Gå til innhold

KRONISK KLØE

Anbefalte innlegg

Gjest DesertRose

Jeg har vært plaget av en grusom kløe på deler av kroppen i etpar år nå.Kløen bryter ut med ujevne mellomrom, ikke alltid hver dag,men noen ganger så ofte som det. Ellers virker det som om jeg ikke tåler stress,for da begynner det å klø. Det er området foran på overarmene og oppå og bak begge skuldrene som klør,og det er ikke noen vanlig kløe.Den er grusom og intens,og ligger liksom et stykke innunder huden.Det oppleves som jeg ikke kommer til å få klødd der det klør.Det kjennes som stikking dypt innunder huden,og det hjelper ikke å klø med neglene,de er ikke skarpe nok. Jeg har forsøkt å smøre med forskjellige kremer med vekslende hell...Det eneste som virkelig stopper kløen er å legge på en plastpose fylt med snø, da blir det kløende området kjølt ned og helt bedøvet av kulde.Når jeg ikke får stoppet utbruddet, klør jeg hull på huden og det blir væskende sår. Av alle forskjellige kremer jeg har smurt på har det virket som Canesten har vært den beste.Kan det være sopp på huden,siden Canesten krem er et middel mot sopp? Jeg har for ca 20 år siden vært hos lege og fått fastslått at jeg har lett psoriasis som bryter ut av og til,men utbruddene har etterhvert nesten blitt helt borte.Av og til kan jeg se utbrudd på neglene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299049-kronisk-kl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Den kløen du beskriver som er variabel , utløses av stress og sitter særlig på overarmer og øvre rygg / nakke med kløe "under huden" , har nesten alltid en sterk psykisk komponent. Man kan være predisponert med tørr eller eksem, men når utslettet først har "etablert" seg med fortykkete hudområder, sår og skorper, kan det være svært vanskelig å få det bort. Uten at jeg kan si det sikkert, er sopp neppe årsak til kløen og utslettet, så effekten av Canesten skyldes neppe soppmiddelet. Jeg ville heller prøve en cortisonkrem med noe bakteriedempende og fuktighetskrem , samt kanskje et antihistamin med noe søvndyssende effekt om kvelden. Hvis det er 20 år siden du sist var hos legen med dette, er det nok tid for et nytt besøk slik at du kan få mer spesifisert råd og veiledning. Med vennlig hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299049-kronisk-kl%C3%B8e/#findComment-2420081
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...