kaller du henne mor" fører jo ikke til noe som helst positivt noe sted. Dessverre mange, både stemødre og ekte fedre, som tror at det er en bra ting å gjøre, tvinge barna til å kalle noen for noe de aldri vil bli. For barnet har nok sikkert mor/far et annet sted som de fortsatt ser på som mor/far.

Det var vel heller snakk om at man ikke skal nekte barna å si "mamma" eller "pappa" til steforeldre. Vi har til nå rettet på Squishy når han sier feil og bedt han bruke sambos navn.

Det var vel heller snakk om at man ikke skal nekte barna å si "mamma" eller "pappa" til steforeldre. Vi har til nå rettet på Squishy når han sier feil og bedt han bruke sambos navn.

AneM1365380603

I ditt tilfelle blir det jo helt feil, synes jeg da. Du har nettopp fått ny samboer og har ingen garanti for at det blir varig. Dessuten har sønnen din en pappa som han er glad i. Selv om han svikter litt som far ville det nok vært utrolig sårende at barnet hans kaller en annen for pappa. I verste fall kan det skape enda større avstand, noe sønnen din ikke er tjent med.

Den nye samboeren din kan være en fantastisk farsfirgur lell :) Det har jeg inntrykk av at han er også.

''''Hvorfor mener så mange at barna skal få lov til å kalle moren eller farens nye partnere mamma eller pappa?''''

Nei, det er ikkje så godt å vite, men eg vil tro dette først og fremst er et kvinnefenomen (i og med at de fleste barn som ikkje bor med begge sine foreldre, bor hos mora).

Eg tror at de mødre (og eventuelle fedre) som ønsker/insisterer på at barna skal kalle deres kjæreste/samboer/ektemann for pappa, _tror_ de kan "starte på nytt" og kutte barnas far ut av sitt (og barnas) liv i større eller mindre grad.

Sånn funker det ikkje, biologisk mor/far, forblir mamma/pappa for barna resten av barnas liv uavhengig av foreldrenes forhold, eller om de er døde for den saks skyld.

Steforeldre kan de kalle ALT anna enn pappa/mamma eller mor/far, for DET vil de aldri bli uansett.

Jeg er av den formening at vi voksne ikke bør diktere hva barna skal få lov til/ikke få lov til å bruke som betegnelse på stemor/stefar. Vi kan godt påvirke ved å bruke den betegnelsen vi selv er mest komfortable med, men jeg tror vi skal være forsiktige med å fortelle barnet at de ikke skal kalle stemor/stefar det eller det...

Hvis mamma/pappa og den nye partneren får barn sammen, så vil jo dette barnet si pappa/mamma. Da kan det føles vondt for stebarnet å ikke får lov å bruke samme navn... Man kan derfor kanskje påvirke stebarnet til å si pappa+navnet/mamma+navnet?

Begrepene "pappa" og "mamma" gir kanskje en større "tilhørighet"/"trygghet" hos barnet enn det navnet på steforelderen gjør?

Jeg snakker kun ut fra egen erfaring med ei niese som har vært og er) i denne situasjonen, så jeg vet ikke...

Annonse

Det viktigste er kanskje at barnet selv gjør det de føler er riktig.

Hadde jeg vært stefar, så tror jeg at jeg hadde foretrukket å bli tilkalt ved navn, ikke fordi jeg ikke hadde følt meg beæret over å bli kalt pappa, men mer fordi jeg ikke vil ta farens plass i barnets liv. Pappa skal være pappa, for barnet, fordi han er en viktig del av hans liv.

Men det kan jo være at faren ikke vil ha noe mer barnet å gjøre, så barnet ikke kjenner noen andre far enn stefar og da stiller det seg annerledes.

Enig med mrxx. Det kommer an på om barnet fortsatt har to foreldre i livet sitt i tillegg til steforeldre eller om den ene har stukket av.

Ellers synes jeg det må være mest opp til barnet selv. Jeg har aldri kalt min stefar annet enn navnet hans selv om han var mye mer far for meg enn faren min var.

Jeg visste ikke at det var mange som mente det.

Jeg foretrekker å bruke ord som mamma, pappa, tante, onkel, søster, bror osv kun der det er korrekt.

Har ingen dokumentasjon på noe som helst. Bare en forkjærlighet for å kalle både folk og fe og ting ved sitt rette navn.

mvh

Jeg fikk ny pappa da jeg var 5 år. Jeg har alltid kalt han for pappa, og det har vært veldig godt for meg. (Sluppet mange spørsmål fra andre osv.)

Men så var ikke min biologiske far til stede for meg heller, og det er nok avgjørende.

Men om barna vil dette, så ser jeg ikke noe feil i det.

Gjest Elextra

Vet egentlig ingenting, men vil ikke akkurat tro det er positivt for forholdet far-barn om barnet kaller en annen mann for pappa.

Som jeg ser det har barnet bare én far og pappa så lenge faren i det hele tatt finnes i barnets liv. Om faren var helt ute av bildet, og barnet ble adoptert av stefaren, ville det stille seg litt annerledes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...