Gå til innhold

Valgfritt gravsted?

Anbefalte innlegg

Gjest klarferdig
Skrevet

Kan man bli gravlagt ved den kirken man vil eller må man bli gravlagt i den kirken man hører til? Min far ønsker å bli gravlagt i den kommunen han vokste opp i, men er usikker på hvordan det gjøres og om det er lov? Må man eventuelt søke om det i god tid?

Skrevet

Jeg mener du kan kjøpe gravsted hvor du vil.

Jeg har min klar, men jeg er medlem i kirken der da, så litt usikker på akkurat det.Men han kan jo ringe å høre, og ta seg en runde på kirkegården å se om det er en spesiell plass han kunne tenke seg.

Man betaler en liten sum, som gjelder for 10 eller 20 år.

Så graven kan han leie mens han enda lever.

Skrevet

Jeg vet ikke, men Kjell Aukrust ble ihvertfall gravlagt i Alvdal, selv om han ikke hadde bodd der på 60 år, men det var vel kanskje en spesiell sak.

Gjest fullt mulig
Skrevet

Jeg var nylig i denne situasjonen med ei venninne som døde. Da var det slik at hvis man vil ha gravsted et annet sted enn der man sokner til, må man betale for gravplassen. (Dessuten må det være ledig plass da, noen kirkegårder er vel mer eller mindre fulle). Familien betaler en avgift for minimum 20 år, som fornyes etterhvert. Hvis den avdøde begraves på et familiegravsted, betales ikke noe ekstra, annet enn at det alltid må være betalt for minst 20 år framover når en ny person begraves der.

Jeg er ikke sikker på hvor mye man betaler, lurer på om det er et rundt 2-4000 kroner??

Skrevet

Han kan kontakte kirken det gjelder og høre om han kan inngå en avtale om gravfeste. Det kan koste litt, men det går sannsynligvis i orden hvis det ikke er på en kirkegård med plassproblemer (og det er det nesten bare i Oslo).

Så orienterer han sine nærmeste (ektefelle / samboer og barn) om avtalen, slik at de setter igang prosessen på riktig sted når han er død.

Det er mye enklere at han ordner dette mens han lever, enn om de gjenlevende må starte prosessen midt i sorgen. Og er han først begravet på "feil" sted, er det enda mer omstendelig - flytting av urne / kiste er en byråkratisk affære.

Skrevet

Gravferdslovens § 6:

''Rett til grav.

Avdøde personer som ved dødsfallet hadde bopel i kommunen har rett til fri grav på kirkegård her. Det samme gjelder dødfødte barn når moren har bopel i kommunen.

Kirkelig fellesråd kan gi tillatelse til at også personer uten bopel i kommunen gravlegges på kirkegård i kommunen. Det kan da kreves dekning av kostnadene ved gravferden og avgift som ved feste av grav. ''

Skrevet

Jeg mener du kan kjøpe gravsted hvor du vil.

Jeg har min klar, men jeg er medlem i kirken der da, så litt usikker på akkurat det.Men han kan jo ringe å høre, og ta seg en runde på kirkegården å se om det er en spesiell plass han kunne tenke seg.

Man betaler en liten sum, som gjelder for 10 eller 20 år.

Så graven kan han leie mens han enda lever.

''''Men han kan jo ringe å høre, og ta seg en runde på kirkegården å se om det er en spesiell plass han kunne tenke seg.''''

Det skal eg jammen gjøre i helga, se om eg finner ett stille og rolig område med sol og utsikt til havet. :)

Skrevet

''''Men han kan jo ringe å høre, og ta seg en runde på kirkegården å se om det er en spesiell plass han kunne tenke seg.''''

Det skal eg jammen gjøre i helga, se om eg finner ett stille og rolig område med sol og utsikt til havet. :)

He, he, er faktisk ikke så uvanlig det.

Jeg har allerede funnet min plass! :0)

Får håpe du finner en plass du kunne tenke deg da ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...