Gå til innhold

Legene tror meg ikke

Anbefalte innlegg

torbjornnilsen

Hei, jeg opplever arytmi en sjelden gang imellom (sjeldnere enn en gang i måneden) på trening, gjerne i forbindelse med utmattelse. Arytmien utarter seg som tachycardia som kommer på toppen av vanlig treningspuls. Overgangen er brå og pulsen endres fra 150/170 i puls til rundt 300 (grovt estimert ettersom det er vanskelig å telle). Den er ikke-vedvarende, dvs det varer i ca 10 til 15 sekunder, og ettersom det føles at hjertet banker og at jeg ikke blir svimmel, så tolker jeg det ikke som fibrillering. Normalpuls starter igjen gjerne med ett tungt bank. Jeg har vært hos fastlegen og også vært på diakonhjemmet til testing. Legen fant ingenting på sykkel-stress-test, og hadde heller ingen kommentarer til mine beskrivelser. Jeg er litt bekymret ettersom legens undersøkelse virket noe overfladisk, ingen sjekk etter deltakurve eller qt intervall. Bare ett klapp på skuldra om at jeg hadde veldig sundt hjerte og kunne slappe av. Jeg insisterte på 24 timers overvåking med lomme-ekg og skulle få dette. Min bekymring nå er om jeg ikke kan fremkalle arytmien iløpet av det døgnet jeg får bruke ekg'en, så vil legen avfeie meg. Har lest mye om dette, og forstår at risikoen er lav etter de symptomene jeg opplever og at jeg mest sansynlig har WPW. Hva bør jeg gjøre? Det kan vel ikke være andre grunner til det jeg opplever? Har nå bestillt et produkt som heter ReadMyHeart Monitor, som jeg håper å kunne bruke neste gang det skjer.

Håper noen kan gi meg noen nyttige tips her.

På forhånd takknemmelig

Torbjørn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298959-legene-tror-meg-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ???????????

Det er mange som en sjelden gang opplever det du opplever uten at det er sykdomsrelatert. Du må velge og stole på legene - og ikke være din egen lege. Et 24-timers ekg er jo nettopp for og se hvordan hjertet ditt oppfører seg over tid. Får du beskjed om at dette er okei, må du tro det.

Alternativt finnes det jo en undersøkelse som gjør dette en hel uke, som legen din kan rekvirere for helt og være på den sikre siden.

At du i løpet av denne tiden vil oppleve et anfall av høy puls er jo lite sannsynlig - da jeg forstår at det er sjeldent du opplever det.

Jeg forstår ikke helt at du klarer og måle deg frem til en puls på 300 når anfallet varer i 10-15 sekunder??? Jeg forstår heller ikke at du ikke blir svimmel eller uvel??? Kan det være at du opplever ekstraslag og ikke høy puls?

Og hvorfor må du trene til du er utmattet? Kanskje hjertet ditt rett og slett reagerer fordi du presser altfor hardt.

Jeg vet at noen har hatt hjelp av tilskudd av magnesium når de har opplevd anfall av høy puls. Da tar du dette som et tilskudd hver dag.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer og slå deg til ro med de resultatene 24-timers ekg vil gi deg. Dette kan dessverre fort utvikle seg til en ond sirkel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298959-legene-tror-meg-ikke/#findComment-2417120
Del på andre sider

torbjornnilsen

Det er mange som en sjelden gang opplever det du opplever uten at det er sykdomsrelatert. Du må velge og stole på legene - og ikke være din egen lege. Et 24-timers ekg er jo nettopp for og se hvordan hjertet ditt oppfører seg over tid. Får du beskjed om at dette er okei, må du tro det.

Alternativt finnes det jo en undersøkelse som gjør dette en hel uke, som legen din kan rekvirere for helt og være på den sikre siden.

At du i løpet av denne tiden vil oppleve et anfall av høy puls er jo lite sannsynlig - da jeg forstår at det er sjeldent du opplever det.

