Gjest En oppgitt mor Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Far til barnet som nå er blitt tenåring, krangler på barnebidraget. Dette ligger rundt 1500 kr mnd, han tjener godt over en halv million. Er ikke det litt smålig å krangle på 1500 da? Tror han mistenker at det er bare han som bidrar til barnet, men det stemmer jo ikke i det hele tatt. Ifølge Nav-kalkulatoren er kostnader utgifter satt til ihvertfall 6000 ++. Det går også utrolig mye i småbeløp og uforutsette utgifter, som kino, skoleturer, klær, matpenger når de skal på noe etc I følge Navs kalkulator regnet jeg ut at han egentlig bør betale 2500. Barnet er også på besøk stort sett annenhver helg selv om barnet nå altså er blitt tenåring, skjønner det som at de fleste barn da trapper litt ned på helgebesøk. Hvor mye bidrar dere andre utenom bidrag? Jeg kan skjønne at det er urettferdig å være helgepappa, i dette tilfellet er det et par timers reisevei, så noe annet er umulig. Men blir rimelig oppgitt over at det er mulig å lage trøbbel over å betale 1500 kr når man har såpass høy inntekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 La bidragsfastsettelsen gå gjennom Nav, så er det ikke noe å diskutere en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 La Nav ta seg av bidraget. Ellers får ikke mine unger noen verdens ting - og da mener jeg INGENTING fra sin far for han betaler så "mye" i bidrag. I perioder har han betalt 800 per måned for to barn, han tjener over firehundretusen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menn er noen enkle saker Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har alltid hatt dette gjennom trygdekontoret eller NAV. Det er helt nødvendig i mange tilfeller for i det hele tatt få noe. Det er mange fedre som tror de betaler penger til moren som hun kan kose seg med, det er vanskelig for dem å skjønne at et barn faktisk koster hver måned og at disse pengene er deres bidrag for utgiftene på barnet. Jeg får nå 2700 kr. for to barn, pr. mnd. Faren til barna har en inntekt på en 350000.- tenker jeg. Min arbeidsinntekt er litt under hans i dag. Hvert tredje år blir farsbidraget automatisk omregnet av NAV. Det menes at summene da kan gå opp eller ned etter forandringer i inntekt hos far eller mor. Hvis det er mistanke om stor fornandring i inntekt så kan du be om omregning hos NAV før de tre årene. Så vil de avregne. Litt morsomt akkurat det der. Faren til barna ville ha ned bidraget et år, så selv om han og hans nye hadde flust med penger og jeg gikk alene på trygd med to barn så sa han at han hadde regnet på at han ville spare ca 500 kr på en ny omregning og at det aktet han nå å gjøre. Omregningen til trygdekontoret viste at det ikke var helt sånn, så i steden for at han gikk ned 500 kr. pr. måned så gikk jeg de 500 kronene opp. Lucky me Utover bidraget så hverken gir eller gjør han noe. Han hverken kjøper noe, bidrar med hjelp eller ting til skolesammenheng el. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En oppgitt mor Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har alltid hatt dette gjennom trygdekontoret eller NAV. Det er helt nødvendig i mange tilfeller for i det hele tatt få noe. Det er mange fedre som tror de betaler penger til moren som hun kan kose seg med, det er vanskelig for dem å skjønne at et barn faktisk koster hver måned og at disse pengene er deres bidrag for utgiftene på barnet. Jeg får nå 2700 kr. for to barn, pr. mnd. Faren til barna har en inntekt på en 350000.- tenker jeg. Min arbeidsinntekt er litt under hans i dag. Hvert tredje år blir farsbidraget automatisk omregnet av NAV. Det menes at summene da kan gå opp eller ned etter forandringer i inntekt hos far eller mor. Hvis det er mistanke om stor fornandring i inntekt så kan du be om omregning hos NAV før de tre årene. Så vil de avregne. Litt morsomt akkurat det der. Faren til barna ville ha ned bidraget et år, så selv om han og hans nye hadde flust med penger og jeg gikk alene på trygd med to barn så sa han at han hadde regnet på at han ville spare ca 500 kr på en ny omregning og at det aktet han nå å gjøre. Omregningen til trygdekontoret viste at det ikke var helt sånn, så i steden for at han gikk ned 500 kr. pr. måned så gikk jeg de 500 kronene opp. Lucky me Utover bidraget så hverken gir eller gjør han noe. Han hverken kjøper noe, bidrar med hjelp eller ting til skolesammenheng el. Så merkelig det har aldri vært noen slik omregning hos oss, kanskje jeg skal spørre om det, så slipper jeg evt gebyr. Så leit å høre at fedre ikke kjøper noe utenom også. Skjønner det hvis de ikke har råd, men hvis de har råd, så skjønner jeg det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menn er noen enkle saker Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har alltid hatt dette gjennom trygdekontoret eller NAV. Det er helt nødvendig i mange tilfeller for i det hele tatt få noe. Det er mange fedre som tror de betaler penger til moren som hun kan kose seg med, det er vanskelig for dem å skjønne at et barn faktisk koster hver måned og at disse pengene er deres bidrag for utgiftene på barnet. Jeg får nå 2700 kr. for to barn, pr. mnd. Faren til barna har en inntekt på en 350000.