Gjest mimmi Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 Beklager at jeg skriver igjen, men jeg ringte legen min idag og spurte eksakt hva han så på ultralyd igår, for å vite hvordan jeg skulle tolke svaret jeg fikk her. Han svarte at fostersekken var 9,5 mm. og at det var noe spekk (muligvis et foster) som var 2-3 mm. Det var ikke hjertelyd. Jeg er sikker på at jeg er 6+2 uker på vei fordi jeg har gjennomgått icsi-behandling. Jeg så i en bok at dette er altfor små mål på det tidspunktet. Er nå svært, svært bekymret. Hvordan tolker du disse funnene? Har hatt lav hcg hele tiden, men nivået har fordoblet seg som det skal. Kan utviklingen av fosteret derfor være forsinket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29826-ultralyd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 16. juni 2001 Del Skrevet 16. juni 2001 At legen ikke kunne se noen fosterlyd er ikke så rart. Man regner med at fosterhjertet kan ses etter uke 7. Fosteret i fostersekken, er som du selv har forstått, svært lite. hCg-nivået tydeligvis også lavt, men at det fordobler seg over 2 døgn, er veldig viktig for å forstå at det er en utvikling. I disse moderne tider, da vaginal ultralyd gjør det mulig å følge fosterets utvikling fra så tidlig som 5-6 ukers svangerskap, gjør at man også får veldig mye mer å uroe seg for. Jeg vet ærlig talt ikke hva som er mest sansynlig. I.o.m. at du er kunstig befruktet, har man en dato å forholde seg til. Vanligvis kan man forklare noe ved å si at befruktning må ha skjedd på et senere tidspunkt enn først antatt. Man vet likevel at det kan skje en viss forsinking også ved ivf/icsi, og dette må ligge i perioden fra innsetting til inplantering i livmorveggen. Hvor lang tid det her kan være snakk om, er jeg ikke sikker på. Uansett ser det ikke ut som om ditt foster er større enn man kunne forvente i uke 3. Jeg regner med at din lege kan gi deg et inntrykk av om situasjonen blir ansett som normal/akseptabel eller om det er sansynlig at du er i ferd med å abortere. Jeg skjønner at du er bekymret, men jeg kan ikke gi deg noe klart svar på hvordan det skal gå med svangerskapet ditt. Har du begynt å utvikle svangerskapssymptomer, som kvalme eller ømme bryster? Det første oppstår gjerne rundt uke 6-7 og er noe ca 80% av de gravide opplever. Ømme bryster har de fleste omtrent fra uteblitt mens. Jeg regner med at du med dette ikke er mye klokere. Ønsker deg uansett lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29826-ultralyd/#findComment-119299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.