Gå til innhold

Få betalt for å ha bodd sammen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Urimelig

Samboer & jeg har kommet frem til at ting ikke fungerer lenger og vi har på en måte gitt opp. Vi har et barn på 6 år sammen. Vi har bodd i mitt rekkehus, og han har betalt husleie til meg.

Han har fått tilbud om å kjøpe seg inn, men ikke vært interessert tidlig i forholdet pga at på det tidspunktet var usikker på oss og skulle flytte ut hele tiden, noe han til slutt gjorde i 2004, i et halvt år men vi flyttet sammen igjen.

Vi snakket da igjen om at han skulle kjøpe seg inn, men ble ikke enige om pris, da han mente han skulle få kjøpe seg inn til markedspris som var i høst 2000, det året han flyttet inn. Noe jeg mente var totalt urimelig, da jeg ville gi bort en stor del av markedsstigningen til han. Jeg mente han skulle kjøpe seg inn til markedspris som gjaldt i 2004, og da var han ikke interessert.

Det er husleie her på 4.100 kr i måneden, og i tillegg betaler jeg ca 9.000 kroner i mnd i renter og avdrag. Han har betalt 4.400 kroner i husleie til meg. Vi har felles forsørgeransvar for vårt barn.

Han sier nå at ja bare betale meg de pengene jeg har krav på så skal jeg flytte. Han sier han skal ha betalt for å ha bodd sammen med meg og ha en del av verdistigningen på boligen i den perioden han har bodd her, og mener at jeg nå skal betale han ca 500.000 når han flytter ut. Han skal altså ha tilbake det han har betalt i husleie pluss litt til ca 150'. Dvs at han da har bodd gratis, pluss tar med seg litt ekstra kapital når han flytter ut. Hadde han kjøpt seg inn, måtte jeg selvfølgelig ha kjøpt han ut det skjønner jeg.

Han har ikke villet kjøpe seg inn og allikevel forlanger han å få med seg 0,5 mill når han nå flytter. Alle investeringer i boligen er betalt av meg, som oppussing av kjøkken, parkettlegging, etc etc. Han har ikke utført noen form for håndverk i tiden han har bodd her.

Jeg kan ikke skjønne at han seriøst kan mene at han skal få med seg 0,5 mill for å flytte. Det har ikke jeg penger til. Og han skal da ikke profitere på å ha bodd her sammen med meg. Han har betalt slik jeg ser det en ikke for høy husleie. Vi bor i Oslo, og det er høye bokostnader her, og han har fått tilbud om å kjøpe seg inn.

Kan han juridisk sett komme noen vei med dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298274-f%C3%A5-betalt-for-%C3%A5-ha-bodd-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• KaVa

7

• Atene

4

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Urimelig

Jeg aner ikke hvordan reglene rundt dette er. Men han har jo betalt noe husleie mens han har bodd der.

Jeg har særeie på huset mitt, og gudhjælpemeg så glad jeg var for det da jeg sparka ut eksmannen min!

Ja han har betalt husleie, men det ville vel ikke vært rimelig å bo gratis når vi har barn sammen bare fordi jeg eier rekkehuset ? Han fikk reelt tilbud om å kjøpe seg inn.

Uansett er det kun jeg som står som eier av rekkehuset.

Når man leier hos andre bruker man ikke å få igjen husleien når man flytter.

Har lest noen leieannonser i aftenposten og det det er ikke mye du får leiet i Oslo for 4.400 kroner i måneden, et rom kanskje.....ikke noe mer enn det.

En ting er sikkert, han har ikke krav på noe som helst.

Det er selvsagt verdien på huset ved det tidspunktet han velger å kjøpe seg inn som gjelder, ikke når han flyttet dit.

Hvis f.eks du hadde leid han et hus som han betalte husleie for og som han senere velger og kjøpe, så er det selvsagt taksten ved salg tidspunktet som gjelder ikke da han flyttet inn.

Han måtte jo ha betalt husleie andre steder også, i denne perioden, hvis han ikke bodde hos deg.

Han må jo være rimelig blåst, hvis han mener at han har krav på noe så lenge han ikke har kjøpt seg inn. Han har ikke eid noe og har leid hos deg.

Du trenger ikke å forholde deg til dette i det hele tatt. Det er bare å si det som det er, at han har fått muligheten til å kjøpe seg inn, noe han ikke har gjort. Sorry for han, men det er et valg han har gjort, ferdig med det.

Du kan bare sitte helt rolig og alle utspill må han komme med selv, så da får han dra deg til retten, noe han selvsagt taper og får regningen for det også.

