Gå til innhold

muskelsvinn og nevrologiske symptomer

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne26

Hei. Jeg hadde som 9-åring en relativt kraftig strøm-ulykke. Jeg fikk strøm inn v.fot, som gikk videre til begge armer og h.fot, hadde også 2 utgangssår i ryggraden. Jeg, ble revet løs fra strømkilden etter ca 15 minutter med konternuerlig strøm gjennom kroppen. Da var musklaturen uttappet og jeg var lammet i noen timer. Etter denne ulykken ble jeg plaget med stivhet i nakke, samt problemer med synet, dette har jeg fremdeles i dag. Periodevis tåkesyn, og det tar tid før jeg oppfatter hva som står når jeg leser. Synet er heller ikke samkjørt. Har ellers også en rekke nevrologiske symptomer, som har gradvis økt opp gjennom årene. Nev.funn: redusert kraft og hurtighet på h.side. (test: "tromme" med fingrene, vippe opp og ned foten etc. typisk nev.undersøkelse) Tatt SER-undersøkelse, denne var litt redusert, men akkurat innenfor minimums grensen. Reflekstest viste dobbel slag (tegn til hyper refleks, spes. h.side) på bakgrunn av funnene som nevrolog gjorde, så mente han jeg hadde en liten skade i v.hemisfære. Videre har jeg også hatt en del "låsninger" i rygg, og bekken, fra ca 12-års alderen. Tok MR av rygg, da jeg var 18, den viste 2 små midstilte prolapser, men de hadde ingen innvirkning på nervene. De har heller ikke endret seg, da jeg tok ny MR av ryggen for ca 7 mnd siden. Jeg lærte fort å leve med mine kroniske plager, og fant en jobb hvor jeg trivdes veldig godt og kunne legge opp dagene selv. Dette fungerte utmerket inntil en vakker dag jeg sto på jobb, så begynte h.side av ansikte mitt å dovne bort, (startet med brennende følelse fra nesa, så visnet ansiktet bort, som om jeg hadde fått overdose av tannlege bedøvelse) Trodde dette var en ny form for forvarsel av Migreneanfall, så jeg satte meg ned en liten stund, så når jeg skulle reise meg, gikk jeg rett i bakken, da h.fot sviktet totalt. På legevakten fant de ut at jeg hadde overhode ingen kontroll på h.fot, greide ikke løfte den, og greide ikke stramme muskelene. Og foten sov. Jeg har forøvrig pr i dag fått tilbake litt av kraften, i noen av muskelene, men ikke fullstendig og deler av foten sover enda. Det har kommet en forandring i fotblad og tærne, (hevelse på 2 cm.omkrets, samt en skjevhet, hvor bare ytterside berører bakken når jeg står.) Hele foten var merkbar hoven på akutt stadiet. Greier ikke stå på en fot uten å ramle, kan heller ikke stå på tå/hæl. Venter nå på utredning ved Nev.avd på Rikshospitalet. har vært på nev.avd ved et annet sykehus i denne sammenheng, altså benet og ansiktet, men de gjorde så å si ingen undersøkelser, sjekket kun hoften ved MR, på bakgrunn av undersøkelser hos fysioterapeut.. De påsto også at jeg hadde store smerter, så de satt meg på smertestillende medisiner, for så å skrive meg ut med "funksjonell tilstand". Dette er meget frustrerende med tanke på at de ikke har tatt tilstrekkelig med undersøkelser. Jeg fikk også avslag på en henvisning til et annet sykehus pga de mente det var funksjonellt, og de hadde skreve de hadde tatt en rekke undersøkelser som de overhode ikke hadde tatt. Øvrige symptomer jeg har er: -Periodevis over hyppig blære, i andre perioder motsatt problem. -periodevis brennende/varme følelse, sporadiske plasser på kroppen. dette kommer og går, og varer skjeldent lenger enn noen minutter. -får av og til "frysninger" på bare en kroppsdel, f.eks, frysning nedover h.arm og delvis ryggen, med "gåsehud". -Kroppsdeler "sovner" lett, av og til kan utvalgte fingrer sove, mens de øvrige er helt ok. -En del kramper i muskulatur, hovedsaklig i h.legg og under fotbladet. -Ofte leamus, sporadisk (mage, lår, armer, øye) - periodevis skjelvinger i h.arm -Mye svimmel. -Tåkesyn, av og til smerter bak øyne, sist var rett før jul, med smerter bak h.