Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 7 nå, og forferdelig kvalm. Alt jeg spiser og drikker kommer opp igjen kort tid etterpå. Jeg har prøvd meg fram med lite/mye, salt/søtt, kullsyre/ikke kullsyre, men magen ser ut til å nekte å beholde hva som helst...

Hvor lenge kan dette pågå uten at fosteret (eller jeg) tar skade av det? Dette har pågått i noen dager, og jeg merker at jeg begynner å bli slapp av det. Har i tillegg tvillinger som blir 2 i august og en sønn som blir 1 nå i juni, så det sier seg selv at det ikke er bare bare å legge seg ned og være syk...

Hvor lenge kan jeg gå sånn uten å søke lege?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det høres ikke så greit ut, det du nå opplever. Du behøver imidlertid ikke å bekymre deg for det lille fosteret i første omgang. Den er jo ikke stor, og trenger ikke mange kaloriene, men det er verre med deg. Hvis du ikke får i deg noe som helst, kan det tenkes at du etterhvert bør få intravenøs næring, noe som krever innleggelse. Jeg vil håpe du slipper det. I det siste er det fokusert en del på hvor god effekt akupunktur kan ha på svangerskapskvalme. Jeg vet faktisk fra konkret hold at 3 av 4 har blitt helt bra etter 4-6 behandlinger (ganske intensivt). Hvis du velger å prøve noe sånt, bør du forhøre deg litt så du ikke dumper borti noen uten tilstrekkelig seriøs utdannelse og erfaring. Akupunktør er ingen beskyttet tittel, så man kan dessverre oppleve å dumpe borti "amatører". Ellers er det ingen råd å komme med som gjør deg helt symptomfri/frisk. Du har vært inne på noe av de vi vanligvis anbefaler; små hyppige måltider, spise litt tørr kjeks/knekkebrød nærmest før du står opp om morgenen. Sørg for å få nok hvile og søvn.

Du må helt klart oppsøke lege hvis du er så dårlig at du knapt orker å stå på beina. Som en rettesnor bruker man ofte hvilken uttørringsgrad man har. Er det meget sparsommelig med urin, er det ikke bra. Er du tørr i munnen og begynner å få sprekker på leppene, er det også et alvorlig tegn. Blodprøver avslører hvordan din væskebalanse er.

Jeg har full forståelse for at dette blir en uholdbar situasjon for deg/dere, så jeg ønsker deg lykke til og håper du snart blir bra.

Jeg vet akkurat hvordan du føler deg. Var ekstremr dårlig i første svangerskap, noe som resulterte i div sykehus innleggelser for intravinøs næring. I svangerskap nr.2 starta det like dan, men prøvde akupunktur som jordmor her refererer til. Det funket iallefall bra på meg og er iallefall å annbefale.Slå opp i gule sider og finn en som er med i NFKA. De skal nok vite hva de driver med.

Syns å huske at min sa at man måtte gjøre det før 3 mnd, for etter det var det endel punkter de ikke kunne bruke når en var gravid..

Lykke til iallefall...

Jeg vet akkurat hvordan du føler deg. Var ekstremr dårlig i første svangerskap, noe som resulterte i div sykehus innleggelser for intravinøs næring. I svangerskap nr.2 starta det like dan, men prøvde akupunktur som jordmor her refererer til. Det funket iallefall bra på meg og er iallefall å annbefale.Slå opp i gule sider og finn en som er med i NFKA. De skal nok vite hva de driver med.

Syns å huske at min sa at man måtte gjøre det før 3 mnd, for etter det var det endel punkter de ikke kunne bruke når en var gravid..

Lykke til iallefall...

Lykke til iallefall...

Takk skal du ha! Har ringt akupunktør i dag, og skal dit i ettermiddag. Alt er verdt å prøve synes jeg! Virker ikke som om det har tenkt å gi seg med det første, og tanken på det gjør meg ganske desperat... :o)

Hjalp det raskt på deg eller?

Takk skal du ha! Har ringt akupunktør i dag, og skal dit i ettermiddag. Alt er verdt å prøve synes jeg! Virker ikke som om det har tenkt å gi seg med det første, og tanken på det gjør meg ganske desperat... :o)

Hjalp det raskt på deg eller?

Merket bedring etter 2 behandling, tok tilsammen 5 eller 6..Var fortsatt litt uvell innimellom men det kunne ikke samenlignes..Og det var utrolig deilig og kunne spise litt igjen...

lykke til:-))

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...