Jeg forstår ikke helt at du klarer og måle deg frem til en puls på 300 når anfallet varer i 10-15 sekunder??? Jeg forstår heller ikke at du ikke blir svimmel eller uvel??? Kan det være at du opplever ekstraslag og ikke høy puls?

Og hvorfor må du trene til du er utmattet? Kanskje hjertet ditt rett og slett reagerer fordi du presser altfor hardt.

Jeg vet at noen har hatt hjelp av tilskudd av magnesium når de har opplevd anfall av høy puls. Da tar du dette som et tilskudd hver dag.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer og slå deg til ro med de resultatene 24-timers ekg vil gi deg. Dette kan dessverre fort utvikle seg til en ond sirkel.

Hei og takk for svar. Jeg mener at det ikke er noen ond sirkel å være oppmerksom på sin egen kropp. Utregningen til antall slag pr minutt regnes ut ved å gange antall slag i løpet av 10 sek med 6, evt antall slag i løpet av 15 sekunder med 4. Jeg kan evt. beskrive det som rundt 4 til 5 slag pr sek. Men som sagt var dette noe vanskelig da hjertet slo såpass hurtig. Men jeg har trent mye at jeg vet hva som er normal høy puls, og hva som er unormalt. Utmattelse er en følelse man fort kan få etter å ha trent anaerobt (f.eks intervall) og føler at kroppen er på etterskudd og mangler energi til å yte. Jeg forstår at man ikke skal trene slikt ofte, og gjør heller ikke det. Jeg har faktisk kuttet ut anaerob trening totalt nå pga at jeg ikke vet om jeg har WPW eller ikke. Det at jeg ikke føler meg svimmel i løpet av anfallet vet jeg ikke om skyldes at anfallet varer kort, eller om hjertet faktisk pumper blod og forsyner hjernen med oxygen. Uansett ser jeg det som formildende. Det er uansett skremmende selv om det ikke er direkte smertefullt.

Igjen takk for dine beroligende ord.

Torbjørn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298959-legene-tror-meg-ikke/#findComment-2417124
Del på andre sider

Gjest ???????????

Hei og takk for svar. Jeg mener at det ikke er noen ond sirkel å være oppmerksom på sin egen kropp. Utregningen til antall slag pr minutt regnes ut ved å gange antall slag i løpet av 10 sek med 6, evt antall slag i løpet av 15 sekunder med 4. Jeg kan evt. beskrive det som rundt 4 til 5 slag pr sek. Men som sagt var dette noe vanskelig da hjertet slo såpass hurtig. Men jeg har trent mye at jeg vet hva som er normal høy puls, og hva som er unormalt. Utmattelse er en følelse man fort kan få etter å ha trent anaerobt (f.eks intervall) og føler at kroppen er på etterskudd og mangler energi til å yte. Jeg forstår at man ikke skal trene slikt ofte, og gjør heller ikke det. Jeg har faktisk kuttet ut anaerob trening totalt nå pga at jeg ikke vet om jeg har WPW eller ikke. Det at jeg ikke føler meg svimmel i løpet av anfallet vet jeg ikke om skyldes at anfallet varer kort, eller om hjertet faktisk pumper blod og forsyner hjernen med oxygen. Uansett ser jeg det som formildende. Det er uansett skremmende selv om det ikke er direkte smertefullt.

Igjen takk for dine beroligende ord.

Torbjørn

Hei igjen :)

Jeg skrev ikke at du var i en ond sirkel, men pulsfiksering kan dessverre lett føre til det. Har selv slitt med slike anfall av og til og derfor undret det meg at du kunne komme frem til at pulsen var rundt 300 under et slikt anfall. Jeg er ikke i nærheten av og kunne telle slagene selv om mine anfall har vart lengre enn dine. Det går rett og slett for fort.

Det er heller ingenting negativt med og ta vare på og ta ansvar for sin egen helse, så langt derifra.

Jeg tror det er lurt at du har lagt denne type trening på is til du er grundigere undersøkt. Og igjen lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298959-legene-tror-meg-ikke/#findComment-2417144
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...