øyet, vanskelig for å se til sidene, har ikke fått undersøkt dette. Tror jeg har fått med det meste av symptomer. Øvrige undersøkelser og behandling: Fysioterapi, ingen effekt, trente for å styrke muskulaturen men terapeuten gav opp da det ikke var det minste tegn til forbedring etter 6 mnd, med trening 3 ganger daglig, 7dager i uka. Samtale med Psykiater, de kunne ikke finne noe galt psykisk (positiv og glad jente) spinalpunksjon sjekket for borrelia, ingen funn. Blodprøven var dog litt forhøyet. MR, hode mistanke om slag, ingen funn. Mitt spm er. Har du noen formening om hva svikten i foten og ansiktet kan være? Kan det ha sammenheng med de andre symptomene jeg har, og er det da et resultat av min ulykke? Hvis ikke, hva kan det da ellers være? Er der noe jeg kan gjøre for å gå skikkelig igjen og ikke minst kunne få kjøre bil igjen? Hvorfor er foten hoven? Har du noen formening om hvilke undersøkelser jeg bør få tatt? Har ikke tatt MR med kontrast, ser man noe mer med kontrast enn på vanlig MR? Legen min mistenkte MS, men jeg tviler litt på det, da mine nevrologiske symptomer startet da jeg var 9-år. Beklager at brevet ble så langt. Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297891-muskelsvinn-og-nevrologiske-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som du er igang med en grundig utredning, og det fortjener du. Det må være viktig for deg ( og legene) å bli trygg på at det IKKE er degenerative nervesykdommer; f.eks MS. Nevrologiske diagnoser kan være vanskelige å stille; de krever godt samarbeid over tid mellom lege og pasient. Synes det er veldig positivt for deg at både spinalpunksjon og MR av hodet er bra. Det høres ikke urimelig ut at den kraftige strøm-skaden du hadde som 9-åring er en medvirkende. Man kan tenke seg at det har dannet seg arvvev, som etter brannskader langs noen av nervebanene. Og at disse nervebanene er mer sårbare enn normalt ved tilleggs-belastninger; det være seg prolapser, avklemming av blodsirkulasjon eller generell annen sykdom. Skadete nervebaner kan gi mange symptomer, fra annerledes følelse, tap av følelse, til kraftigere følelse enn normalt. Angst og depresjon kan forværre symptomene. Vil tro at en aktuell undersøkelse nå vil være test av nerveledningshastighet, EMG. Grundig klinisk sjekk må antakelig gjøres flere ganger fremover. Muligens bør nevrologene samarbeide med en indremedisiner, kanskje en infeksjonsmedisiner eller hematolog. Små blodpropper må utelukkes. Du kan gjerne vise nevrologen på Rikshospitalet det du har skrevet her; der er en god oppsummering. Du må få råd om ernæring; rikelig antioksydanter burde være bra, ved siden av fortsatt og veiledet regelmessig trening. Vanskelig å gi noen konkrete råd ellers, før diagnose er sikkert stilt. Rettigheter vedrørende førerkort må diskuteres med nevrolog. Innen faget nevrologi, så er en grundig klinisk sjekk ofte vel så viktig som MR-bilder. Vil kanskje gi deg det rådet om at du ikke maser for mye om ytterligere undersøkelser, og at du eventuelt får søke samtaleterapi dersom du føler mye utrygghet. Selvom noen av symptomene dine skulle være funksjonelle, dvs ikke kan forklares med anatomiske endringer/skader, så skal du ha hjelp med dette.

