Gjest Rådvill26 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg kom nylig over en artikkel på www.gronnhverdag.no vedr. skadelige stoffer i hudpleieprodukter, hvor de anbefaler at man bruker minst mulig av alt (også uparfymert fuktighetskrem). Jeg pleier å smøre inn hele kroppen med Spenol etter dusjing fordi jeg har tenkt at det virker forebyggende for både rynker og eventuelle hudproblemer. Nå lurer jeg på nytte versus risiko. Hvilken betydning har fuktighet for aldring av huden, forebygging av eksem og kløe (jeg kan få det i perioder med stress) m.m.? Kan huden begynne å produsere mindre fuktighet selv dersom man smører seg for mye? Kommer det fett inn i blodårene når man smører seg med fettholdig krem? Hvor stor enighet er det om helseskadelige effekter av hudpleieprodukter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299071-bruk-av-fuktighetskrem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei Rådvill. Ikke rart man blir forvirret av alt som sies og skrives, spesielt på internett forekommer mye rart. Veldig lite er kvalitetssikret og det kan være vanskelig å vite hva man skal tro. Ingen tvil om at det på verdensbasis har vært omsatt og markedsført kremer som kan inneholde skadelige stoffer blant annet bly, hormoner, cortison osv uten at dette har vært opplyst om, eller bare på en slik måte at man må være ekspert for å kunne lese innholdsfortegnelsen. I dagligvare og i apotek i Norge kan du gå ut i fra at det meste er kvalitetessikret, og holder du deg til kjente merker, bør det ikke være noen fare. Det er ikke holdepunkter for å tro at kremtilførsel reduserer egen talgproduksjon eller gjør huden tørrere, ei heller at fettet havner i blodomløpet. Tvert imot er slik tilførsel gunstig hos personer med tørr hud og eksem og kan virke forebyggende på utbrudd . Hold deg til noen få kjente og godt dokumenterte produkter eller merker og da kan du føle deg trygg på at de ikke medfører noen risiko. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299071-bruk-av-fuktighetskrem/#findComment-2420074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.