Gå til innhold

rød nese

Anbefalte innlegg

Gjest klklklklklllllk

Jeg er en dame på 38 år.Har siste par årene fått gjentatte små kviselignende blemmer på nesen. Inneholder blank/hvit væske. Etterlater seg et lite flassende, rødt område."Prikkene avgrenser seg til kun nesen, og kan komme på begge sider av nesen.Problemet har vært der i nesten sammenhengende to år, men ser at det forverres med inntak av alkohol spesielt rødvin eller når jeg utsettes for kulde. Var hos hudlege for ca 1,5 år siden, han ga meg et kvisemiddel, dette syntes jeg bare ble verre. Har forsøkt metronidazol alpharma, dette hjalp første gang jeg brukte det, men nå er jeg usikker. Ellers er jeg frisk og bruker ingen medisiner. Har hormonspiral og noe lavt stoffskifte uten at det blir behandlet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299016-r%C3%B8d-nese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du gir en god beskrivelse av et utslett som kalles rosacea . Det er en talgkjertlesykdom og er ofte begrenset til nesen med rødhet variable små kviser og etter hvert synlige blodkar. Utløses og forverres av stress og alkohol. Temperatursvingninger kan også spille inn. Du høres til å ha fått det som kan gis av lokalbehandling bortsett fra Finacea. Først og fremst trenger du en langvarig Tetralysal kur, da kan du bli bra i kortere eller lengre tid. Karlaserbehandling kan også hjelpe på blodkar, på rødhet og "kviseutbrudd!. Du må nok oppsøke hudlegen igjen og få et ordentlig behandlingsopplegg. Lykke til ! Med hilsen fra hudlegen som kanv hjlpe på "kviesr" og rødhet / blodkar. Lykke til fra hudlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299016-r%C3%B8d-nese/#findComment-2419128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...