Gjest kvinne26

Høres ut som du er igang med en grundig utredning, og det fortjener du. Det må være viktig for deg ( og legene) å bli trygg på at det IKKE er degenerative nervesykdommer; f.eks MS. Nevrologiske diagnoser kan være vanskelige å stille; de krever godt samarbeid over tid mellom lege og pasient. Synes det er veldig positivt for deg at både spinalpunksjon og MR av hodet er bra. Det høres ikke urimelig ut at den kraftige strøm-skaden du hadde som 9-åring er en medvirkende. Man kan tenke seg at det har dannet seg arvvev, som etter brannskader langs noen av nervebanene. Og at disse nervebanene er mer sårbare enn normalt ved tilleggs-belastninger; det være seg prolapser, avklemming av blodsirkulasjon eller generell annen sykdom. Skadete nervebaner kan gi mange symptomer, fra annerledes følelse, tap av følelse, til kraftigere følelse enn normalt. Angst og depresjon kan forværre symptomene. Vil tro at en aktuell undersøkelse nå vil være test av nerveledningshastighet, EMG. Grundig klinisk sjekk må antakelig gjøres flere ganger fremover. Muligens bør nevrologene samarbeide med en indremedisiner, kanskje en infeksjonsmedisiner eller hematolog. Små blodpropper må utelukkes. Du kan gjerne vise nevrologen på Rikshospitalet det du har skrevet her; der er en god oppsummering. Du må få råd om ernæring; rikelig antioksydanter burde være bra, ved siden av fortsatt og veiledet regelmessig trening. Vanskelig å gi noen konkrete råd ellers, før diagnose er sikkert stilt. Rettigheter vedrørende førerkort må diskuteres med nevrolog. Innen faget nevrologi, så er en grundig klinisk sjekk ofte vel så viktig som MR-bilder. Vil kanskje gi deg det rådet om at du ikke maser for mye om ytterligere undersøkelser, og at du eventuelt får søke samtaleterapi dersom du føler mye utrygghet. Selvom noen av symptomene dine skulle være funksjonelle, dvs ikke kan forklares med anatomiske endringer/skader, så skal du ha hjelp med dette.

Takk for svar. :-)

Vil bare nevne at jeg har aldri krevd eller maset om noen undersøkelse, og er heller ikke av typen som går for ofte til legen.. Har et fantastisk liv og bekymrer meg svært lite, og er alltid "frisk" inntil det motsatte er bevist. Har mange gode støttespillere både familie og venner. Grunnen til at jeg vil ha svar, er at jeg så gjerne vil ut i arbeid igjen. Evt. hvis det ikke skulle la seg gjøre så trenger jeg en diagnose, slik at jeg får noen trygderettigheter. Er meget opptatt av kostholdet, og får nok det jeg trenger når det gjelder både antioksidanter, vitaminer og omega3 fettsyrer +++.

Har alltid vært i fysiskaktivitet, men etter svangerskapet (da jeg hadde min forrige kraftige funksjonsnedsettelse) så har jeg ikke greid å bygge opp igjen muskulaturen. Noe jeg prøvde å få til i tett samarbeid med en manuell terapeut spesialisert innen idrett.

MS er forøvrig ikke utelukket, da det ikke er sjekket. Det som forøvrig forvirrer meg litt er at legen min mener jeg IKKE har noen funksjonell tilstand, da også på bakgrunn av at spesialisten i nevrologi som undersøkte meg fant en rekke faktiske funn. Mens, de som skrev at det var en funksjonell tilstand, har overhode ikke tatt undersøkelser som kan bekrefte den påstanden, og dette var da også assistent leger.. Jeg sier ikke at assistent leger er dårlige, men jeg velger å tro at spesialisten har rett.. Dessuten så har jeg vært i kontakt med både psykiatere og psykologer, og de kunne ikke engang forstå hvorfor jeg skulle ha samtale med de... Har ingen vonde minner, fortrengninger eller lignende, er heller ikke den som stresser seg opp.. Er positiv og glad problemløser. :-)

Takk for svar. :-)

Vil bare nevne at jeg har aldri krevd eller maset om noen undersøkelse, og er heller ikke av typen som går for ofte til legen.. Har et fantastisk liv og bekymrer meg svært lite, og er alltid "frisk" inntil det motsatte er bevist. Har mange gode støttespillere både familie og venner. Grunnen til at jeg vil ha svar, er at jeg så gjerne vil ut i arbeid igjen. Evt. hvis det ikke skulle la seg gjøre så trenger jeg en diagnose, slik at jeg får noen trygderettigheter. Er meget opptatt av kostholdet, og får nok det jeg trenger når det gjelder både antioksidanter, vitaminer og omega3 fettsyrer +++.

