Gjest våren2008 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei! Jeg har vært plaget med hoste helt siden oktober. Har hatt mye slimhoste, der jeg hoster opp grønt eller gult slim, og er stadig vekk forkjølet. Har vært hos legen flere ganger, men han mener jeg bare har vært uheldig, og prøver viser at det ikke er bakterielt, men stadig nye virus. Har også tatt røntgen av lungene uten at det har vist noe galt. Han har også tatt "spirometri" test på meg ift astma, og mener jeg ikke har dette. Hosten er spesielt plagsom om natten, det føles som i de verste periodene at jeg får hoste trang hver gang jeg trekker pusten. Det eneste som hjelper er Cosylan, men har ikke lyst til å bli avhengig av dette. Kan ellers opplyse om at jeg er småbarnsmor, får som andre småbarnsmødre lite søvn og lite hvile. Har spurt legen om han kan henvise meg til spesialist, men vil ikke dette pga at røntgenbildene ikke viser noe. Spørsmålet mitt er: er det normalt å ha hoste så lenge? Er legen kompetent til å avsløre evt astma? (ingen andre i fam har dette hvis du lurer på det) Burde ikke legen henvis meg til spesialist når dette går ut over mitt dagligliv og faktisk livskvalitet? Er skikkelig fortvila. Kan også opplyse om at jeg alltid har vært plaget med hoste, men ikke så ille som nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298968-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det en lungelege sannsynlig ville gjort var å gjennomføre en løpe- eller sykkeltest, og målt spirometri før og etter anstrengelse. Dette kan vise om du har anstrengelses-utløst astma. Det høres på meg ut som du har vært uheldig og fått flere luftveis-infeksjoner med virus etter hverandre. Luftveiene får ikke roet seg mellom hver episode, og det skal lite til før luftrør og stemmebånd hovner opp. Dette kan kalles hyper-reaktive luftveier. Du vil en periode kunne reagere med hoste både på anstrengelser, kald luft, forurensning og nattlig. Mange har god nytte av rikelig saltvann-dusj inn gjennom nesen og ut gjennom munnen 3-4 ganger daglig. Dette fordi det ofte er slimproduksjon bak i nesen; som hele tiden renner ned i bakre svelgvegg og irriterer. Dersom du ikke har bedring, kan fastlegen din vurdere å prøve en astma-medisin en periode; bare for å roe ned luftveiene. Det betyr ikke at du har astma selvom du skulle ha effekt av medisinene. Å stoppe nattlig hoste med Cosylan ville jeg "unnet meg" enda noen uker; jo mer du hoster, jo mer irritert blir luftveiene, og jo mer slim dannes. Prøv å innta rikelig med anti-oksydanter, gjerne C-vitaminer 500mg-1g per døgn en periode. Honning før leggetid hjelper mange. Synes som sagt du kan avvente noen uker med nevnte råd, men om du ikke har klar bedring da, bør fastlegen vurdere henvisning eller forsøk med inhalasjons-medisin. Det er mange måter å stille en astma-diagnose på; men uansett må det vises på spirometri, og at resultatene på pusteprøven bedres etter åpnende astma-medisin. De fleste fastleger vil gjøre en slik "reversibilitetstest" før eventuell henvisning til lungelege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298968-hoste/#findComment-2419003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.