Gjest Jente201 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Jeg er en jente på 20 år, og har en normal kroppstørrelse, spiser regelmessig og prøver å være sunn med kosthold og trener 1-2 ganger i uka.Men jeg plages med tørste hele tiden selv om jeg drikker mye vann om dagen og blir ofte svimmel, spesielt når jeg reiser meg eller at det har gått minst 2 timer mellom et måltid. Jeg målte fastende blodsukker for en stund siden og det var på 2,6 og det er jo ganske lavt. Jeg har før brukt jern tabl. men har normalt jerninnhold i blodet nå sist jeg skjekket meg for det. (ca. 6- 12 mnd siden) Kan dette være diabetes? Har ikke diabetes i familien så vidt jeg vet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298147-jeg-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-ha-diabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Blodsukker på 2,6 er farlig lavt! Diabetes, derimot, forårsaker *høyt* blodsukker (diabetikere bruker insulin eller tabletter for å redusere blodsukkeret)! Derimot er det mulig at du enten har veldig dårlig blodsukkerkontroll, eller at du har spist "dumt" (sjokolade etter du har fastet, slik at blodsukkeret først blir skyhøyt og så veldig lavt når kroppen overreagerer). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298147-jeg-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-ha-diabetes/#findComment-2408706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg tror tørsten din har andre årsaker. 2,5 er et veldig lavt blodsukker, så lavt at vi som har diabetes får det vi kaller en solid "føling." Det er reaksjonen kroppen får når blodsukkernivået er lavt, så jeg kan absolutt forestille meg at du ikke føler deg noe særlig. Noen sliter med lavt blodsukker etter måltider, antagelig fordi kroppens produskjon av insulin (nøkkelhormonet som påvirker kroppens opptak og forbrenning av sukker.) er lit for effektiv. Svimelheten din kan veldig sannsynlig skrive seg fra for lavt blodsukker. Jeg ser du lever et sunt liv, og det bra. Jeg kan dessverre ikke gi deg noe annet råd enn hyppige, små måltider hvor du får i deg treige karbohydrater og fiber. F.eks. ftire hovedmåltider og to mellommåltider. Frukt er ypperlig som mellommåltid. Ellers luerer jeg litt på hva legen som målte den lave verdien på morgenen. Hn må da ha reagert på det, for det er ikke normalt. For en frisk person burde sukkeret ligge rundt 4, 4,5. Be om å få nærmere undersøkelser hos legen eller om å bli henvist til en indremedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298147-jeg-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-ha-diabetes/#findComment-2418147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Primus38 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Blodsukker på 2,6 er farlig lavt! Diabetes, derimot, forårsaker *høyt* blodsukker (diabetikere bruker insulin eller tabletter for å redusere blodsukkeret)! Derimot er det mulig at du enten har veldig dårlig blodsukkerkontroll, eller at du har spist "dumt" (sjokolade etter du har fastet, slik at blodsukkeret først blir skyhøyt og så veldig lavt når kroppen overreagerer). Med vennlig hilsen Slik jeg ser det kan det hende at du lider av hypoklykemi, som er litt motsatt av diabetes. Insulinet virker for bra slik at du får for lavt blodsukker etter et måltid med mye sukker, eller mat med høy GI. Mange opplever det ille om de først har spist, for så å trene, eller stor aktivitet. Spis mindre flybensin, som jeg kaller det. Spis steinalderkost som 99.9 prosent av genene våre stammer fra. De spiste vissnok nøtter, fett, proteiner, grønnsaker og noe frukt. Søk på steinalderkost, eller kjøp boken Bedre bed steinalderkost Steffan Linberg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298147-jeg-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-ha-diabetes/#findComment-2437274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.