Gjest Madinina Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei! Jeg er en kvinne på 34 år og har de siste årene nesten alltid, mer eller mindre hatt et rødt, tørt utslett med små "kviser" som væsker litt, mellom øynene nederst i pannen og på begge sidene av nesen og nedover (kan se ut som jeg har en rød bart...). Det er nøyaktig disse sonene hele tiden. Huden er som sagt tørr og flasser litt i disse områdene, samtidig som den virker glinsende og fet når dette holder på som verst. Har vært hos hudlege for noen år siden, og det ble nevnt ulike ting som kan være årsaken, men ingen av hverken kremer eller tetracycliner jeg prøvde da har virket for dette. Da jeg var mye yngre hjalp nemlig dette for kviser, men dette virker som noe forskjellig. Kan det være en type hudsykom som har utviklet seg? Kan ofte være varm og ha en rødmende følelse i huden i hele ansiktet, og ofte også kjenne en brennende følelse i øynene... Det forverrer seg også ofte samtidig med at jeg får kviser/utslett på ryggen, brystet og sår i hodebunnen. Til info kan jeg også si at jeg det siste året har fått skjoldete hud på kinnene etter soling, uten at jeg vet om dette kan ha noen sammenheng... Har du noen råd, eller blir det for generell beskrivelse av problemet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299174-utslettkviser-i-ansikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei ! Slik du beskriver utslettet med småkviser, tiltakende rødhet, irritert hud og varmefølelse i kinnene er det veldig typisk for hudsykdommen rosacea. Det er en av våre hyppigst forekommende talgkjertelsykdommer og kommer gjerne hos dem som har hatt vanlige kviser eller "flasseksem"/ seborrhoisk eksem med tørre røde områder i hårfestet , i pannen, øyenbrynene og rundt nesevinger. Rosacea utløses og forverres ofte av stress, alkohol og mye sol. Mange opplever økt varmefølelse / brenning i huden ved inntak av krydret mat. Det er fortsatt tetracyclin som er viktigste behandling , men kan også benyttes andre tbl , azelainsyre ( Rosex eller Finacea ) å smøre på og laser kan hjelpe. Dersom du får riktig veiledning og behandling, bør du kunne holde deg bra for det meste. Med hilsen fra Hudlegen l 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299174-utslettkviser-i-ansikt/#findComment-2419126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.