Gå til innhold

Forvirret og dårlig konstentrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Jens123

Hei! Er en smule bekymret for helsen så om dagen. I korte trekk har eg "symptomer" som følger: * Dårlig konsentrasjonsevne * Distre * Slapp og trøtt * Ikke treningslyst * Ingen sexlyst * Jevnlig hodeverk * Utslett i hårfeste og på albuer Vanligvis er jeg en aktiv og høyst oppegående 34 åring men i de siste månedene har disse trekkene bare blitt mer og mer tydelige. Det som plager meg mest er hukommelsen, eg detter liksom "ut". Kan dette være stressrelatert? Eller kan det ligge andre ting bak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298105-forvirret-og-d%C3%A5rlig-konstentrasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver kan godt være forenlig med lett depresjon eller begynnende utbrenthet. Les litt om dette her i doktoronline. Synes du bør kontakte fastlegen din for en generell helsesjekk. Vanlige andre tilstander som KAN gi liknende plager, for eksempel lavt blodprosent, lavt stoffskifte, høyt blodtrykk og høyt blodsukker bør utelukkes. Du bør åpne for å snakke med legen din om du har hatt mye bekymringer eller stress i det siste. Kanskje bør du ha hjelp til å sortere ut hva som bør prioriteres fremover; noen må en periode redusere på forpliktelser og stress for å kunne "lade batteriene" igjen. Legen din kan ved hjelp av spørreskjemaer skille depresjon, angst eller utbrenthet fra kroppslig sykdom. Søk gjerne hjelp fra venner og familie. Vektlegg regelmessig døgnrytme, sunt kosthold, forsiktig, lystbetont mosjon og minst mulig alkohol i denne fasen. Noen må hel eller delvis sykmelding en periode for å hente seg inn, noen kan ha hjelp av samtaler hos psykolog en periode for å få hjelp med å kartlegge stressfaktorer i livet, og å lære mestringsstrategier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...