Gå til innhold

bechterew

Anbefalte innlegg

Gjest Pike 79

Hei. Jeg har smerter i korsrygg, bekken, hofter som går nedover beina og ut i tærne. Dette er brennende verkende smerter. Har ogsp smerter i skuldre, noe i nakken og litt i rygg. Har også opplevd smerter i brystkassen - brennede og ubehaglig.Jeg har hatt en kraftig betennelse i hoften og ene skulder. Er postiv på HLA -B 27 og har en far samt noe perifere slektninger med bechterew. Fastlegen min mente seg sikker på at vi kom til å ha en diagnose iløpet av året, henviste meg til røntgen og fysio. Røntgen bilder var normale. Fysio mente jeg var øm i ledd og muskler, men ikke var nevneverdig stiv. Fastlegen min ville jeg skulle komme tilbake etter ca 8 uker for å se hvordan jeg hadde det da. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal vente. Vil gjene henvises videre til en revmatolog som kan utrede meg. Hvordan fungerer denne prosessen og hvorfor skal jeg vente?? Pike79

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299308-bechterew/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vente skal du vel for og se om det går over antar jeg. Men du kan jo selvsagt pushe på for og komme deg til en spesialist.

Skyldes smertene Bechterew er det vel ikke så mye man kan gjøre, bortsett fra at du må aktivt trene/tøye for og forebygge stivhet og forverring av plagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299308-bechterew/#findComment-2420951
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De fleste med vevstypen HLA B27 har ikke Bechterew. Diagnosen må stilles ved et røntgenbilde som viser klassiske fortetninger i ileosacral-leddene i bekkenet. Diagnosen gir endel rettigheter; f.eks antiflogistiske ( betennelsesdempende) medisiner på blå resept og rimeligere fysioterapi. Denne behandlingen bør du ha uansett om du har diagnosen eller ikke. Smertene du beskriver nå kan også være forårsaket av en skiveprolaps i korsryggen. Fastlegen din, eller en fysioterapeut kan finne ut av dette ved en rygg-undersøkelse. Fysikalsk trening og jevnlig mosjon vil være viktig for deg. Fastlegen din ønsker trolig å se effekt av trening før eventuelt videre henvisning. Det er nyttig informasjon hvordan smertene påvirkes av riktig trening; særlig dersom du i utgangspunktet har vært dårlig trent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299308-bechterew/#findComment-2423777
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...