Gå til innhold

Cyste på eggleder og generelt dårlig allmenntilstand

Anbefalte innlegg

Gjest Kristine86

Hei! Jeg er ei jente på 21år. Den siste måneden har jeg vært mye syk. Forkjølelse, kvalme og oppkast, smerter i underlivet/høyre side av magen, illeluktende(stram lukt), hvit og tykk utflod, mye ryggsmerter (sistnevnte er jeg ikke altfor skeptisk på da jeg har ryggproblemer), konsentrasjonsvansker, føler meg veldig trett og uopplagt hele tiden og har ca 1 grad for mye i feber. Mao føler meg dårlig, og det har vært sånn siste måneden. På urinprøve for 3 uker siden hadde jeg mye bakterier(nitritt) i urinen, men ingen andre tegn på urinveisinfeksjon. På torsdag fikk jeg konstantert en cyste på den ene egglederen med en lengde på 4,5cm. Grunnet plagene med smerter som er kroniske og ved samleie vil gynekologen fjerne denne ved en kikkhullsoperasjon. Men er mine andre sykdomsplager noe som kan ha sammenheng med cysten? Er det vanlig at man blir så dårlig? Eller er det mulighet for at cysten kan være betent e.l.? Jeg har de siste 2 årene ikke brukt annen prevensjon en kondomer grunnet kraftig vektøkning da jeg begynte med p-sprøyte som 15åring og etter at jeg valgte å slutte med denne er jeg redd for å prøve noe annet da jeg har slitt hardt for å gå ned 20kg og fortsatt mangler 15kg for å komme tilbake til normalen. P-piller har jeg fått beskjed om å være skeptisk til grunnet mye hjerteproblemer i familien og et tilfelle av blodpropp. Er det noen annen sikker prevensjon som også kan hjelpe mot cyster på samme måte som p-piller uten at jeg vil legge på meg? Har samboer, men vi planlegger ikke barn før om 3-5 år. På forhånd tusen takk for svar :)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har liten tro på at det er sammenhang mellom dine plager og cysten på eggstokken (sannsynligvis ikke på egglederen). Hvis det var betennelse ville man se det på en blodprøve (måling av CRP og hvite blodlegemer). Det er ikke vanlig å fjerne slike cyster hos unge kvinner, men å kontrollere dem, de fleste forsvinner av seg selv. Man kan forebygge cyster med p-pille, men det er det vel ikke grunn til os deg, hvis den forsvinner av seg selv. Annen hormonprevensjon er ikke så effektiv, men den sterke minipille Cerazette kan være en mulighet. Dessverre får noen blødningsproblem, men absolutt ikke alle. Du kan få utredet om du har tendens til å danne blodpropp, hvis du er engstelig for det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Kristine86

Jeg har liten tro på at det er sammenhang mellom dine plager og cysten på eggstokken (sannsynligvis ikke på egglederen). Hvis det var betennelse ville man se det på en blodprøve (måling av CRP og hvite blodlegemer). Det er ikke vanlig å fjerne slike cyster hos unge kvinner, men å kontrollere dem, de fleste forsvinner av seg selv. Man kan forebygge cyster med p-pille, men det er det vel ikke grunn til os deg, hvis den forsvinner av seg selv. Annen hormonprevensjon er ikke så effektiv, men den sterke minipille Cerazette kan være en mulighet. Dessverre får noen blødningsproblem, men absolutt ikke alle. Du kan få utredet om du har tendens til å danne blodpropp, hvis du er engstelig for det.

Takk for raskt svar. Cysten sitter på eggleder og ikke eggstokk, gynekologen var overrasket over dette selv. Vet ikke om det er en av grunnene til at hun ønsker å fjerne den. Og den andre grunnen er vel at jeg har hatt smerter som er sterke i over en måned nå, og hvor lenge skal jeg måtte gå med sånne smerter og vente på at den forsvinner? Den har jo tydeligvis vokst seg større og like før jul ble så stor at det begynte å gjøre vondt. Etter det jeg kunne forstå har da cysten vært der lenger enn en måned og det er ikke tegn på at den vil forsvinne av seg selv.

Mette Moen, Gynekolog

Takk for raskt svar. Cysten sitter på eggleder og ikke eggstokk, gynekologen var overrasket over dette selv. Vet ikke om det er en av grunnene til at hun ønsker å fjerne den. Og den andre grunnen er vel at jeg har hatt smerter som er sterke i over en måned nå, og hvor lenge skal jeg måtte gå med sånne smerter og vente på at den forsvinner? Den har jo tydeligvis vokst seg større og like før jul ble så stor at det begynte å gjøre vondt. Etter det jeg kunne forstå har da cysten vært der lenger enn en måned og det er ikke tegn på at den vil forsvinne av seg selv.

Takk for oppklarende kommentar. En cyste på en eggleder kan være (ersom regel) rest etter en betennelse, det man betegner en pyosalpinx (hvis den inneholder puss) eller en hydrosalpinx (hvis det er vandig innhold som tegn på tidligere betennelse). Da er jeg enig i at den bør fjernes, spesielt hvis det er mistanke om kronisk infeksjon. Slikt er bare så uvanlig i dag (hvor man screener for klamydia-infeksjoner hos unge, det er hyppigste årsak til egglederbetennelse) at jeg ikke tenkte på det. For 30 år siden var det ganske vanlig. Det er nok med en eggleder for å kunne bli gravid, men da skal den være i orden. Legene vurderer det når de opererer den syke.

Var det andre spørsmål, så sende dem utenom betalingsordningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...