Gjest Gyrid Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei, jeg lurte i hovedsak på det som ble spurt om av Hemera under, men i legens svar anbefales ikke noen gode steder for trygg hårfjerning i Bergen. Kjenner du til noen? Og om man ikke har mørkt hår, kan man da farge hårene mørke med hårfarge og slik få et bedre resultat? (Hemera skriver: Permanent hårfjerning? Hei! Jeg er en 25 år gammel jente som lenge har hatt ønske om å gjøre noe med hårveksten langs bikinilinjen. Ved barbering får jeg lett follikulitter og voksing/bruk av epilator gir undergrodde hår. Jeg vurderer derfor sterkt å prøve permanent hårfjerning. Etter å ha forsøkt å orientere meg på markedet har jeg imidlertid blitt svært usikker, bl.a. på hvilken metode som fungerer best (ja, har det i det hele tatt noen effekt?) og på om huden i det aktuelle området ta skade av behandlingen. Det er en jungel av Ruby lasere, Diode lasere, en såkalt IPL-teknikk og kombinasjon av radiobølger(?) og laser – er det rart man blir forvirret? Jeg er medisinerstudent og føler at de beskrivelsene som er gitt hos de behandlende instansene lett blir overfladiske. Det ville derfor vært veldig greit med noen oppklarende ord. Jeg har mørkt hår og ikke spesielt mørk hud, men den har fortsatt noe farge fra sommersolen – bør jeg vente med behandlingen til jeg blir blekere? Vil elastisiteten eller pigmenteringen i huden påvirkes? Hvilke klinikker kan man trygt satse på? Jeg krysser fingrene og håper du kan gi meg litt oppklaring i villniset. –Hemera) (Svaret: Per Helsing, hudspesialist svarer: Hei, det er ikke lett! Du har helt rett, de som driver (utvikler)laserbehandling er dårlig på dokumentasjon og det er et villniss av lasere og måter å bruke disse på. Lenge har man sagt at vi ikke kan love permanent hårfjerning, og det er faktisk en dom på dette fra Sverige, hvor kvinnen fikk pengene tilbake fordi man lovet permament fjerning, og dokumentasjonen på dette var for dårlig. Vi har selv brukt rubin laser i flere år, og greier ikke permanent hårfjerning, men hårreduksjon er mulig, i den forstand at noen hår forsvinner permanent og andre hår blir vellushår, tynne og lyse. Det hevdes nå at diode i erfarne hender kan gi permanent hårfjerning. Pulsvidden er viktig for å gi permanent skade av området som håret oppstår i, uten at det oppstår bivirkninger i huden. Optimalt skal håret være svart og huden hvit, ja. Du bør være forsiktig med IPL, egentlig ikke en laser. Her er det lett å skade huden hvis du er i utrente hender, og dessverre, det er mange der ute som ikke burde drive med slikt. Jeg kjenner vel egentlig kun hudmiljøet, og Langeland i Operapassasjen i Oslo og Eliann Fiskarstrand i Trondheim driver i dette segmentet og er seriøse. Lykke til! – Per Helsing, hudspesialist) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299263-h%C3%A5rfjerning-med-laser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei Gyrid ! Ja, det er ikke så lett å orientere seg og å vite hva man skal tro. Men det finnes altså dokumentasjon på permanent hårreduksjon 1-2 år etter siste behndling med diode laser(LighSheer) og alexandrite laser(GentleLase m fl). Det var nylig en oversiktsartikkel i EADV Journal . IPL er dårligere dokumentert, men kan også virke. Rubinlaser har man gått bort fra pga kort bölgelengde med större risiko for å brenne huden og dårligere effekt. Jeg tror Haugesundklinikken eller noe likende driver en avdeling som kanskje kan hjelpe deg i Bergen . Ellers må du antakelig reise til Oslo eller Trondheim. Vi anbefaler först og fremst steder som drives av leger og helst hudleger da de vet mest om hud og hår . Er du usikker, kan be om at det blir satt et lite testfelt , men stort nok til at du kan fölge det for å se på effekt og evt bivirkninger för du får behandet hele området. Det skal skje litt hver gang slik at hårene lösner og faerre og faerre kommer tilbake. Det hjelper ikke å farge lyse hår og vi tror heller ikke så mye på radiobölgebehandling av lyse hår. Her trengs mer dokumentasjon. Lykke til ! Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299263-h%C3%A5rfjerning-med-laser/#findComment-2422559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.