Gå til innhold

Har han noe å skjule eller er jeg for mistenksom?+

Anbefalte innlegg

Bor sammen med en fantastisk mann. Alle syntes det. Foreldre, venner og spesielt venninder. Her ligger problemet, han har fler venninder enn meg;-) Lunsjer og telefoner, og de fleste vet jeg hvem er, men....jeg får små drypp av at noe er galt med jevne mellomrom. Eller ikke akkurat galt, men at det er noe han skjuler. Her om kvelden satt vi begge på hans pc. Det dukket opp et jente-navn som pålogget hans msn. Hun er i mine øyne(eller jeg er blitt fortalt for en tid tilbake) ei som trenger litt oppmuntring, men er helt ufarlig.... Han tenker seg om å logger seg dermed av hele msn. Jeg spør hvorfor, han logger seg på igjen, men ser bare uforstående på meg. Mobilen er under konstant overvåking. Han får meldinger sent på kveldstid, og disse er slettet i løpet av neste dag. Jeg har vært inne et par ganger å sjekket. (Vi har blitt enige om at vi kan sjekke hverandres mobil..) Sendte meldinger er også slettet, det ligger bare diverse gammelt der. At han i disse meldingene planlegger hva han, og hans single kamerat skal ha på at treningstøy på trenings-studio samme kveld, er ....tja... Også nå mitt siste drypp denne måneden:-) Han sa at jeg måtte regne med at han fikk blomster fra en tidligere beundrerinne på fødselsdagen. Dette sier han da mens min familie er tilstede, og det kommer masse blomster hjem til oss på døren. Dette er ei beundrerinne som han ble kjent med i våres, men som han iflg. han ikke har hatt kontakt med siden sommerferien...altså en meget kort periode. Er jeg hysterisk, og er dette for små-plukk å regne?? Har han noe å skjule?? Vi har begge vært gift før, og har barn i ten-årene. Et fantastisk sex-liv, det må jeg legge til, og hadde det ikke vært for alle disse små dryppene hele tiden, så hadde vi hatt det utmerket. Er jeg fullstendig urimelig??? Kan jeg reagere på dette??

Fortsetter under...

Hvis han ikke hadde hatt kontakt med henne siden sommerferien kunne han da ikke vite at han ville få blomster fra henne på bursdagen sin?? Tja, kan ikke svare deg helt, men jeg hadde nok ikke trivdes med å ha en type med såå mange meget gode venninner nei.

Hvis han ikke hadde hatt kontakt med henne siden sommerferien kunne han da ikke vite at han ville få blomster fra henne på bursdagen sin?? Tja, kan ikke svare deg helt, men jeg hadde nok ikke trivdes med å ha en type med såå mange meget gode venninner nei.

Takk for svaret. Det er godt å høre at dette høres merkelig ut for andre. Han skjønner ikke hva jeg mener engang, det er bare meg som er dum:-( Jeg har "investert" mye i dette forholdet, og vil så gjerne at det skal funke...takk igjen..

Toril Hepsø, familieterapeut

Alle forhold har utfordringen med å gi hverandre tilstrekkelig trygghet og samtidig tilstrekkelig frihet.

Vi er i utgangspunktet veldig forskjellig innrettet her som mennesker. Noen er sterkt trygghetssøkende og er villige til å oppgi all sin frihet, det gjør dem bare enda tryggere. Andre er frihetssøkende og trenger sterkt å kjenne at de har råderett over eget liv og kan foreta selvstendige vurderinger uten å involvere partneren. De kjenner seg i bur hvis denne muligheten blir tatt fra dem. De fleste av oss trenger begge deler og prøver i forholdet å finne en ballanse som føles godt å leve med.

Både trygghetsbehov og frihetsbehov trigger følelser i partneren. Det høres ut som at hans selvstendige liv etterhvert har skapt en mistenksomhet i deg som gjør at du ikke lenger lever så godt med hans håndtering av sin frihet. Når mistenksomheten tar tak ideg leter du etter spor og finner spor og grobunn for mer mistenksomhet. Det høres vondt ut å ha det sånn i et ellers bra forholde.

Det høres ut som din samboer er en kjekk mann som blir lagt merke til av andre kvinner og blir likt også som venn av kvinner. Det at han har kontakt med andre kvinner på sms, msn, på treningsstudio osv kan være bare en vanlig omgang for ham, men det er selvsagt også en god mulighet for en uskyldig flørt eller noe mer.

