Gjest (Anonymous) Skrevet 15. juni 2001 Del Skrevet 15. juni 2001 Kjenne livmorhalsen selv? Litt "pinlig" sp. mål, men i en bok jeg har om svangerskapet står det at man selv kan kjenne om livmorhalsen er moden, utslettet etc. Er den ikke moden kjennes den ut som nesetippen, er den moden kjennes den ut som munnen. Prøvde å kjenne etter i dag, og jeg synes det var kjempevanskelig å kjenne noe som helst. Klarte ikke å kjenne at jeg støtet på noe annet enn skjedevegger. kjenner liksom ikke forskjell på det som er der inne. Hvordan kjennes det ut? Hvor langt inn må jeg? Hvordan kjenner jeg at det er livmorhalsen og ikke bare skjedeveggene? Er det lett å kjenne hvor lang den evt. er? Kan det at jeg ikke kjenner noe tydelig bety at den er utslettet? Er 39 uker på vei og har hatt mange kynnere i det siste. Etter at jeg prøvde å kjenne etter, har jeg hatt kraftige, sterke kynnere og barnet har beveget seg mye. Kan det at jeg har vært borti livmorhalsen "irritere" den slik at riene begynner? Håper du kan hjelpe. - (Anonymous) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29828-kjenne-livmorhalsen-selv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 16. juni 2001 Del Skrevet 16. juni 2001 Hvis du selv skal prøve å kjenne på livmortappen, bør du f.eks. sitte på toilettet, ha nyvaskete hender og stikke pekefinger og langfinger så langt du når inn i skjeden. Helt innerst vil du kjenne at det butter. Har du problemer med å nå helt inn, kan du evt. presse litt. Sammenligningen med nesetipp/lepper er en god metafor. Du vil også ofte finne et lite hull, eller en liten åpning i denne tappen. Det er åpningen som etterhvert utvikler seg til en åpen mormunn, hvor barnet ved full åpning (10cm) skal kunne komme ut. Hvis du lurer på hvor lang livmorhalsen er, kan du kjenne litt rundt den tappen som henger ned. Jo lenger den er desto mer umoden er den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29828-kjenne-livmorhalsen-selv/#findComment-119298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.