Har alltid vært i fysiskaktivitet, men etter svangerskapet (da jeg hadde min forrige kraftige funksjonsnedsettelse) så har jeg ikke greid å bygge opp igjen muskulaturen. Noe jeg prøvde å få til i tett samarbeid med en manuell terapeut spesialisert innen idrett.

MS er forøvrig ikke utelukket, da det ikke er sjekket. Det som forøvrig forvirrer meg litt er at legen min mener jeg IKKE har noen funksjonell tilstand, da også på bakgrunn av at spesialisten i nevrologi som undersøkte meg fant en rekke faktiske funn. Mens, de som skrev at det var en funksjonell tilstand, har overhode ikke tatt undersøkelser som kan bekrefte den påstanden, og dette var da også assistent leger.. Jeg sier ikke at assistent leger er dårlige, men jeg velger å tro at spesialisten har rett.. Dessuten så har jeg vært i kontakt med både psykiatere og psykologer, og de kunne ikke engang forstå hvorfor jeg skulle ha samtale med de... Har ingen vonde minner, fortrengninger eller lignende, er heller ikke den som stresser seg opp.. Er positiv og glad problemløser. :-)

Nevrologiske tilstander er vanskelig å forholde seg til, og det samme gjelder dessverre ofte nevrologer.

Men siden MR av hodet ikke viste noe, og spinalpunksjonen var ok så er det lite sannsynlig at du har MS. Det finnes dog et utall ulike nevrologiske tilstander, hvorav en god del ikke lar seg diagnostisere.

Håper du får utbytte av utredningen på RH.

Gjest kvinne26

Nevrologiske tilstander er vanskelig å forholde seg til, og det samme gjelder dessverre ofte nevrologer.

Men siden MR av hodet ikke viste noe, og spinalpunksjonen var ok så er det lite sannsynlig at du har MS. Det finnes dog et utall ulike nevrologiske tilstander, hvorav en god del ikke lar seg diagnostisere.

Håper du får utbytte av utredningen på RH.

Riktig.. Derfor sa jeg (som jeg skriver) til min lege at jeg tviler sterkt på at jeg har MS... Det jeg spurte om i innlegget var om mine plager kunne skyldes strømgjennomgangen jeg hadde... Forøvrig så ble spinalpunksjon testet for Borrelia(altså flått bitt) og ikke testet for MS, sånn jeg har forstått det.. Hode var det legen på indremed. som så på, om der var slag, om de da hadde sett antydning til MS vet jeg ikke, men skulle jo tro det.. Ellers så har jeg en bekjent som har diagnosen MS, og hos henne kunne de ikke se flekkene UTEN kontrast før det var gått over 6 år etter stilt diagnose.. Så derfor skriver jeg i svaret jeg hadde til legen, at jeg ikke er utredet med tanke på MS..... Men, takk for svar :-)

Riktig.. Derfor sa jeg (som jeg skriver) til min lege at jeg tviler sterkt på at jeg har MS... Det jeg spurte om i innlegget var om mine plager kunne skyldes strømgjennomgangen jeg hadde... Forøvrig så ble spinalpunksjon testet for Borrelia(altså flått bitt) og ikke testet for MS, sånn jeg har forstått det.. Hode var det legen på indremed. som så på, om der var slag, om de da hadde sett antydning til MS vet jeg ikke, men skulle jo tro det.. Ellers så har jeg en bekjent som har diagnosen MS, og hos henne kunne de ikke se flekkene UTEN kontrast før det var gått over 6 år etter stilt diagnose.. Så derfor skriver jeg i svaret jeg hadde til legen, at jeg ikke er utredet med tanke på MS..... Men, takk for svar :-)

Det sies at det ofte tar 10 år fra de første symptomene på MS til diagnosen kan stilles med sikkerhet, derfor vil nevrologene ofte si at de på nåværende tidspunkt ikke ser grunnlag for å stille en MS diagnose, men at man ikke kan utelukke at det allikevel er MS som forårsaker de aktuelle symptomene,

På RH vil de sikkert kjøre et mer fullstendig test-batteri, så forhåpentligvis får du en avklaring der.

Når det gjelder spinalpunksjonen, så vil man vel relativt rutinemessig se etter forhøyet protein som er en av hovedmarkørene for MS så vidt jeg vet.

Hvis du ønsker mer utfyllende fagsvar, så finnes det nevrologer som svarer på nettet.

