Gå til innhold

Modning etter samleie?

Anbefalte innlegg

Gjest ventende mor

Jeg har termin i morgen, og for å få litt fart i sakene her hadde mannen min og jeg samleie i morges. Utover dagen har jeg hatt svært kraftige kynnere og vondt i ryggen. Presset mot endetarmen har vært stort, men har nå gitt seg noe. Hodet til barnet er festet. Har de siste ukene hatt mye kynnere, noen av dem smertefulle og regelmessige slik at jeg har trodd at fødselen er i gang. I dag har kynnerene kommet forholdsvis tett, men de blir ikke sterkere. Tror du at de sammentrekningene jeg har (og har hatt den siste tiden) har ført til at livmorhalsen er modnet noe? Har ikke blitt sjekket for modning tidligere. Håper nå at noe skjer snart. Er andre gangs fødende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29907-modning-etter-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er et gammelt godt råd dere har benyttet dere av for å få sving på sakene. Et samleie kan ofte være utløsende for å få fødselen i gang, både p.g.a. hormoner i mannens sæd og fordi den mekaniske irritasjonen mot livmorhalsen frigjør "fødselshormoner", vel og merke hvis man er nogen lunde moden fra før. Noen ganger opplever man å få noe man kaller maserier, rier som ikke gir effekt på åpning eller modning, men som kun gjør vondt. Andre ganger kan fødselen starte med et brak. Selvfølgelig kan det skje en modning som resultat av disse kraftige kynnerne, men det er sånn at fødselen vanligvis ikke starter før hele kroppen og barnet er innstilt på det.

Hvis du ønsker å få sjekket livmorhalsen med tanke på modning, kan du sikkert be om at det blir gjort på neste kontroll, hvis du da ikke allerede har født. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29907-modning-etter-samleie/#findComment-119469
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...