Gjest Virus-forvirret Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg har akkurat født mitt 2. barn (3 uker siden). Jeg fant ut i 7 mnd at jeg ikke hadde hatt vannkopper tidligere(blodprøve).Jeg ble sykmeldt fra jobb (skole) og mitt eldste barn fikk ikke gå i barnehage pga utbrudd av vannkopper der. Men nå er jeg anbefalt å ta en vaksine mot vannkopper, i tilfelle jeg blir gravid igjen pga risiko ifbm svangerskapet. Er dette skadelig på noe vis med denne vaksinen når jeg fullammer? Er det noen bivirkninger med denne vaksinen? Vil jeg få noe utbrudd av vannkopper pga vaksinen, og kan dette evt smitte til mine to barn , særlig mtp at det minste barnet er kun 3 uker gammelt? Er det forbundet med noen risiko å ta denne?Bør jeg heller velge å få vannkopper på vanlig vis, og satse på at jeg ikke får flere barn....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297820-vaksine-mot-vannkopper-til-en-som-ammer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Vannkopper er en relativt uskyldig infeksjon. Men det er enkelte situasjoner da en infeksjon kan få alvorlige følger. Det er i første rekke hvis gravide kvinner blir infisert dagene før eller dagene etter fødsel (ca +/- 6-10 dager).Da kan infeksjonen opverføres til det nyfødte barnet, enten under fødsaelen eller umiddelbart etterpå. Det nyfødte barnet har alt for dårlig immunologisk beskyttelse mot vannkopper. Det er også farlig å få vannkopper infeksjon med sterkt svekket immunforsvar. For å si noe om din situasjon: er det forsåvidt greit å få en vaksine om du har mulige tanker om fremtidig graviditet. Men det haster egentlig ikke. Det er ikke det at det er på noen måte farlig, men det er unødvendig å utsette barnet for en eventuell infeksjon med vaksineviruset. Det er en levende-svekket virusvaksine og den forårsaker en meget mild form for vannkopper. Det er lite sannsynlig, men mulig at det kan bli overført til barnet. Det er sikker helt OK å vente med vaksinen i alle fall noen uker. Vaksinen er en sikker og god vaksine og har ingen alvorlige bivirkninger hos forøvrig friske mennesker. I enkelte land brukes det rutinemessig i barnevaksinasjonsprogrammet. Mitt råd er: ta den vaksinen, men vent en mnd eller to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297820-vaksine-mot-vannkopper-til-en-som-ammer/#findComment-2406341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.