Gjest dollyduck Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 Til Dr. Søyland Det er så mye snakk om blodtrykk i media osv. så jeg har bare noen spørsmål av den grunn : 1. Er et 24-timers BT. apparat et mer nøyaktig måling enn den hos legen ? Er det nattrykket som da er viktigst ? 2. Jeg har vel et BT på rundt 124/80 - og hva er en tillatt svingning av BT gjennom dagen . På jobben i stressete og andre stressede situasjoner kan det vel være store verdier. Og er de kort- varige forhøyelsene skadelige ? 3. Høyt BT kan være skadelig på sikt hetes det og hvor mange år er på "sikt" 4. Er det mindre farlig med høyt BT når man ikke har andre risikofaktorer? 5. Er det farligst med for høyt undertrykk eller over- trykk eller begge deler? Ja, dette var mye Dr.Søyland men saken er at min far har for høyt under trykk (helt siden 39 års alder). Jeg er jente på 35 som er så redd for å arve det. Hos legen kan mitt være fra 127/78,130/80 til ja 150/100 (da var jeg fryktelig nervøs) Kan dette være en advarsel på at jeg kan utvikle høyt BT ? Er ikkerøkende, bra kolesterol, slank og turer litt i fjellet. PS. har gått med 24-timers BT måler, jeg tror nattrykket var 90/60. På forhånd takk for svar Hilsen en BT-bekymret jente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29827-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-bt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Svar til Dollyduck. Først : ditt blodtrykk synes fullstendig normalt. I tillegg har du så godt som ingen risikofaktorer for utvikling av hjerte-kar-sykdom. For ditt eget vedkommende synes situasjonen å være så uskyldig som man kan ønske seg. De andre spørsmål kan kanskje interessere andre : 24-timers blodtrykksregistrering er mer å stole på enn enkeltblodtrykk på legekontoret. De fleste leger er klar over dette og tar hensyn til det i vurderingen. Såvel dag- som natt-trykk er nødvendige målestørrelser. Det er viktig at man han en reell døgnvariasjon, det vil bl.a. si at man har en "dip" i trykket om natten, mens dagtrykkene ligger noe høyere. Ved stress, mangel på hvile, ved fysisk aktivitet, etc., vil trykket hos alle være høyere enn i normalsituasjonen. Disse variasjonene hos personer som ellers har normalt trykk er ikke betenkelige. På lang sikt vil i praksis si over år, forutsatt at blodtrykksforhøyelsen ikke er akutt og meget uttalt. Slik plutselig trykkøkning kan man se ved sjeldent forekommende svulster som produserer blodtrykksaktive stoffer/hormoner. En moderat, kronisk blodtrykksøkning vil etterhvert gi fortykkelse av årevegger, men slik skade vil som regel være forsterket og kunne bli alvorlig hvis andre faktorer er tilstede, f.eks. høyt kolesterol. En moderat blodtrykksforhøyelse hos ellers friske individer vil kunne stå i adskillige år før reell skade kan påvises. De organer som i første rekke blir skadet er hjerte, nyrer og hjerne. De siste 10-20 år har man variert litt i synet på hvilket trykk som representerer den største faren, det systoliske (overtrykk) eller det diastoliske. Mange undersøkelser av store befolkningsgrupper er fulgt over mange år : noen har vist at det systoliske høytrykket er mest skadelig , men man har også data som antyder at det diastoliske trykket er vesentligst for prognosen. Imidlertid : trykk som er over 140/90 blir ansett som forhøyet, og man skuler nå ikke så meget til hvilket av dem som er mest forhøyet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29827-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-bt/#findComment-119831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dollyduck Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Hei igjen og tusen takk for beroligende svar fra deg, Dr. Søyland. Ja, etter svaret ditt, så har jeg lagt blodtrykket på hylla. Det er bare en bekymring igjen: Fra jeg var i tenårene så får jeg en sjelden gang stikk midt i brystet. Det varer i sekunder 1-3. Det kommer helst hvis jeg er anspendt(redd)og sliten. Det er som om noen stikker en nål i brystet. Da tenker jeg OH! hjertet? og blir redd. Det skjer ikke i anstrengelser, helst når hjernen tenker at når skjer neste stikk i brystet og da er det store sjanser at det kommer til slutt. Jeg må legge til at jeg går fjellturer hver sommer og har Bl.a besteget Bessegen, Bukkelegeret osv, uten problemer med tung ryggsekk. Min søster klager også på sting av og til. Jeg blir som du forstår veldig nervøs, så jeg gruer meg litt mer i år for fjellturen som nærmer seg, tenk om......osv. Vi hører om folk som får stikk mer til venstre i brystet men jeg får som sagt mer midt i. Jeg må legge til at jeg har mye luft i magen og tarmsystemet, hvis det har noe å si. Dette ble langt Dr. Søyland, håper du svarer på dette også. Men som du sier så har jeg jo liten risk for hjerte-og karsykdommer. Vennlig hilsen og god sommer ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29827-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-bt/#findComment-120298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Hei igjen og tusen takk for beroligende svar fra deg, Dr. Søyland. Ja, etter svaret ditt, så har jeg lagt blodtrykket på hylla. Det er bare en bekymring igjen: Fra jeg var i tenårene så får jeg en sjelden gang stikk midt i brystet. Det varer i sekunder 1-3. Det kommer helst hvis jeg er anspendt(redd)og sliten. Det er som om noen stikker en nål i brystet. Da tenker jeg OH! hjertet? og blir redd. Det skjer ikke i anstrengelser, helst når hjernen tenker at når skjer neste stikk i brystet og da er det store sjanser at det kommer til slutt. Jeg må legge til at jeg går fjellturer hver sommer og har Bl.a besteget Bessegen, Bukkelegeret osv, uten problemer med tung ryggsekk. Min søster klager også på sting av og til. Jeg blir som du forstår veldig nervøs, så jeg gruer meg litt mer i år for fjellturen som nærmer seg, tenk om......osv. Vi hører om folk som får stikk mer til venstre i brystet men jeg får som sagt mer midt i. Jeg må legge til at jeg har mye luft i magen og tarmsystemet, hvis det har noe å si. Dette ble langt Dr. Søyland, håper du svarer på dette også. Men som du sier så har jeg jo liten risk for hjerte-og karsykdommer. Vennlig hilsen og god sommer ! Svar til Dollyduck. Slike korte.blitz-lignende stikk i brystet stammer bare untaksvis fra selve hjertet. Den vanligste årsaken sitter i andre strukturer i samme region, f.eks. muskulatur, bryst- eller hjertehinner, luftveier, spiserørsomgivelser, bukorgener,etc. Husk at det er meget vanskelig å lokalisere utgangspunktet for slike øyeblikk-smerter. Dette fenomènet kan du ta med ro. Det er ikke uttrykk for hjertesykdom. God tur til fjells. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29827-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-bt/#findComment-120335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.