Gjest Katteelsker Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har en datter på 6 år som for 1 uke siden (onsdag) plutselig fikk intens kløe i øynene med opphovning. Vi trodde først det var øyekatar. Hun var symptomfri i helga da hun var bortreist. Mandags morgen kom kløen på nytt. Jeg gav henne da en halv Atarax (12,5 mg), og hun ble helt bra etter kort tid. Legen tror hun kan ha utviklet allergi mot kattene våre. Vi har hatt katter siden før hun ble født. Nå har vi en kattunge og en på 2 år. Hun har vært mye sammen med kattungen, og jeg har lest her at kattunger er "værst". Vi håper jo i det lengste at det ikke skal være kattene hun reagerer på. Legen vil ikke teste henne fordi disse testene skal være unøyaktige. Vi må heller prøve oss frem. Og da lurer jeg litt: 1. Hvis det er allergi mot katt, vil hun da ikke reagere hver gang hun er i kontakt med dem? Hun hadde ingen reaksjon torsdag, søndag og tirsdag, selv om hun koste mye med dem. I kveld klødde hun litt, og jeg gav henne Cetirizin (forskrevet av legen). Mandag fikk hun kløen med en gang hun sto opp, før hun rakk å kose med noen katt. 2. Kan du tenke deg at det kan være noe annet hun reagerer på? Vi har desverre ingen ideer. 3. Anbefaler du at hun testes? Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298228-mulig-katteallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Synes din datter bør testes med spesiell tanke på katte allergi. Kan ikke skjønne at den testen skal være så unøyaktig.... Kattunger er verstinger, som du sier, pga sin uutviklede hår, de virker spesielt irriterende på allergikere. Kan godt hende din datter reagerer kun på kattunger. Men det er nesten umulig for deg å vite. Kattehår ligger i rommet hvor kattene ferdes og blir virvlet opp i luften med jevne mellomrom, så om din datter er bedre en dag, har ingen betydning, dessverre Du kan la henne bruke allergitabletter eller lignende til kattungen har fått voksen pels, så slutter du med tablettene, hvis hun fremdeles reagerer så _vet_ du hvorfor! Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298228-mulig-katteallergi/#findComment-2409731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg kan selvfølgelig ikke stille en diagnose uten å ha sett og undersøkt datteren din, men slik du beskriver det høres det dessverre ut som om dette er en katteallergi. Etter min mening bør hun testes og du/dere bør få veiledning av en allergikyndig lege. Når legen din sier allergitestene er unøyaktige, så gjelder det alle tester. Ingen test alene er tilstrekkelig til å stille en diagnose, men hvis testen tolkes av en som har erfaring og sammenholdes med sykehistorie og andre funn er det fullt mulig å stille en diagnose. For å svare på spørsmålene dine i rekkefølge: 1. Det er mulig, selv om det er kattene hun reagerer på, at reaksjonene ikke kommer hver gang hun er i kontakt med kattene, men hvis hun fortsetter å være i kontakt med dem vil nok reaksjonene komme oftere og oftere. Cetirizin vil forebygge reaksjonene og behandle reaksjonen når de kommer, men det er ingen løsning på sikt så lenge kattene er der og hun er i stadig kontakt med dem (hvis det er kattene hun er allergisk for). 2. Kattene er det mest nærliggende å tenke på. 3. Som jeg allerede har sagt: hun bør testes, og helst av en som har erfaring med testen og kan veilede dere videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298228-mulig-katteallergi/#findComment-2410060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.