Annonse

Gjest Urimelig

En ting er sikkert, han har ikke krav på noe som helst.

Det er selvsagt verdien på huset ved det tidspunktet han velger å kjøpe seg inn som gjelder, ikke når han flyttet dit.

Hvis f.eks du hadde leid han et hus som han betalte husleie for og som han senere velger og kjøpe, så er det selvsagt taksten ved salg tidspunktet som gjelder ikke da han flyttet inn.

Han måtte jo ha betalt husleie andre steder også, i denne perioden, hvis han ikke bodde hos deg.

Han må jo være rimelig blåst, hvis han mener at han har krav på noe så lenge han ikke har kjøpt seg inn. Han har ikke eid noe og har leid hos deg.

Du trenger ikke å forholde deg til dette i det hele tatt. Det er bare å si det som det er, at han har fått muligheten til å kjøpe seg inn, noe han ikke har gjort. Sorry for han, men det er et valg han har gjort, ferdig med det.

Du kan bare sitte helt rolig og alle utspill må han komme med selv, så da får han dra deg til retten, noe han selvsagt taper og får regningen for det også.

Han mener han har betalt meg for mye i husleie. Han mener han max skulle betalt halvparten av husleien jeg betaler til borettslaget alstå halvparten av kr 4.100.

Jeg er og ganske sikker på at han ikke kommer noen vei med dette. Men han mener det helt seriøst. Det er derfor vi ikke har blitt enige om pris når vi snakket om å kjøpe inn også.

Det siste rekkehuset som ble solgt i tilsvarende størrelse som min gikk for 4,5 mill. Han mente han skulle få kjøpe seg inn til 1.8 mill noe jeg sa nei til da jeg mente det ble helt urimelig. Jeg tilbød han å kjøpe seg inntil 2.150 noe han takket nei, til da han ikke ville strekke seg lenger enn til 2 mill. Der strandet siste samtale....

Dette er en riktig artig kar du.. NEI, han har ikke krav på en eneste krone. Du har tilbudt ham å kjøpe seg inn, han har takket nei. Det er hans tap nå!

Han får ikke dratt deg for retten engang, for det er vel ingen advokat i verden som tror man kommer noen vei med dette kravet?

Så bare ta det med ro, senk skuldrene og få han ut av huset så fort du kan. Dette klarer du.

Lykke til med ditt nye liv :)

Han mener han har betalt meg for mye i husleie. Han mener han max skulle betalt halvparten av husleien jeg betaler til borettslaget alstå halvparten av kr 4.100.

Jeg er og ganske sikker på at han ikke kommer noen vei med dette. Men han mener det helt seriøst. Det er derfor vi ikke har blitt enige om pris når vi snakket om å kjøpe inn også.

Det siste rekkehuset som ble solgt i tilsvarende størrelse som min gikk for 4,5 mill. Han mente han skulle få kjøpe seg inn til 1.8 mill noe jeg sa nei til da jeg mente det ble helt urimelig. Jeg tilbød han å kjøpe seg inntil 2.150 noe han takket nei, til da han ikke ville strekke seg lenger enn til 2 mill. Der strandet siste samtale....

Selv om du hadde tatt for høy husleie - noe du ikke har - ville det vært for sent å ta opp dette nå, så lenge du ikke hadde vært så urimelig at det ble rammet av loven.

Man får ikke mye i Oslo til den prisen.

Han har hatt en avtale med deg om et beløp - han kan ikke komme nå i etterkant å hevde at beløpet var for høyt. Han har jo godtatt beløpet for lenge siden. *rister på hodet*

Han har ikke betalt for høy husleie.

Annonse

Gjest urimelig

Dette er en riktig artig kar du.. NEI, han har ikke krav på en eneste krone. Du har tilbudt ham å kjøpe seg inn, han har takket nei. Det er hans tap nå!

Han får ikke dratt deg for retten engang, for det er vel ingen advokat i verden som tror man kommer noen vei med dette kravet?

Så bare ta det med ro, senk skuldrene og få han ut av huset så fort du kan. Dette klarer du.

Lykke til med ditt nye liv :)

Jeg er rimelig oppegående og synes det er ganske utrolig at han kan si noe sånt noe. Første gangen han sa det ble jeg helt slått ut. Jeg trodde ikke han var seriøs.

Samtidig sier han at han vil at vi skal gå fra hverandre som venner og gjøre det beste ut av det for vår datter sin skyld. Det er jeg selvfølgelig enig i, men med et slikt urimelig krav synes jeg det ser litt vanskelig ut.

