Tonje Skrevet 17. juni 2001 Skrevet 17. juni 2001 Jeg er gravid i uke 7 nå, og forferdelig kvalm. Alt jeg spiser og drikker kommer opp igjen kort tid etterpå. Jeg har prøvd meg fram med lite/mye, salt/søtt, kullsyre/ikke kullsyre, men magen ser ut til å nekte å beholde hva som helst... Hvor lenge kan dette pågå uten at fosteret (eller jeg) tar skade av det? Dette har pågått i noen dager, og jeg merker at jeg begynner å bli slapp av det. Har i tillegg tvillinger som blir 2 i august og en sønn som blir 1 nå i juni, så det sier seg selv at det ikke er bare bare å legge seg ned og være syk... Hvor lenge kan jeg gå sånn uten å søke lege? 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 17. juni 2001 Skrevet 17. juni 2001 Det høres ikke så greit ut, det du nå opplever. Du behøver imidlertid ikke å bekymre deg for det lille fosteret i første omgang. Den er jo ikke stor, og trenger ikke mange kaloriene, men det er verre med deg. Hvis du ikke får i deg noe som helst, kan det tenkes at du etterhvert bør få intravenøs næring, noe som krever innleggelse. Jeg vil håpe du slipper det. I det siste er det fokusert en del på hvor god effekt akupunktur kan ha på svangerskapskvalme. Jeg vet faktisk fra konkret hold at 3 av 4 har blitt helt bra etter 4-6 behandlinger (ganske intensivt). Hvis du velger å prøve noe sånt, bør du forhøre deg litt så du ikke dumper borti noen uten tilstrekkelig seriøs utdannelse og erfaring. Akupunktør er ingen beskyttet tittel, så man kan dessverre oppleve å dumpe borti "amatører". Ellers er det ingen råd å komme med som gjør deg helt symptomfri/frisk. Du har vært inne på noe av de vi vanligvis anbefaler; små hyppige måltider, spise litt tørr kjeks/knekkebrød nærmest før du står opp om morgenen. Sørg for å få nok hvile og søvn. Du må helt klart oppsøke lege hvis du er så dårlig at du knapt orker å stå på beina. Som en rettesnor bruker man ofte hvilken uttørringsgrad man har. Er det meget sparsommelig med urin, er det ikke bra. Er du tørr i munnen og begynner å få sprekker på leppene, er det også et alvorlig tegn. Blodprøver avslører hvordan din væskebalanse er. Jeg har full forståelse for at dette blir en uholdbar situasjon for deg/dere, så jeg ønsker deg lykke til og håper du snart blir bra. 0 Siter
yellow Skrevet 17. juni 2001 Skrevet 17. juni 2001 Jeg vet akkurat hvordan du føler deg. Var ekstremr dårlig i første svangerskap, noe som resulterte i div sykehus innleggelser for intravinøs næring. I svangerskap nr.2 starta det like dan, men prøvde akupunktur som jordmor her refererer til. Det funket iallefall bra på meg og er iallefall å annbefale.Slå opp i gule sider og finn en som er med i NFKA. De skal nok vite hva de driver med. Syns å huske at min sa at man måtte gjøre det før 3 mnd, for etter det var det endel punkter de ikke kunne bruke når en var gravid.. Lykke til iallefall... 0 Siter
yellow Skrevet 17. juni 2001 Skrevet 17. juni 2001 Jeg vet akkurat hvordan du føler deg. Var ekstremr dårlig i første svangerskap, noe som resulterte i div sykehus innleggelser for intravinøs næring. I svangerskap nr.2 starta det like dan, men prøvde akupunktur som jordmor her refererer til. Det funket iallefall bra på meg og er iallefall å annbefale.Slå opp i gule sider og finn en som er med i NFKA. De skal nok vite hva de driver med. Syns å huske at min sa at man måtte gjøre det før 3 mnd, for etter det var det endel punkter de ikke kunne bruke når en var gravid.. Lykke til iallefall... 0 Siter
Tonje Skrevet 18. juni 2001 Forfatter Skrevet 18. juni 2001 Jeg vet akkurat hvordan du føler deg. Var ekstremr dårlig i første svangerskap, noe som resulterte i div sykehus innleggelser for intravinøs næring. I svangerskap nr.2 starta det like dan, men prøvde akupunktur som jordmor her refererer til. Det funket iallefall bra på meg og er iallefall å annbefale.Slå opp i gule sider og finn en som er med i NFKA. De skal nok vite hva de driver med. Syns å huske at min sa at man måtte gjøre det før 3 mnd, for etter det var det endel punkter de ikke kunne bruke når en var gravid.. Lykke til iallefall... Takk skal du ha! Har ringt akupunktør i dag, og skal dit i ettermiddag. Alt er verdt å prøve synes jeg! Virker ikke som om det har tenkt å gi seg med det første, og tanken på det gjør meg ganske desperat... ) Hjalp det raskt på deg eller? 0 Siter
yellow Skrevet 18. juni 2001 Skrevet 18. juni 2001 Takk skal du ha! Har ringt akupunktør i dag, og skal dit i ettermiddag. Alt er verdt å prøve synes jeg! Virker ikke som om det har tenkt å gi seg med det første, og tanken på det gjør meg ganske desperat... ) Hjalp det raskt på deg eller? Merket bedring etter 2 behandling, tok tilsammen 5 eller 6..Var fortsatt litt uvell innimellom men det kunne ikke samenlignes..Og det var utrolig deilig og kunne spise litt igjen... lykke til:-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.