Gå til innhold

Forskning på Bakteriell Vaginose?

Anbefalte innlegg

Gjest Dame på 33 år

Hei Mette, Jeg er en 33 år gammel kvinne som har i mange år hatt problemer med tilbakefall på Bakteriell Vaginose. Jeg må få behandling med Flagyl hver 3 mnd, samt tar reseptfrie forebyggende preperater 1-2 ganger i uken - men får stadig tilbake Bakteriell Vaginose.. Jeg søker råd på nettet, spør min allmennlege, har vært hos spesialist på sykehuset - men uten at noen kan gi meg noen forklaring på hvorfor jeg tilstadighet får tilbakefall. Jeg er ganske fortvilet over dette her og det går sterkt utover mitt sexliv og lysten til å treffe en ny mann.. Etter at jeg har tatt en antibiotika kur forsvinner problemet kun en mnd, for å kjenne neste mnd at det skjer en forrandring i sjeden og lukten kommer tilbake igjen innen kort tid.. Det må jo være en årsak til dette problemet? Forskes det på Bakteriell Vaginose og i tilfelle hva kommer de frem til? Er det noe jeg selv kan gjøre bortsett fra det jeg allerede gjør? Jeg har prøvd å kun vaske meg med vann og unngår vanlig tampong - men har kjøpt "Ellen" som en får på apotektet og skal være til hjelp mot mitt problem. Jeg tar som sakt også 1-2 ganger i uken respetfrie preperater som stabiliserer bakteriefloraen i en periode - men ikke nok til at jeg ikke får det igjen. Kan årsaken til bakterie endring være stress? Eller kan det være noe annet? Jeg stiller gjerne opp om forskere eller leger ønsker å teste ut eller sjekke meg ut for å finne ut av Bakteriell Vaginose! Har du noen forklaring eller råd utover det jeg allerede gjør i dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298237-forskning-p%C3%A5-bakteriell-vaginose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Skjeden er et hulrom med kontakt til omverdenen og med mulighet for invasjon av de bakterier som finnes i omverdenen. Heldigvis holdes skjedemiljøet ’rent’ for fremmede bakterier ved at den naturlige forekomst av melkesyrebakterier danner en beskyttelse, bla ved at miljøet er surt (pH 4,5 og illeluktende utflod (med fiskelukt). BV ses stort sett bare hos seksuelt aktive kvinner, men er IKKE en seksuelt overført sykdom. Hva som gjør at noen får det og ikke andre, vet man ikke. På samme måte som noen får lettere bronkitt, influenza eller ørebetennelse. Hyppige samleier (ny partner !) og muligens stress kan nok disponere. Behandling med tabletter eller lokalbehandling med krem eller stikkpiller hjelper, men 60-70% får raskt tilbakefall. Det er spesielt etter menstruasjon at det er risiko for tilbakefall. Jeg foreslår derfor at du rett etter menstruasjon bruker skjedekrem eller stikkpiller forebyggende, evt. også etter samleie. Jeg synes det er bedre med lokalbehandling enn tabletter (mer bivirkning med dem). Det diskuteres om melkesyretabletter virker forebyggende.

Om det forskes på BV? Jeg søkte i forskningssidene om publiserte ang BV og fikk opp 2.258 treff, i 2007 177 treff. På Google får man 703.000 henvisninger. Så det er en tilstand man interesserer seg for, fordi den rammer så mange kvinner, og også fordi tilstanden kanskje kan føre til komplikasjoner i graviditet eller ved underlivsoperasjoner.

Det er vel en ringe trøst at den forsvinner med årene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Skjeden er et hulrom med kontakt til omverdenen og med mulighet for invasjon av de bakterier som finnes i omverdenen. Heldigvis holdes skjedemiljøet ’rent’ for fremmede bakterier ved at den naturlige forekomst av melkesyrebakterier danner en beskyttelse, bla ved at miljøet er surt (pH 4,5 og illeluktende utflod (med fiskelukt). BV ses stort sett bare hos seksuelt aktive kvinner, men er IKKE en seksuelt overført sykdom. Hva som gjør at noen får det og ikke andre, vet man ikke. På samme måte som noen får lettere bronkitt, influenza eller ørebetennelse. Hyppige samleier (ny partner !) og muligens stress kan nok disponere. Behandling med tabletter eller lokalbehandling med krem eller stikkpiller hjelper, men 60-70% får raskt tilbakefall. Det er spesielt etter menstruasjon at det er risiko for tilbakefall. Jeg foreslår derfor at du rett etter menstruasjon bruker skjedekrem eller stikkpiller forebyggende, evt. også etter samleie. Jeg synes det er bedre med lokalbehandling enn tabletter (mer bivirkning med dem). Det diskuteres om melkesyretabletter virker forebyggende.

Om det forskes på BV? Jeg søkte i forskningssidene om publiserte ang BV og fikk opp 2.258 treff, i 2007 177 treff. På Google får man 703.000 henvisninger. Så det er en tilstand man interesserer seg for, fordi den rammer så mange kvinner, og også fordi tilstanden kanskje kan føre til komplikasjoner i graviditet eller ved underlivsoperasjoner.

Det er vel en ringe trøst at den forsvinner med årene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hva heter de reseptfrie midlene mot BV? Skulle trengt noen selv....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...