Gjest problemer med eksen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg irriterer meg grønn over holdningene til eksen min. Vi har 2 barn sammen, 7 og 10 år gamle. Vi ble skilt for 4 år siden. Jeg har hovedomsorgen for barna men han har 40% samvære med dem. Det er alt for mye etter mitt hode å dømme, men jeg har vel ingen ting jeg skulle sagt i den saken uten at det ender med krangel og uro blant han og meg og også tilslutt barna. Han bryr seg så lite. Gidder ikke følge opp i forhold til skole. Jeg må tvinge han til å delta på foreldresamtaler (da sitter han helt taus og ikke sier et ord på hele samtalen), foreldremøter går han aldri på. Han er aldri med på tilstelninger på skolen til barna. Følger ikke opp i forhold til lekser når de er hos han. Dette fører til at de ikke gjør noe særlig med lekser de ukene han har dem og det lille de gjør er slarvette gjort. Han skriver aldri under på noe og hører ikke barna i leseleksen slik læreren har sagt at vi skal gjøre daglig. Han eldste får 2 ukesplan på skolen. Denne skal være ferdig når han er hos meg og de har alltid prøve den siste dagen ifht. det de har gått gjennom de siste to ukene. Jeg får barna på mandagene og de skal altså ha denne prøven på onsdag. Hele mandag og tirsdag går med til å sitte sammen med barna for å få dem til å gjøre ferdig hele planen slik at de blir ferdige til onsdagen. Barna gruer seg nesten til å komme til meg for da vet de at de må gjøre så mye lekser. De syns at jeg er alt for streng, og han eldste sier at han syns det er mye kjekkere å være hos far for der slipper de å gjøre lekser. Dessuten slipper de å være ute å leke når de er hos han, og de kan spille så mye data de vil både i ukedagene og i helgene. Nå har han heldigvis fått seg samboer, dette gjør at det har skjedd en enorm fremgang i forhold til å passe på at de har rene klær på seg, har med seg gymklær og badeklær dersom de trenger dette på skolen, og at de får litt mer variert kost enn grandiosa og pommes frites. Holdningene til min eksmann er også klanderverdige. Disse overfører han til barna våre. Jeg irriterer meg grønn over hva han kan prestere å si til barna våre og si til andre mens barna våre hører på. Han kan for eksempel snakke negativt om lærere og andre elevers foreldre mens barna hører på. Minstemann kom hjem en dag og fortalte at det hadde vært en liten gutt i gaten som hadde vært så lei seg og gutten vår hadde komt inn til eksmannen min og sagt dette. Da hadde min eksmann svart gutten vår at det fikk være hans problem, ikke noe å bry seg med. Språket han bruker overfor barna våre er slik som tenåringer snakker, kan gjerne si "stikk av" til dem dersom de er ferdige med maten. Han snakker negativt om kirken og andre religioner. Han har selv meldt seg ut av kirken. Det er greitt nok det, men jeg syns det er dårlig gjort overfor barna å snakke om hvor kjedelig og slikt det er i kirken, og at han ikke gidder å gå der. Nå nekter min eldste sønn å gå i kirken, så når de skal gå på påskegudsteneste med skolen forlanger han å få være igjen på skolen. Han vil heller ikke være med i barnedåp til det nye søskenet hans som kommer snart. Angående lekser og databruk har jeg snakket med min eks mange ganger for å prøve å få han til å engasjere ser litt mer og ha litt grenser ifht. databruk. Han sier at han skal skjerpe seg, men det gjør han i toppen en uke så er det tilbake til det vanlige igjen:-( Har dere noen tips til hva jeg kan si/ gjøre for å få han til å forstå at han må engasjere seg litt mer og være litt mer varsom i hvordan han snakker til barna og andre når barna hører på? Vi er ikke verdens beste venner og snakker minimalt med hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Uh... dette var ikke enkelt. Ville nok kalt inn til samtale sammen med en fagperson til stede. Undersøk hvilke tilbud de har i kommunen der du bor. Når det gjelder leksene. Kan de gjøres i SFO-tiden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2420985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er en grunn til at han er en eks... Du klarte åpenbart ikke forandre på fyren da dere var sammen, hva får deg til å tro at du kan forandre han nå? Jeg tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å gjøre ditt for at barna skal få gode holdninger, godt kosthold, gjøre leksene sine osv når du har dem. også kan du be en stille bønn om at det skal funke. Jeg er for øvrig i omtrent samme situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2420993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Innføre faste leksetider som overholdes uansett om de er hos ham eller deg? Altså at det jobbes med lekser f.eks. hver eneste tirsdag, onsdag og torsdag kl. 1730 - 1830? Men det forutsetter jo at han følger det opp, og at dere finner en tid som er brukbar rent praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haha kanskje det? Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Var du full da du hadde sex med han? