clementine77 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, jeg er en kvinne på 30 år bosatt i utlandet, italia. De siste 3 årene har jeg hatt et fast forhold til en gutt herfra og de siste 2 årene har jeg bodd her. Da vi møttes de første gangene fikk jeg alltid urinveisinfeksjon / blærekatarr rett etterpå, etterfulgt av antibiotika kur fra lege, etter 1 år begynte jeg å merke en unormal lukt fra urinen og svake smerter i nyrene, spesielt i liggende stilling, istedenfor urinveisinfeksjon. Dvs at istedenfor vanlig urinveisinfeksjon, merket jeg kun at lukten var annerledes (ergo: ingen blod). Jeg gikk til leger, urologer, tok røntgen og ultralyd (de oppdaget ingenting annet enn en litt større nyre på høyre side) annenhver måned fikk jeg det tilbake, og hver gang en ny antibiotika kur. De siste 3 årene har jeg vel tatt ca 30 antibiotika kurer og jeg er desperat etter en løsning. Jeg fortsetter å ta prøver, har byttet 3 leger fra norge til italia, men de sier bare: drikk masse vann, ingen tanga truser og vask deg etter samleie. Prøvene hos urologen sier alltid det samme: postiv e.colis i urin, og positiv streptokker "aureo" i skjeden. Har jeg problemer med urinveiene eller nyrene? først hadde jeg normale ureinveisinfeksjoner, nå får jeg bare disse "svake smertene i nyrene (bak) og unormal urinlukt". det går alltid 4-5 uker etter hver antibiotika kur, og så kommer alt på nytt. Hvor mange leger og kurer må jeg gjennom før jeg kan finne en kur? I min historie har jeg alltid hatt seriøse forhold, dvs maks 4-5 urinveisinfeksjoner i løpet av 5-8 år, men denne gangen får jeg det hele tiden og blir aldri kvitt det. Vi har også prøvd å gi han en antibiotika kur, men det hjalp heller ikke.. Vær så snill å gi meg et råd, legene tar seg virkelig ikke tid til å undersøke hva jeg har, og jeg ønsker å bli gravid innen ett år, men ikke med slike problemer. Hilsen en ellers frisk og sunn jente som prøver å spise yoghurter og drikker sure juicer, uten noe resultater..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298750-urin-ecolis-skjeden-streptokokker-aureo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 For det første, så er jeg litt usikker på hva som er problemet med urinen i dag. Er det lukt, tilstedeværelse av colibakterier eller er det symptomer på urinveisinfeksjon som hyppig vannlating med svie? Det er kun tilstedeværelse av bakterier i et antall over 100.000 per ml som skal behandles etter følsomhet for antibiotikum. Hvis slik infeksjon kommer igjen og igjen kan det forebygges med f.eks, Hiprex eller et antibiotikum i lav dose. Det må du diskutere med legen. Lukt fra urinen sier ikke noe om infeksjon, det kan være mat du spiser, asparges kan for eksempel kan gi spesiell lukt. Smerter over nyrene får man vanligvis ikke med mindre det er alvorlig infeksjon med nyrebekkenbetennelse hvor det er feber og du er allment påvirket. Å gi antibiotikum for lukt av urin eller smerter over nyrene uten at det er påvist bakterier, har ingen hensikt. Streptotokker (GBS-gruppe B streptokokker) i skjeden finner man hos 10-30% av alle kvinner, og det er ikke noe som krever behandling. Etter en antibiotika-kur vil det komme fort tilbake. Eneste situasjon hvor det kan være aktuelt å gi behandling er ved spesielle fødselskomplikasjoner (som for tidlig fødsel) eller hvis det i svangerskapet har vært urinveisinfeksjon med streptotokker, men her varierer rutinene fra land til land. I Norge vil man ikke foreta normalt ikke dyrke for streptokokker fra skjeden. Hvis du har tilleggsspørsmål, så legg det på vanlig forum, men det kan ta litt tid å svare (uten ekstra betaling !) Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298750-urin-ecolis-skjeden-streptokokker-aureo/#findComment-2415742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.