Det som av og til har forundret meg med nevrologer, er at mens andre legespesialister ofte setter pris på at pasientene er ivrige etter å finne ut hva som er galt, og noe utålmodige i forhold til å finne tiltak som kan bedre situasjonen, så vil dette av en del nevrologer fort bli brukt som grunnlag for å si at tilstanden er "funksjonell". Noen definerer "funksjonelle tilstander" som noe man ikke vet årsaken til, mens andre sier rett ut at de mener at "funksjonelle lidelser" bare er et finere ord for psykogene tilstander.

Annonse

Gjest kvinne26

Det sies at det ofte tar 10 år fra de første symptomene på MS til diagnosen kan stilles med sikkerhet, derfor vil nevrologene ofte si at de på nåværende tidspunkt ikke ser grunnlag for å stille en MS diagnose, men at man ikke kan utelukke at det allikevel er MS som forårsaker de aktuelle symptomene,

På RH vil de sikkert kjøre et mer fullstendig test-batteri, så forhåpentligvis får du en avklaring der.

Når det gjelder spinalpunksjonen, så vil man vel relativt rutinemessig se etter forhøyet protein som er en av hovedmarkørene for MS så vidt jeg vet.

Hvis du ønsker mer utfyllende fagsvar, så finnes det nevrologer som svarer på nettet.

Det som av og til har forundret meg med nevrologer, er at mens andre legespesialister ofte setter pris på at pasientene er ivrige etter å finne ut hva som er galt, og noe utålmodige i forhold til å finne tiltak som kan bedre situasjonen, så vil dette av en del nevrologer fort bli brukt som grunnlag for å si at tilstanden er "funksjonell". Noen definerer "funksjonelle tilstander" som noe man ikke vet årsaken til, mens andre sier rett ut at de mener at "funksjonelle lidelser" bare er et finere ord for psykogene tilstander.

Ja, det kan virke sånn gitt... Men, det skal også sies at de som kalte min tilstand "funksjonell" de undersøkte kun hoften min.. Og jeg fikk påvist en rekke nevrologiske fysiske funn før denne hendelsen med benet, derfor syns jeg det virker litt rart at de kunne si det var funksjonellt, og i tillegg så har jeg vært utredet hos psykiater og psykologer, og de mente der ikke var noe psykisk, hvordan kan det da være "funksjonelt"?? Jeg tror nok at RH vil gjøre en grundigere undersøkelse, og jeg.ser frem til dette, men der er dessverre litt lang ventetid.. Sånn jeg kunne forstå på psykiaterene før de konkluderte at jeg var psykisk "frisk" var at man gjerne ble bedre når man hadde drukket alkohol,, jeg blir faktisk værre.. Jeg tok en serologisk prøve engang, der var min haptoglobin forhøyet, og dette kan tyde på betennelsestilstander pga infeksjon, "system sykdommer" eller "ondartede lidelser". Jeg hadde ikke hatt noen infeksjoner da jeg tok prøven, hadde "bare" de vanlige plagene mine, som er av nevrologisk karakter, og kroniske smerter.. Jeg vet ikke så mye om denne, men skal ta den med til legen neste gang, hvis jeg da husker det.. Glemmer selvfølgelig det jeg skal ta opp når jeg er der. Men, nå har jeg notert ned, så da skal det vel gå bra :-)

Det du skriver ang. nevrologene: så kan jeg nevne at jeg har ALDRI gitt utrykk for at jeg har satt meg inn i fagstoff, undersøkt på egenhånd eller maset om det ene eller andre. Jeg svarer kun på de spm de gir, og er ydmyk. Men, igjen, jeg har egentlig ikke hatt noen problemer med nevrologer, nevrologen fant jo funn umiddelbart. Grunnen til at jeg ikke er utredet ordentlig i forhold til benet/ansiktet, er jo at jeg var hos assistent leger og turnus leger, som ikke undersøkte meg, men sendte meg til fysio, og da til MR av hoften.. Og den var da natuligvis fin, for jeg har da ikke hofte skader... Det er jo nesten (satt litt på spissen) det samme som at du kommer til legevakten med åpent brudd i armen, så tar de røntgen av benet ditt og sier at det er bare "funksjonelt".. Skjønner??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...