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jularbo Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Går det an å få dratt han med til et familievernkontor? Og sende dettte du har skrevet her i brevs form til han og hans samboer på forhånd, og si at dette er temaene du vil ta opp. Kankje kan du gi det på forhånd til rådgiveren på familievernkontoret også. Kan du snakke med læreren og be h*n om å innkalle faren til egen konferansetime (alene) med tema "lekser må følges opp", og få skolen til å forklare at det er et stort problem for hans barn? Hans holdninger og uttalelser får du nok ikke gjort noe med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest problemer med eksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Går det an å få dratt han med til et familievernkontor? Og sende dettte du har skrevet her i brevs form til han og hans samboer på forhånd, og si at dette er temaene du vil ta opp. Kankje kan du gi det på forhånd til rådgiveren på familievernkontoret også. Kan du snakke med læreren og be h*n om å innkalle faren til egen konferansetime (alene) med tema "lekser må følges opp", og få skolen til å forklare at det er et stort problem for hans barn? Hans holdninger og uttalelser får du nok ikke gjort noe med. Nei jeg tror at det vil bli vanskelig å få han til å bli med på familievernkontor. Han hadde nok nektet. Hadde blitt med dersom det var snakk om at jeg ville ta fra han omsorgen for barna, men da hadde jeg som sagt bare skapt krangel og enda mer fiendlighet fra hans side. Angående separate foreldresamtaler på skolen har vi snakket om dette. Det som er problemet er ikke at han ikke bryr seg uansett. Virkelig irriterende. Han mener at barna skal kunne gjøre leksene selv og ast han ikke trenger å involvere seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest problemer med eksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Var du full da du hadde sex med han? Uff...det kan jo virke slik ja:-) Nei jeg var nok ikke full, bare alt for ung og uerfaren. Han var foressten lettere å ha med å gjøre når vi bodde sammen, nå er han sur og tverr og vil ikke samarbeide med meg eller høre på meg siden det var jeg som valgte å gå..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest problemer med eksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Innføre faste leksetider som overholdes uansett om de er hos ham eller deg? Altså at det jobbes med lekser f.eks. hver eneste tirsdag, onsdag og torsdag kl. 1730 - 1830? Men det forutsetter jo at han følger det opp, og at dere finner en tid som er brukbar rent praktisk. Ja faste leksetider har begge barna hos oss. De skal alltid gjøre lekser etter middag og før de får gå ut eller spille data. Det har jeg nevnt for eksen at fungerer fint her, men jeg kan ikke tvinge han til å innføre samme regler hos seg selv. Barna sier også når de kommer til meg at de ikke har fått tid til å gjøre lekser hos faren fordi de alltid skal ut på noe og at faren sier at de må være med, besøk og lignende midt i uken. Dessuten sier de at faren ikke gidder å høre dem i leksearbeidet fordi han ikke har tid eller fordi han holder på med dataen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest problemer med eksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er en grunn til at han er en eks... Du klarte åpenbart ikke forandre på fyren da dere var sammen, hva får deg til å tro at du kan forandre han nå? Jeg tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å gjøre ditt for at barna skal få gode holdninger, godt kosthold, gjøre leksene sine osv når du har dem. også kan du be en stille bønn om at det skal funke. Jeg er for øvrig i omtrent samme situasjon. Ja det er virkelig en grunn til at han er min eks:-) han er i mine øyne helt håpløs, men er dessverre bare blitt verre med årene. Jeg kan nok ikke forandre han, men jeg ser at barna (spesielt han eldste) tar etter de samme holdningene som faren og det er svært vanskelig for meg å se på. Han svarer frekt og bryr seg ingen ting om hva andre mener eller føler, han er respektløs overfor meg, stefaren, lærerne og andre barn. Mobber andre, men forstår ikke selv at han gjør det (mobber i form av språkbruk som han daglig hører at faren bruker). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest problemer med eksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Uh... dette var ikke enkelt. Ville nok kalt inn til samtale sammen med en fagperson til stede. Undersøk hvilke tilbud de har i kommunen der du bor. Når det gjelder leksene. Kan de gjøres i SFO-tiden? Jeg får han nok ikke med til noen samtale med en fagperson. Han opplever det jo ikke som noe problem. Jeg har tatt det opp med han selv, og en annen gang tok jeg det opp med ekssvigermor (hun ser det samme som meg og prøver å få han til å endre seg ifht. barna, men det er lite hun også kan gjøre). Satser alt på at hans nye samboer skal klare å "omvende" han. Det virker som at det er tak i henne. Men det er tross alt ikke hennes barn og det er ikke sikkert at hun gidder å gå inn i noen store kamper med han for å få han til å endre seg. Jeg kan uansett ikke dra henne inn i dette, jeg vil jo for alt i verden ikke ødelegge for dem (hun er det beste som har skjedd min eks). Men jeg regner med at forholdet deres er svært midlertidig, kan ikke for alt i verden forstå at hun kan holde ut med han i lengden. Han er og blir verdens største egoist, og det kommer hun til å oppdage før eller siden! Barna går ikke i SFO lenger, når de gjorde det var det heller ikke aktuelt for dem å gjøre lekser der. Det er ingen andre som gjør lekser der og da kan ikke jeg forlange av mine barn at de3 skal gjøre det heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299315-er-det-noe-jeg-kan-gj%C3%B8re-ifht-eksens-holdning/#findComment-2421399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.