Gå til innhold

Barnløs=underlivssmerter??

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret

Jeg leste en gang om en dame som fikk store smerter i underlivet/magen og så uttalte: Jaja..dette er straffen for at jeg aldri fikk barn. Hva mente hun med dette? Jeg er selv barnløs og lurer nå på om jeg kan få noen plager i forbindelse med det? Jeg er nå 33 år gammel. Stemmer det også at kreftfaren øker når man aldri har født barn? Er det andre «fæle» ting som kan skje meg siden jeg ikke kan få barn? Prøvde å spørre en lege om dette men fikk bare noen svevende svar jeg ikke ble særlig klokere av... Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29785-barnl%C3%B8sunderlivssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var en meget ubetenksom bemerkning, men det er en realitet at det er flere sykdommer man har øket risiko for å få når man ikke har vært gravid:

Godartede forandringer: muskelknuter på livmoren som kan gi rikelige blødninger og endometriose som kan gi sterke smerter i underlivet (se under tema)

Kreft: i eggstokker og i livmor (mange år med p-pille kan oppheve denne økede risiko) samt brystkreft

Men: kreft i livmorhalsen forekommer i mindre grad hos de som ikke har født, det kan være en trøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...