Gjest ????? Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Etter veldig mange år med sterke magesmerter og store fordøyelsesproblemer har Ullevåll sykehus nå funnet ut at jeg har en kronisk blindtarmbetennelse. Jeg blir nå henvist til kirurgisk avdeling ved sykehuset, for legen ved gastromedisinsk poliklinikk sier at blindtarmen må fjernes. Hva kommer kronisk blindtarmbetennelse av ? Og hvorfor er ikke dette oppdaget tidligere av andre leger jeg har vært hos? Jeg er født 16/2 1936, og ser endelig frem til muligheten til å bli kvitt mine magesmerter og fordøyelsesproblemer. Er dette en prioritert sykdom i helsevesenet, eller må jeg stå lenge i kø? Kan en kronisk betent blindtarm sprekke med de farlige følger det kan få? Hvordan skal jeg forholde meg i ventetiden før jeg blir innkalt til kirurgisk avdeling? Hvilket kosthold vil passe best for å berolige min blindtarm, mine smerter og mine fordøyelsesproblemer? På forhånd, mange takk for eventuelt svar fra deg. Vennlig hilsen håpefull. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299365-kronisk-blindtarmbetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Vil si at risikoen for akutt forværring er svært lav. Årsaken til at noen får en kronisk varient er ikke kjent, og det er ikke vanlig. Symptomene vil være mange av de samme som ved divertikulitt, eventuelt irritabel tarm; les eventuelt litt om dette her i doktoronline. Selve slimhinnen og lymfevevet rundt blindtarmen blir hovent, det kan ha dannet seg litt arvvev, og dette kan gi uregelmessig tarmfunksjon. Du bør sørge for rikelig væske-inntak. Mange har god effekt av fiberpulveret Vi-siblin ( reseptfri apotekvare) iblandet 1 glass Biola-melk morgen og kveld. Tungt forsøyelig mat ( rødt kjøtt eller fet, krydret mat) og luftdannende mat ( eks kålprodukter) kan du redusere litt på. Spis lite og ofte; gjerne 5-6 måltider om dagen. Vil tro at du får behandlingsgaranti innen 3 måneder. Prøv å få til jevnlig mosjon i ventetiden. Ha også jevnlig kontakt med fastlegen din og hør om det er andre måter du kan forberede deg på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299365-kronisk-blindtarmbetennelse/#findComment-2423778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.