Gå til innhold

Få betalt for å ha bodd sammen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Vi har bare ett barn sammen, så en leilighet med ett rom til de hver har han råd til. Den ligger slik til at vi vil ikke gå på hverandre, da det ikke er i samme rekkehusfelt.

Leiligheten hadde vært ideelt ifht vår datter, skoleveien, og vennekrets, i tillegg til en eventuell 50/50 fordeling som han ønsker. Noe jeg egentlig ikke tror kommer til å fungere, da han har en jobb som gjør at han jobber veldig mye, Og nå får han ny jobb som innebærer mye reising.

Men vi har felles foreldreansvar, så i utg pkt så kan jeg vel ikke nekte en 50/50 fordeling.

Du kan _i_høyeste_grad_ nekte 50/50. Og du har en stor fordel også - nemlig at det er han som skal flytte ut. Da er det du som sitter med samme adresse som barnet, og det betyr faktisk at det er du som har den daglige omsorgen. Så enkelt er det. Han kan gå til rettssak og be om omsorgen for barnet, men retten vil ikke tvinge deg inn i 50/50.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• KaVa

7

• Atene

4

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest klaymen

Det har jeg prøvd å fortelle han også. At han har vært heldig. Vi bor også i et bra strøk med utsikt over hele Oslo. Men han har bare hengt seg opp i at husleien til borettslaget er kr 4.100 og han mener at han da ikke skal betale mer enn halvparten av det.

Han angrer jo bare på sine valg ifht at han ikke gikk inn i boligmarkedet og ser hvordan det har steget. Tenk å forlange å få en del av verdistigningen fordi han har bodd her.

Pusset opp alt bortsett fra kjøkken og soverom før han flyttet inn. Kjøkken ble montert av en montør, og parkett og skyvedørsgarderobe på soverom ble montert av snekker, tom lister. Det eneste han hjalp til med var strie på fire vegger og litt maling.

''Men han har bare hengt seg opp i at husleien til borettslaget er kr 4.100 og han mener at han da ikke skal betale mer enn halvparten av det.''

He he særlig! Tror han virkelig at noen ville leid ut en leilighet i det borettslaget til kun husleieprisen?? Er han så teit eller er han veldig sleip? Den som eier leiligheten kan selvfølgelig ta en total husleie som dekker utgifter _inkludert_ fellesutgifter. jeg syns du bør prøve å finne ut hva en total husleie for en tilsvarende leilighet i området er, dele på to, og så se hva det utgjør. Kan aldri tenke meg at han kommer noen vei juridisk med dette kravet. Som samboer står han svakt uansett, du har særeie, punktum.

Lykke til!

Nei han har ikke krav på noe som helst.

Når jeg og min mann flyttet sammen i mitt rekkehus (nå eier vi bolig sammen) fikk jeg beskjed om følgende:

Så lenge han betaler husleie av kun løpende utgifter og ikke investerer noe i boligen, vil han aldri ha krav på noe.

Hvis han har betalt 4.400 og du har 4100 i husleie + lån 9000 vil han ikke ha krav på noe. Hvem har betalt løpende utgifter?

Regn ut hvor mye av lånet som er renter, legg til 4100 og del det hele på 2. Da finner du hans andel av løpende utgifter for å bo. I tillegg er det - som flere her sier - faktisk normalt å betale halvparten av markedsleie...

Så ta det helt med ro, få han til å flytte og be han evnt. kontakte advokat selv. Da vil han nok få beskjed om at han ikke har noen sak. Antakelig hjelper det ikke at du sier dette, idet han sikkert ikke stoler på deg mht. dette akkurat nå.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Gjest bolighai:P

dersom dere hadde delt alle utgifter du hadde hatt på boligen dvs lån, renter, vedlikehold, avgifter osv, så kunne han kansje hatt en sak, men så lenge han har betalt en fast månedsleie hver måned, så har han ikke noe flere rettigheter enn dersom han skulle leid hvilken som helst annen plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...