Gå til innhold

Sår i munnhulen.

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret dame

Har hatt sviende/brennende blemmer og sår i munnhulen og på tungen med varirende styrke og varierende steder i nærmere 4 mnd nå. Har vært hos lege og tannlege uten at de har funnet ut hva det kan være. Dette er veldig plagsomt, og nå lurer jeg på om jeg kommer til å bli frisk noengang? Har du et forslag om hva dette er? Kan det ha noe med stress å gjøre?Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299173-s%C3%A5r-i-munnhulen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Sår i munnhulen kan være vanskelig å diagnostisere og behandle. De vanligste 2 typene er noe som kalles lichen ruber planus og aphtøs stomatitt. Lichen ruber er som regel ganske konstant og sitter gjerne på innsiden av kinnene bak mot tannrekken. Dette kan være uten noesærlig symptomer, mens andre er plaget med sårdannelse . Aphtøs stomatitt kan komme med mange hvitlige sår samtidig og er gjerne mer anfallsvis og vondere. Ved begge disse slimhinnemanifestasjonene kan diagnostikken være litt vanskelig, årsaksforholdene obskure og behandlingen mangelfull.

Lichen ruber kan oftest komme uten kjent årsak , dentalmaterialer tillegges noen ganger vekt, sannsynligvis med veldig varierende dokumentasjon. Av behandling har det vært forsøkt cortison munnsalve i alvorlige tilfeller cortisom tabletter. Aphtøs stomatitt antas også å kunne komme spontant, men kan muligens utløses av herpes utbrudd, evt latente, dessuten har man lurt på om lauryl sulfat som finnes i mange tannpastaer kan være av betydning. Jeg synes kanskje du bør oppsøke hudlege evt øre-nese-hals lege eller oral kirurg for å få tatt en biopsi i utbruddsfasen slik at diagnosen blir fastslått, så kan man ta det derfra. Risikoen for at dette skal utvikle seg til noe farlig er nok svært liten. Lykke til ! Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299173-s%C3%A5r-i-munnhulen/#findComment-2420091
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...