Gjest engstelige Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hei! Jeg er ei jente på 26 år som ble operert for graviditet utenfor livmor den 7. Januar.Den høyre egglederen min var sprukket og kunne dessverre ikke reddes... Under inngrepet hadde de undersøkt den venstre egglederen min. Jeg fikk beskjed om at egglederen og eggstokken satt veldig tett inntil hverandre,nesten sammenlimt, og de lurer derfor på om jeg tidligere har hatt en betennelse. Alt så fint ut fra utsiden, men de kunne ikke si noe om den var tett eller åpen. Legen som foretok inngrepet sa at det var mulig å undersøke dette ved å sprøyte inn farge i egglederen min og se hvor den førte hen. Om jeg ønsket dette skulle jeg bare ringe, så skulle vi avtale en dag. Når jeg nevnte dette for fastlegen min,sa hun at dette bare gjøres dersom man har forsøkt å bli gravid uten hell en stund.Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde lykkes med å bli gravid etter å prøve et halvt år skulle jeg ta kontakt igjen så skulle hun henvise meg videre. I mitt tilfelle ble jeg gravid etter en antibiotikakur selv om jeg gikk på p-piller, så jeg vet jo at jeg kan bli gravid. Nå lurer jeg på hvorvidt det lønner seg å ta et slikt inngrep igjen. Om det viser seg at egglederen er tett, kan de da åpne den igjen?Og om det viser seg at den er åpen, vil den da kunne ta skade av inngrepet? Hvordan utføres et slikt inngrep? Jeg er kjempenervøs og stresset for at jeg skal bli gravid utenfor livmor også neste gang, og dermed måtte fjerne den andre egglederen også. Jeg er veldig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298312-gravid-utenfor-livmortette-eggledere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Gravid utenfor livmor/tette eggledere? Hei! Jeg er ei jente på 26 år som ble operert for graviditet utenfor livmor den 7. Januar.Den høyre egglederen min var sprukket og kunne dessverre ikke reddes... Under inngrepet hadde de undersøkt den venstre egglederen min. Jeg fikk beskjed om at egglederen og eggstokken satt veldig tett inntil hverandre,nesten sammenlimt, og de lurer derfor på om jeg tidligere har hatt en betennelse. Alt så fint ut fra utsiden, men de kunne ikke si noe om den var tett eller åpen. Legen som foretok inngrepet sa at det var mulig å undersøke dette ved å sprøyte inn farge i egglederen min og se hvor den førte hen. Om jeg ønsket dette skulle jeg bare ringe, så skulle vi avtale en dag. Når jeg nevnte dette for fastlegen min,sa hun at dette bare gjøres dersom man har forsøkt å bli gravid uten hell en stund.Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde lykkes med å bli gravid etter å prøve et halvt år skulle jeg ta kontakt igjen så skulle hun henvise meg videre. I mitt tilfelle ble jeg gravid etter en antibiotikakur selv om jeg gikk på p-piller, så jeg vet jo at jeg kan bli gravid. Nå lurer jeg på hvorvidt det lønner seg å ta et slikt inngrep igjen. Om det viser seg at egglederen er tett, kan de da åpne den igjen?Og om det viser seg at den er åpen, vil den da kunne ta skade av inngrepet? Hvordan utføres et slikt inngrep? Jeg er kjempenervøs og stresset for at jeg skal bli gravid utenfor livmor også neste gang, og dermed måtte fjerne den andre egglederen også. Jeg er veldig takknemlig for svar! – engstelige Skrevet 2008.01.31 18:24 av engstelige 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298312-gravid-utenfor-livmortette-eggledere/#findComment-2410900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Gravid utenfor livmor/tette eggledere? Hei! Jeg er ei jente på 26 år som ble operert for graviditet utenfor livmor den 7. Januar.Den høyre egglederen min var sprukket og kunne dessverre ikke reddes... Under inngrepet hadde de undersøkt den venstre egglederen min. Jeg fikk beskjed om at egglederen og eggstokken satt veldig tett inntil hverandre,nesten sammenlimt, og de lurer derfor på om jeg tidligere har hatt en betennelse. Alt så fint ut fra utsiden, men de kunne ikke si noe om den var tett eller åpen. Legen som foretok inngrepet sa at det var mulig å undersøke dette ved å sprøyte inn farge i egglederen min og se hvor den førte hen. Om jeg ønsket dette skulle jeg bare ringe, så skulle vi avtale en dag. Når jeg nevnte dette for fastlegen min,sa hun at dette bare gjøres dersom man har forsøkt å bli gravid uten hell en stund.Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde lykkes med å bli gravid etter å prøve et halvt år skulle jeg ta kontakt igjen så skulle hun henvise meg videre. I mitt tilfelle ble jeg gravid etter en antibiotikakur selv om jeg gikk på p-piller, så jeg vet jo at jeg kan bli gravid. Nå lurer jeg på hvorvidt det lønner seg å ta et slikt inngrep igjen. Om det viser seg at egglederen er tett, kan de da åpne den igjen?Og om det viser seg at den er åpen, vil den da kunne ta skade av inngrepet? Hvordan utføres et slikt inngrep? Jeg er kjempenervøs og stresset for at jeg skal bli gravid utenfor livmor også neste gang, og dermed måtte fjerne den andre egglederen også. Jeg er veldig takknemlig for svar! – engstelige Skrevet 2008.01.31 18:24 av engstelige Javel, men hvor er svaret til henne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298312-gravid-utenfor-livmortette-eggledere/#findComment-2410924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Gravid utenfor livmor/tette eggledere? Hei! Jeg er ei jente på 26 år som ble operert for graviditet utenfor livmor den 7. Januar.Den høyre egglederen min var sprukket og kunne dessverre ikke reddes... Under inngrepet hadde de undersøkt den venstre egglederen min. Jeg fikk beskjed om at egglederen og eggstokken satt veldig tett inntil hverandre,nesten sammenlimt, og de lurer derfor på om jeg tidligere har hatt en betennelse. Alt så fint ut fra utsiden, men de kunne ikke si noe om den var tett eller åpen. Legen som foretok inngrepet sa at det var mulig å undersøke dette ved å sprøyte inn farge i egglederen min og se hvor den førte hen. Om jeg ønsket dette skulle jeg bare ringe, så skulle vi avtale en dag. Når jeg nevnte dette for fastlegen min,sa hun at dette bare gjøres dersom man har forsøkt å bli gravid uten hell en stund.Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde lykkes med å bli gravid etter å prøve et halvt år skulle jeg ta kontakt igjen så skulle hun henvise meg videre. I mitt tilfelle ble jeg gravid etter en antibiotikakur selv om jeg gikk på p-piller, så jeg vet jo at jeg kan bli gravid. Nå lurer jeg på hvorvidt det lønner seg å ta et slikt inngrep igjen. Om det viser seg at egglederen er tett, kan de da åpne den igjen?Og om det viser seg at den er åpen, vil den da kunne ta skade av inngrepet? Hvordan utføres et slikt inngrep? Jeg er kjempenervøs og stresset for at jeg skal bli gravid utenfor livmor også neste gang, og dermed måtte fjerne den andre egglederen også. Jeg er veldig takknemlig for svar! – engstelige Skrevet 2008.01.31 18:24 av engstelige Beklager at jeg 'klippet-limte' feil, her er mitt svar: Det er riktig at man kan sjekke om en eggleder er åpen ved en røntgenundersøkelse (HSG), hvor man sprøyter kontrast via skjeden inn i livmoren og ser hvordan den fordeler seg videre ut i egglederen og inn i bukhulen. Det gjøres sjelden i dag da det ikke har betydning hva resultatet blir, for uansett om egglederen er åpen eller ikke, så blir behandlingen prøverør (IVF) hvis det ikke kommer spontan graviditet. Før opererte man og forsøkte å åpne egglederen, men det gjøres ikke i dag da resultatene med IVF er så mye bedre. At en eggleder er åpen sier heller ikke noe om den fungerer bra. Har den vært betent kan den være ødelagt på innsiden så egget ikke kan transporteres til livmoren og i verste fall blir i egglederen som en graviditet utenfor livmoren. Jeg vet ikke om du planlegger å bli gravid nå, men det er vanlig å ha forsøkt i ett år, før man starter utredning. Det må bli enklere hos deg, i og med at du har vært sjekket ’innvendig’ og har vært gravid. Likevel vil man undersøke en sædprøve av din partner. Så forsøk ett år og tenk da på IVF. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298312-gravid-utenfor-livmortette-eggledere/#findComment-2412327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.