Gå til innhold

Barn lider i årevis etter skilsmisse!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer selvsagt an på hvordan foreldrene selv takler skilsmissen. Klarer foreldrene å være voksne og venner og ikke dra barna inn i noen konflikter, vil skadevirkningene reduseres. I tillegg selvsagt ta seg tid til å prate med barna om deres følelser rundt bruddet.

Selv ble jeg brukt som en slags spion og klagemur av min mor da mine foreldre ble skilt. Dette henger i enda, 20 år etter....

Avhandlingen baserer seg på intervjuer av barn som har vært i kontakt med hjelpeapparatet.

Jeg vil tro at disse barna er betydelig mer sårbare, redde, har relasjonsproblemer, skoleproblemer, osvosv enn barn som ikke har behov for noe hjelpeapparat - mao det store flertall barn.

Vel. Utvalget i avhandlingen er familier som har vært i kontakt med hjelpeapparatet.

Når man ikke greier å sette barnas beste foran egne behov ved brudd er det ikke urimelig å anta at dette har vært tilfellet i konfliktsituasjoner mens foreldrene fremdeles bodde sammen heller.

Utvalget og studien gjør det ikke mulig å konkludere hvorvidt barn har det bedre eller verre etter en skilsmisse, man kan kun slå fast at dårlige relasjoner mellom mor og far etter skilsmissen rammer ungene - lenge.

Og det er vel ikke et spesielt kontroversielt funn.

Avhandlingen baserer seg på intervjuer av barn som har vært i kontakt med hjelpeapparatet.

Jeg vil tro at disse barna er betydelig mer sårbare, redde, har relasjonsproblemer, skoleproblemer, osvosv enn barn som ikke har behov for noe hjelpeapparat - mao det store flertall barn.

Joda, men det er garantert mange som aldri havner hos hjelpeapparatet som kanskje burde ha vært der eller tenk alle de som ikke er så plaget at det er nødvendig med et hjelpeapparat, men som likevel lider.

Jeg tror at det er mange som plages, men som ikke nødvendigvis blir noe varig skadet. Det er dessverre svært mange foreldre som ikke har noe godt forhold etter en skilsmisse og bruker barna mot hverandre. Mitt inntrykk er at det nesten er unntaksvis dette fungerer godt og det er klart at barna lider under det.

Det skal ofte ikke mer til enn at den ene parten snakker dårlig om den andre så barna hører det.

Annonse

Joda, men det er garantert mange som aldri havner hos hjelpeapparatet som kanskje burde ha vært der eller tenk alle de som ikke er så plaget at det er nødvendig med et hjelpeapparat, men som likevel lider.

Jeg tror at det er mange som plages, men som ikke nødvendigvis blir noe varig skadet. Det er dessverre svært mange foreldre som ikke har noe godt forhold etter en skilsmisse og bruker barna mot hverandre. Mitt inntrykk er at det nesten er unntaksvis dette fungerer godt og det er klart at barna lider under det.

Det skal ofte ikke mer til enn at den ene parten snakker dårlig om den andre så barna hører det.

Enig. Det er mange barn som lider. Og det skyldes voksne egoister, som har satt disse nevnte barna til verden. Ikke særlig overraskende, desverre.

Min far har vokst opp under forh

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1202909311' post='3804661]

Enig. Det er mange barn som lider. Og det skyldes voksne egoister, som har satt disse nevnte barna til verden. Ikke særlig overraskende, desverre.

Min far har vokst opp under forh

Min far har vokst opp under forferdelige kår, etter skilsmisse. Det har preget hele hans liv.

Jeg tror du har rett.

Gjest Gurojenta

Det er klart det er fler barn som lider enn de som er innom hjelpeapparatet på en eller annen måte. Det er ofte barn lider uten at foreldrene selv klarer å snappe opp symptomer på dette også. Det er jo uansett normalt at barn vil ha det litt ekstra vanskelig i perioden rett etter et brudd, men hvis de fortsetter å ha det vanskelig på sikt, det er da det er virkelig alvorlig.

Heldigvis finnes det mye tilbud til barn av foreldre som går fra hverandre, og det er mange skoler og helsesøstre som har gode gruppetilbud for denne gruppen med barn.

''Mitt inntrykk er at det nesten er unntaksvis dette fungerer godt og det er klart at barna lider under det. ''

Jeg er ikke enig i dette. Det er utrolig mange foreldre som svelger enormt mange kameler for å få samarbeidet til å gå så smertefritt for barna som mulig. Det er desverre sånn at det alltid er de vanskelige tilfellene man hører om og det er lett å få inntrykk av at de aller fleste sliter i disse prosessene. Men mange foreldre er såpass sterke at de selv kan sette sine egne følelser til side og få frem viktigheten av barna først og fremst. Og de skal ha all ære for at de klarer det. Men altså, jeg vil påstår at det er flere foreldre som får til dette på en grei måte (på sikt iallfall) enn de som ender opp med enorme konflikter.

Gjest Gurojenta

Vel. Utvalget i avhandlingen er familier som har vært i kontakt med hjelpeapparatet.

Når man ikke greier å sette barnas beste foran egne behov ved brudd er det ikke urimelig å anta at dette har vært tilfellet i konfliktsituasjoner mens foreldrene fremdeles bodde sammen heller.

Utvalget og studien gjør det ikke mulig å konkludere hvorvidt barn har det bedre eller verre etter en skilsmisse, man kan kun slå fast at dårlige relasjoner mellom mor og far etter skilsmissen rammer ungene - lenge.

Og det er vel ikke et spesielt kontroversielt funn.

Må bare si meg enig i dette!

• 1 måned senere...

Joda, det er selvsagt mange som trenger det som ikke får hjelp. Men vi må vel forutsette at de aller fleste barn i samfunnet og i familiene har rimelige gode liv hva enten skilsmisse er en del av tilværelsen eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...