Det som ofte ligger bak denne type urimelige krav, er at den ene parten i etterkant angrer på sine valg underveis. Selvfølgelig burde han ha valgt å delvis kjøpe seg inn i huset, eller alternativt sørget for en spareordning slik at han på sikt bygget seg opp nok egenkapital til å kjøpe noe eget. I stedet har han sikkert hatt et relativt høyt forbruk (kortsiktig tenkning kan være fristende for noen og enhver...), og nå synes han det er surt å se at du blir sittende med en bolig av høy verdi, mens han må starte helt på nytt.

Men dette har vært hans valg, og som en voksen person må han ta konsekvensene av sitt valg.

Gjest Valnøtt

Hvis du kan dokumentere at han ikke har betalt oppussing og sånt i boligen, har han ikke krav på fem øre :-)))

Hvis han derimot kan dokumentere at han har betalt oppussing og denslags kan han ha krav på inntil halve verdiøkningen på boligen i denne perioden.

Selvsagt skal han ikke ha et rødt øre betalt for å ha bodd sammen med deg. For en type...

Hvis du kan dokumentere at han ikke har betalt oppussing og sånt i boligen, har han ikke krav på fem øre :-)))

Hvis han derimot kan dokumentere at han har betalt oppussing og denslags kan han ha krav på inntil halve verdiøkningen på boligen i denne perioden.

Selvsagt skal han ikke ha et rødt øre betalt for å ha bodd sammen med deg. For en type...

... men da er oppussing mer enn noen malte vegger og event laminat på gulvene, etter hva jeg forstår. (renovering, utbygging etc).

Gjest Valnøtt

Han må, hvis han skal ha krav på noe, selvsagt dokumentere at han har betalt så mye det dreier seg om virkelig store summer. Han skal betale det det koster å bo - leie til deg, og etter det skal han vise at han har betalt så mye at han har reelt nedbetalt ditt lån og oppgradert huset attpå.

Med andre ord - han skal ikke ha noe fra deg.

Og ikke bare det - jeg tror du kan få god hjelp av en advokat til å kaste ham ut også.

Forklar ham at tilfeldigvis er det den som har felles adresse med barnet som i utgangspunktet automatisk får omsorgen for barnet deres, og at det kan være lurt av ham å tenke samarbeid, barnet sitt og fornuft og få pakket sakene sine og forduftet snarest. Lykke til :-)

Gjest Urimelig

Det som ofte ligger bak denne type urimelige krav, er at den ene parten i etterkant angrer på sine valg underveis. Selvfølgelig burde han ha valgt å delvis kjøpe seg inn i huset, eller alternativt sørget for en spareordning slik at han på sikt bygget seg opp nok egenkapital til å kjøpe noe eget. I stedet har han sikkert hatt et relativt høyt forbruk (kortsiktig tenkning kan være fristende for noen og enhver...), og nå synes han det er surt å se at du blir sittende med en bolig av høy verdi, mens han må starte helt på nytt.

Men dette har vært hans valg, og som en voksen person må han ta konsekvensene av sitt valg.

Ja han angrer på at han ikke har gått inn i boligmarkedet. Men de tre første årene vi var sammen ville han ikke, da han tydeligvis var veldig usikker og ville nok ikke binde seg ved å kjøpe seg inn. Jeg skjønner at det beste for oss begge hadde vært om vi eide sammen, men da må han være villig til å betale det som det koster å komme seg inn imarkedet.

Samtidig har jeg underveis oppmuntret han til å spare penger. Han har en jobb hvor han bla får utbetalt alt fra 60 -150' i bonus hvert år, og han tjener rundt 130' mer enn meg i året. Han hadde kun en BSU konto på rundt 80' når han gikk inn i forholdet, og har i løpet av forholdet klart å legge seg opp en egenkapital på rundt 600' pluss BSU konto han hadde. Og ja, han unnet seg en flunkende ny bil til 0,5 mill og en båt (som selvfølgelig er til felles glede) men jeg er med å betaler på alle driftsutgiftene på båten. Så alt i alt mener jeg at han tross alt ikke sitter uten en krone tilbake og har en bra startkapital til å komme inn i markedet.

Men jeg har bidratt like mye når det gjelder mat, klær, barnehage, fritidsaktiviteter, alt har vi delt 50/50 på av den type ting.

Men når det kommer til rekkehuset mitt, blir han helt urimelig. Han mener jeg har tjent penger på at han har bodd her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...