Gå til innhold

Katteallergi

Anbefalte innlegg

Gjest Katteelsker

Jeg skrv til deg for kort tid siden om min datter som mulig har utviklet allergi mot kattene våre. Hun har nå tatt blodprøve som vi venter svar på. Men jeg har noen generelle spørsmål om katteallergi: 1. Er det mulig og bare være allergisk mot kattungen, ikke den voksne katten (ser at noen påstår det)? 2. Kan dette i såfall bedre seg når kattungen blir voksen? 3. Kan en 6-åring vokse av seg allergien, eller er ikke slikt mulig? 4. Hvorfor tar noen blodprøve, mens andre blir prikk-testet? Du skjønner sikkert at jeg leter etter en mulighet for fortsatt å beholde kattene våre, men det er vel ingen vei utenom hvis hun får påvist allergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298832-katteallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine etter tur:

1. Kattunger virker sterkere på allergikere enn voksne katter, men allergien for katter er der alikevel og ved å beholde kattene risikerer dere at reaksjonene blir sterkere.

2. Som sagt, mange reagerer sterkere på kattunger enn på voksne katter - dette har sannsynligvis sammenheng med allergener i spytt og urin fra katten som kattunger ofte gir fra seg mer av. Kattereaksjonen vil nok vedvare etter at katten er voksen.

3. Det er lite sannsynlig at 6-åringen vokser av seg allergien, men reaksjonene kan bli svakere med årene - etter puberteten.

4. Spesialister bruker gjerne både prikktest og blodprøve mens almenpraktikere for det meste bare tar blodprøve. Prøvene sier det samme, men kan utfylle hverandre og særlig når det gjelder matallergi er blodprøvene noe mer pålitelige enn prikktestene. En positiv prikktest på katt sier at det foreligger sensibilisering for katter og hvis det også er symptomer som kløe, nysing, rennede øyne, ja da foreligger det en sikker katteallergi.

Jeg forstår godt at du nødig vil miste kattene dine, og valget er ditt. Men når en 6-åring har symptomer på katteallergi (og jeg ville bli forbauset hvis ikke også blodprøven slår ut) er det en sjanse å ta ved å beholde kattene. Det kan gå bra, men det kan også gå veldig dårlig og med det mener jeg at allergien kan øke og eventuelt også føre til astmatiske reaksjoner. Et annet problem er at datteren din kan bli så allergisk at hun vil reagere på indirekte kattekontakt ved at venner og andre har kattehår på klærne f.eks.

Dette er ingen lett avgjørelse å ta for deg så jeg forstår godt at du vil være helt sikker og undersøke alle aspekter av dette. Jeg svarer gjerne om du har flere spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298832-katteallergi/#findComment-2415982
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...