- tenker jeg. Min arbeidsinntekt er litt under hans i dag. Hvert tredje år blir farsbidraget automatisk omregnet av NAV. Det menes at summene da kan gå opp eller ned etter forandringer i inntekt hos far eller mor. Hvis det er mistanke om stor fornandring i inntekt så kan du be om omregning hos NAV før de tre årene. Så vil de avregne. Litt morsomt akkurat det der. Faren til barna ville ha ned bidraget et år, så selv om han og hans nye hadde flust med penger og jeg gikk alene på trygd med to barn så sa han at han hadde regnet på at han ville spare ca 500 kr på en ny omregning og at det aktet han nå å gjøre. Omregningen til trygdekontoret viste at det ikke var helt sånn, så i steden for at han gikk ned 500 kr. pr. måned så gikk jeg de 500 kronene opp. Lucky me Utover bidraget så hverken gir eller gjør han noe. Han hverken kjøper noe, bidrar med hjelp eller ting til skolesammenheng el. Slike omregninger går helt automatisk og så vil du bare se det på summen hvis den forandrer seg. Men snakk med NAV og hør med dem når sisst det ble gjort i ditt tilfelle. Hvis de har sjekket nå nylig så ser de jo ingen grunn til å gjøre det igjen, men kanskje kan en slik sjekk lønne seg for deg og barna. Fortell hvor mye han tjener. Det er synd at fedre er så lite engasjerte på mange måter etter et brudd. Jeg vet at mange fedre tror, som sakt, at pengene de må betale er til moren og siden de må betale penger til henne som hun kan kose seg med så skal de i allefall ikke bidra med mer, da skal hun få betale alt ungene trenger selv. De er, en god del av dem, som sakt svært enkle sjeler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menn er noen enkle saker Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Så merkelig det har aldri vært noen slik omregning hos oss, kanskje jeg skal spørre om det, så slipper jeg evt gebyr. Så leit å høre at fedre ikke kjøper noe utenom også. Skjønner det hvis de ikke har råd, men hvis de har råd, så skjønner jeg det ikke. Slike omregninger går helt automatisk og så vil du bare se det på summen hvis den forandrer seg. Men snakk med NAV og hør med dem når sisst det ble gjort i ditt tilfelle. Hvis de har sjekket nå nylig så ser de jo ingen grunn til å gjøre det igjen, men kanskje kan en slik sjekk lønne seg for deg og barna. Fortell hvor mye han tjener. Det er synd at fedre er så lite engasjerte på mange måter etter et brudd. Jeg vet at mange fedre tror, som sakt, at pengene de må betale er til moren og siden de må betale penger til henne som hun kan kose seg med så skal de i allefall ikke bidra med mer, da skal hun få betale alt ungene trenger selv. De er, en god del av dem, som sakt svært enkle sjeler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke forandring Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har alltid hatt dette gjennom trygdekontoret eller NAV. Det er helt nødvendig i mange tilfeller for i det hele tatt få noe. Det er mange fedre som tror de betaler penger til moren som hun kan kose seg med, det er vanskelig for dem å skjønne at et barn faktisk koster hver måned og at disse pengene er deres bidrag for utgiftene på barnet. Jeg får nå 2700 kr. for to barn, pr. mnd. Faren til barna har en inntekt på en 350000.- tenker jeg. Min arbeidsinntekt er litt under hans i dag. Hvert tredje år blir farsbidraget automatisk omregnet av NAV. Det menes at summene da kan gå opp eller ned etter forandringer i inntekt hos far eller mor. Hvis det er mistanke om stor fornandring i inntekt så kan du be om omregning hos NAV før de tre årene. Så vil de avregne. Litt morsomt akkurat det der. Faren til barna ville ha ned bidraget et år, så selv om han og hans nye hadde flust med penger og jeg gikk alene på trygd med to barn så sa han at han hadde regnet på at han ville spare ca 500 kr på en ny omregning og at det aktet han nå å gjøre. Omregningen til trygdekontoret viste at det ikke var helt sånn, så i steden for at han gikk ned 500 kr. pr. måned så gikk jeg de 500 kronene opp. Lucky me Utover bidraget så hverken gir eller gjør han noe. Han hverken kjøper noe, bidrar med hjelp eller ting til skolesammenheng el. Jeg har hatt samme beløp i fire år, og bidraget går gjennom NAV. Skal en ha forandring må en søke om det, fordi det ikke er noen automatikk. Hvor står det at NAV omregner hvert 3.år ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en oppgitt mor Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Slike omregninger går helt automatisk og så vil du bare se det på summen hvis den forandrer seg. Men snakk med NAV og hør med dem når sisst det ble gjort i ditt tilfelle. Hvis de har sjekket nå nylig så ser de jo ingen grunn til å gjøre det igjen, men kanskje kan en slik sjekk lønne seg for deg og barna. Fortell hvor mye han tjener. Det er synd at fedre er så lite engasjerte på mange måter etter et brudd. Jeg vet at mange fedre tror, som sakt, at pengene de må betale er til moren og siden de må betale penger til henne som hun kan kose seg med så skal de i allefall ikke bidra med mer, da skal hun få betale alt ungene trenger selv. De er, en god del av dem, som sakt svært enkle sjeler. Lurer på om du mener indeksregulering? For på NAV sine sider står det at man må betale gebyr hvis man søker det endret: http://www.nav.no/page?id=835 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menn er noen enkle saker Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har hatt samme beløp i fire år, og bidraget går gjennom NAV. Skal en ha forandring må en søke om det, fordi det ikke er noen automatikk. Hvor står det at NAV omregner hvert 3.år ? Det sa saksbehandler på trygdekontoret til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menn er noen enkle saker Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Lurer på om du mener indeksregulering? For på NAV sine sider står det at man må betale gebyr hvis man søker det endret: http://www.nav.no/page?id=835 Rart det der, jeg har blitt fortalt av saksbehandler at dette skjedde automatisk hvert tredje år og at utenom det måtte man søke. Kan det ha forandret seg de senere år? Da blir jeg usikker, du bør ta en telefon til NAV i morgen så får du helt korrekt informasjon. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2417781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kåre Kruttlapp Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har alltid hatt dette gjennom trygdekontoret eller NAV. Det er helt nødvendig i mange tilfeller for i det hele tatt få noe. Det er mange fedre som tror de betaler penger til moren som hun kan kose seg med, det er vanskelig for dem å skjønne at et barn faktisk koster hver måned og at disse pengene er deres bidrag for utgiftene på barnet. Jeg får nå 2700 kr. for to barn, pr. mnd. Faren til barna har en inntekt på en 350000.- tenker jeg. Min arbeidsinntekt er litt under hans i dag. Hvert tredje år blir farsbidraget automatisk omregnet av NAV. Det menes at summene da kan gå opp eller ned etter forandringer i inntekt hos far eller mor. Hvis det er mistanke om stor fornandring i inntekt så kan du be om omregning hos NAV før de tre årene. Så vil de avregne. Litt morsomt akkurat det der. Faren til barna ville ha ned bidraget et år, så selv om han og hans nye hadde flust med penger og jeg gikk alene på trygd med to barn så sa han at han hadde regnet på at han ville spare ca 500 kr på en ny omregning og at det aktet han nå å gjøre. Omregningen til trygdekontoret viste at det ikke var helt sånn, så i steden for at han gikk ned 500 kr. pr. måned så gikk jeg de 500 kronene opp. Lucky me Utover bidraget så hverken gir eller gjør han noe. Han hverken kjøper noe, bidrar med hjelp eller ting til skolesammenheng el. Fikk lyst å gi deg et "rapp" over fingrene når du er så "enkel" at du forutintatt sier at "menn er noen enkle saker".Med innholdet i din sak snakker du om din ex og ingen andre.Jeg synes jeg kjenner igjen din forhåndsdømming av menn som omsorgspersoner for sine barn. At du har en erfaring med et "dumt" valg av pappa til dine barn er din egen skyld.Det er så mange gode fedre som er tilstede for sine unger og de er i flertall! Håper du klarer å endre oppfatningen din om at" menn er noen enkle saker" Dummeste og mest provoserende jeg har lest her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2418121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ingen tvil om at det koster å ha barn. Vi betaler også relativt lite for barnet til mannen min. (som også er hos oss hver annen helg). Mener det er 2000,- nå. (Og mannen min tjener mer enn x'en din.) I tillegg har mora spurt om vi kan dele på utgifter til f.eks. skolebøker, og det har vi selvsagt gjort. 2000,- i mnd. holder ikke til slike ekstra utgifter, og ettersom vi har råd ser jeg ingen grunn til at gutten skal ta opp lån for å betale slikt selv. Utenom det kjøper vi svært lite. I helgen fikk han en "boblebukse" ettersom han skal være med opp noen dager på fjellet i vinterferien. Jeg synes det blir veldig feil å belaste mora for ekstra kostnader til aktiviteter VI velger. Dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg gitt klar beskjed. Enten betaler du dette, ellers går du og forlager det du faktisk har krav på. Ingen grunn til å godta slike diskusjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2418443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg vet ikke jeg. Da minstemann fyllte 11 ble det ny omregning for oss fordi da regner de at ungene koster mer. Tidligere betalte faren 540 kr men da jeg ned til 320. Jeg ringte trygdekontoret og lurte på hvorfor jeg fikk mindre bidrag når de regnet at ungen kostet mer og hvor i såfall de pengene skulle komme fra. Da fikk jeg 600 i bidragsforskudd, så tilsammen blir det altså 920 kr. Men jeg orker ikke å krangle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298999-barnebidrag-uenighet/#findComment-2418448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.