Dine følelser er ikke urimelig, fordi du får disse følelsene og de vokser seg bare sterkere. Det kan være de er helt ubegrunnet, men for å bli kvitt dem vil jeg råde deg til å ta det opp med ham. Ikke på den måten at du beskylder ham for noe galt, men at du sier at du sliter litt med mistenksomhet og om han kan hjelpe deg med dette.

Du kan si at det er vanskelig for deg at han sletter alle meldinger og at du da får følelsen av at han skjuler noe. Du kan spørre om han, når han takker for blomster fra en beundrerinne, kan fortelle henne at det ikke passer å få blomster fra henne mer.

Så er det ikke sånn at du nødvendigvis hverken vil eller trenger full kontroll over hans bevegelser, men at trenger å trygges tydeligere på at han ikke flørter med andre. Dette trenger han sikker å høre også, hvis han liker friheten i forholdet. Du vil ikke ta fra ham den, men du vil gjerne være glad og avslappet i hans frihet.

Annonse

Alle forhold har utfordringen med å gi hverandre tilstrekkelig trygghet og samtidig tilstrekkelig frihet.

Vi er i utgangspunktet veldig forskjellig innrettet her som mennesker. Noen er sterkt trygghetssøkende og er villige til å oppgi all sin frihet, det gjør dem bare enda tryggere. Andre er frihetssøkende og trenger sterkt å kjenne at de har råderett over eget liv og kan foreta selvstendige vurderinger uten å involvere partneren. De kjenner seg i bur hvis denne muligheten blir tatt fra dem. De fleste av oss trenger begge deler og prøver i forholdet å finne en ballanse som føles godt å leve med.

Både trygghetsbehov og frihetsbehov trigger følelser i partneren. Det høres ut som at hans selvstendige liv etterhvert har skapt en mistenksomhet i deg som gjør at du ikke lenger lever så godt med hans håndtering av sin frihet. Når mistenksomheten tar tak ideg leter du etter spor og finner spor og grobunn for mer mistenksomhet. Det høres vondt ut å ha det sånn i et ellers bra forholde.

Det høres ut som din samboer er en kjekk mann som blir lagt merke til av andre kvinner og blir likt også som venn av kvinner. Det at han har kontakt med andre kvinner på sms, msn, på treningsstudio osv kan være bare en vanlig omgang for ham, men det er selvsagt også en god mulighet for en uskyldig flørt eller noe mer.

Dine følelser er ikke urimelig, fordi du får disse følelsene og de vokser seg bare sterkere. Det kan være de er helt ubegrunnet, men for å bli kvitt dem vil jeg råde deg til å ta det opp med ham. Ikke på den måten at du beskylder ham for noe galt, men at du sier at du sliter litt med mistenksomhet og om han kan hjelpe deg med dette.

Du kan si at det er vanskelig for deg at han sletter alle meldinger og at du da får følelsen av at han skjuler noe. Du kan spørre om han, når han takker for blomster fra en beundrerinne, kan fortelle henne at det ikke passer å få blomster fra henne mer.

Så er det ikke sånn at du nødvendigvis hverken vil eller trenger full kontroll over hans bevegelser, men at trenger å trygges tydeligere på at han ikke flørter med andre. Dette trenger han sikker å høre også, hvis han liker friheten i forholdet. Du vil ikke ta fra ham den, men du vil gjerne være glad og avslappet i hans frihet.

Takk for veldig godt svar. Det fungerte godt å snakket rolig sammen, uten å komme med anklagelser. Han hadde ikke noe "annet på gang", men så at dette kunne misforståes. Lovet å gjøre noe med dette, så foreløpig har dette løst seg på en utmerket måte:-) Takk igjen alle sammen. Det var godt å høre andres synspunkter!

Gjest pilt og pompel

Takk for veldig godt svar. Det fungerte godt å snakket rolig sammen, uten å komme med anklagelser. Han hadde ikke noe "annet på gang", men så at dette kunne misforståes. Lovet å gjøre noe med dette, så foreløpig har dette løst seg på en utmerket måte:-) Takk igjen alle sammen. Det var godt å høre andres synspunkter!

Ikke for å være slem, men hadde du regnet med at han stille og rolig hadde lagt ut om at han flørtet med disse eller hadde noe "ulovlig" på gang. Om han skulle gjøre noe "ulovlig" så gjør han detjo bak din rygg, og da ville han jo heller aldri innrømt det uten mer press enn en liten samtale...

Jeg personlig hadde ikke aksepert en slik omgang med "venninner" og beundrerinner. Få mld sent på kvelden som han må slette før du rekker å se dem. Vil ikke det si at det er noe han skjuler? Tror dine varsellamper ikke tar helt feil her jeg altså. Uvanlig å ha så stort beho for å pleie "venninner" uansett synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...