Gå til innhold

Gravid utenfor livmor/tette eggledere?

Anbefalte innlegg

Gjest engstelige

Jeg prøver igjen...Får ikke lest svaret som du sendte meg i går.

Hører gjerne fra andre med erfaring fra dette også!

Jeg er ei jente på 26 år som ble operert for graviditet utenfor livmor den 7. Januar.Den høyre egglederen min var sprukket og kunne dessverre ikke reddes... Under inngrepet hadde de undersøkt den venstre egglederen min. Jeg fikk beskjed om at egglederen og eggstokken satt veldig tett inntil hverandre,nesten sammenlimt, og de lurer derfor på om jeg tidligere har hatt en betennelse. Alt så fint ut fra utsiden, men de kunne ikke si noe om den var tett eller åpen. Legen som foretok inngrepet sa at det var mulig å undersøke dette ved å sprøyte inn farge i egglederen min og se hvor den førte hen. Om jeg ønsket dette skulle jeg bare ringe, så skulle vi avtale en dag. Når jeg nevnte dette for fastlegen min,sa hun at dette bare gjøres dersom man har forsøkt å bli gravid uten hell en stund.Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde lykkes med å bli gravid etter å prøve et halvt år skulle jeg ta kontakt igjen så skulle hun henvise meg videre. I mitt tilfelle ble jeg gravid etter en antibiotikakur selv om jeg gikk på p-piller, så jeg vet jo at jeg kan bli gravid. Nå lurer jeg på hvorvidt det lønner seg å ta et slikt inngrep igjen. Om det viser seg at egglederen er tett, kan de da åpne den igjen?Og om det viser seg at den er åpen, vil den da kunne ta skade av inngrepet? Hvordan utføres et slikt inngrep? Jeg er kjempenervøs og stresset for at jeg skal bli gravid utenfor livmor også neste gang, og dermed måtte fjerne den andre egglederen også. Jeg er veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298379-gravid-utenfor-livmortette-eggledere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest icsi snart

En slik undersøkelse gjøres ved laparoskopi som er en kikkhullsoperasjon. Blåfarge blir skylt inn i egglederen for å se om den er åpen. Hvis den er åpen så tar den ikke skade av et slikt inngrep, snarere tvert imot (en gjennomskylling kan gjøre det lettere å bli gravid iallfall den neste pp). Er egglederen tett så er det veldig uvanlig at de forsøker å åpne den. Dette fordi sjansen for graviditet utenfor livmor er veldig stor etterpå. Som regel lar de den tette egglederen være, eller de fjerner den dersom den er væskefylt. Deretter er prøverørsbehandling eneste mulighet.

Hilsen en som har vært gjennom akkurat det samme...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...