Gjest sirimora Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei. For ca 12 år siden traff jeg min ekssamboer. Etter ca en uke etter sex, fikk jeg en halsinfeksjon med feber og moderat økt crp på ca 30. Jeg lurer på om det kan være herpes jeg er smittet av. Jeg hadde ikke et såkalt primærutbrudd med blemmer som varte over noen uker. Men jag la merke til at mineks hadde noen røde sår rundt penis. Jeg har i tiden etterpå hatt opphovninger nedentil,litt stikking, rødhet og sårhet, men ikke direkte blemmer. Kan herpes påvises ved blodprøver. Finnes det antistoffer i blodet mot type 2 herpes genetialis som kan gi svar på om man er smittet. Slik jeg har forstått det kan det bare påvises ved utbrudd. Når jeg ikke har direkte blemmer, så går det jo ikke å påvise det. Ved påvist smitte, blir man da meldt til et register ved helsetilsynet. Min eks har nå en ny samboer.Hvis jeg får påvist smitte, må jeg da informere han/henne om det. Dersom jeg oppsøker en gynekolog, blir da min fastlege informert om jeg er smittet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297999-herpes-genetialis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei, Det er mulig, men svært vanskelig å bevise at du ble smittet med herpes av din exsamboer den gangen for 12 år siden. De symptomene du hadde den gangen kan være forenlig men ikke på noen måte bevis på en herpesinfeksjon. Jo det finnes blodprøver som kan påvise at du har vært infisert med herpes. Det finnes til og med immunologiske undersøkelser som kan spesifikt påvise gjennomgått herpes 2 infeksjoner (disse utføres kun ved et fåtall av laboratorier her i landet) Men man kan ikke påvise når du ble smittet. Herpesinfeksjoner er ikke meldepliktige og det føres ikke noen form for register her i landet. Flertallet av oss har vært infisert med herpes, og ikke alle vet det. Det er ingen infirmasjonsplikt og heller ikke moralsk, med mindre du har hyppig utbrydd som medfølger smittefare. De fleste av oss som bærer herpesviruset er ikke smittefarlig til hverdags. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297999-herpes-genetialis/#findComment-2408158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.