Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste dagene har jeg lurt på om jeg er gravid, fordi menstruasjonen har uteblitt, og i tillegg har jeg vært veldig trøtt og kjent andre fysiske symptomer, som kanskje kan være tegn på at jeg er gravid. Tanken slo meg først to dager etter at menstruasjonen skulle ha kommet, og dagen etter var jeg hos legen og fikk tatt en test der. Jeg fikk beskjed om at testen hos legen var 99 % sikker - og resultatet for meg var negativ. Dette blei jeg litt skuffa over, fordi jeg hadde begynt å håpe på at jeg var gravid.

Jeg er nygift og var jomfru før jeg gikk inn i ekteskapet. Jeg har fra noen få måneder før bryllupet og i tida etterpå brukt Ladycomp som en metode for å holde styr på menstruasjonssyklusen min. Ut fra min Ladycomp kan jeg se at jeg de siste 7-8 månedene har fått mensen hver måned, veldig regelmessig, og de siste 5 månedene fram til februar, har jeg fått svært regelmessig menstruasjon. Jeg har i de samme månedene opplevd mange stressplager, blant annet mye uregelmessig hjertebank, men jeg har likevel fått mensen. Ut fra dette syns jeg det virker mest logisk og sannsynlig at jeg også denne måneden skulle ha fått mensen, dersom jeg ikke var gravid.

For meg virker det nå som om jeg er gravid, men testen hos legen sa altså at jeg ikke var det. Jeg har de siste dagene lest mye rundt temaet graviditet og graviditetstester og prøvd å finne ut mer om min egen situasjon. Jeg har da funnet ut at de testene man kan ta sjøl hjemme ikke alltid gir riktig resultat. Det er for eksempel noen som ikke får så mye av det spesielle hormonet gravide har (HCG), helt i begynnelsen av graviditeten. Det er individuelt når det befrukta egget fester seg i livmora og dermed også når hormonet produseres, og dermed varierer det når man har nok av det spesielle hormonet slik at det vises på testene.

Jeg fortalte legen min når jeg hadde sist menstruasjon og hvor langt etter skjemaet jeg var i ventinga mi. Jeg spurte også om sikkerheten i testen jeg skulle ta, og hun sa testen var 99 % sikker, og resultatet av testen jeg tok var altså negativ. Det er da i alle fall 1 % sjanse for at jeg er gravid, men kan det ikke hende at jeg uansett er gravid, bare tatt i betraktning at testen blei tatt så tidlig?

Ellers taler jo uteblitt menstruasjon og de andre opplysningene jeg nevnte for at jeg er gravid.

Jeg har ikke funnet noe informasjon om sikkerheten i legenes tester, men jeg har lest at de bruker samme metode som hjemmetestene. Bør ikke det bety at også disse testene, som legekontora utfører, kan ta feil helt i starten av et svangerskap?

Kan jeg være gravid sjøl om legekontorets test var negativ?

Jeg er veldig nysgjerrig på dette og har lyst til å ta en hjemmetest om noen dager, hvis jeg fortsetter å gå uten menstruasjon. Ut fra hva jeg vet om den seksuelle aktiviteten til mannen min og jeg, vet jeg at jeg kan være gravid akkurat nå. Det er altså en sjanse for at jeg er gravid, og jeg har begynt å håpe på det.

I bruksanvisninga til Ladycomp'en jeg bruker står det at ca 15 dager etter befruktninga viser displayet at jeg er gravid, hvis jeg er det. Og om bare noen dager er det gått to uker siden tidspunktet for mulig befruktning. Jeg lurer nå på om jeg skal vente til Ladycomp'en viser om jeg er gravid eller ikke, og så eventuelt teste meg i tillegg til at den viser det. Eller kanskje jeg skal teste meg allerede før, fordi jeg er så nysgjerrig... Men testene kan være dyre, så sånn sett hadde det vært bra å bare vente på Ladycomp'en og kun bruke den. Er det nok å "høre" på den for å vite at jeg er gravid, hvis jeg er det?

Men først og fremst lurer jeg på hvor stor sjanse det er for at jeg er gravid, nå som legetesten har gitt et negativt resultat?

Jeg håper på mange raske og gode svar. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299371-kan-jeg-v%C3%A6re-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansene for at du er gravid er små. Testene er, som legen sa, 99 % sikker dagen du venter menstruasjon. Du tok den i tillegg noen dager etter det.

Du burde allikevel ta en ny test om en ukes tid, slik at du er helt sikker. Bortsett fra det kan du bare vente på mensen.

Jeg stusser litt på det du sier ang at du nærmer deg 15 dager siden befruktning. Hvordan kan du da være på overtid med mensen? Eggløsningen er jo 14 dager (+/- et par dager) før mensen. Akkurat som Lady Compen også går ut ifra. Så det som slår meg er at du har testet for tidlig.

Har du mindre enn 10 dager mellom eggløsning og mens vil det være vanskelig å bli gravid.

Ang graviditetstester så er de du kjøper på apotek, f eks Clearblue, absolutt pålitelige tester. De er sensitive og kan slå ut på lave nivåer hcg. Clearblue digital kan brukes fra 4 dager før ventet mens, vanlig CB kan brukes fra 3 dager før. En test hos legen vil ikke være noe mer pålitelig, det må i såfall være en blodprøve som måler nivået av hcg, og evt stigningen at det.

Jeg er også prøver, og har vært det i 9 mndr nå. Så jeg føler meg etterhvert drevet på området. Jeg vanker på et annet graviditetsforum også, og der tester de fleste i hytt og vær, og det ser ut til at feilmarginen på testene er svært liten.

Så graviditetstestene mener jeg du trygt kan stole på, så lenge de brukes riktig til riktig tidspunkt

"De siste dagene har jeg lurt på om jeg er gravid, fordi menstruasjonen har uteblitt,"

"Og om bare noen dager er det gått to uker siden tidspunktet

for mulig befruktning."

Disse to utsagnene motsier seg selv. Tidspunktet for mulig befruktning er ca. 14 dager før mens, altså under eggløsningen. Noen har eggløsning 12 dager før mens, andre 16 dager (det hadde jeg).

Først sier du at mensen har uteblitt = det har gått ca. 14 dager siden eggløsning. Deretter sier du at det nærmer seg 14 dager siden eventuell befruktning, altså eggløsning. Med mindre du har en syklus som er svært kort fra eggløsning til mens så henger ikke dette på greip.

Hei! Takk for svara til dere som svarte meg!

Her kommer noen svar eller bemerkninger til noe av det jeg leste i noen av breva og en liten oppdatering på min situasjon.

Jeg vet ikke så veldig mye om hvordan syklusen min er, for jeg har ikke studert den så veldig nøye og har ikke fått noen analyse på opplysningene jeg har lagt inn på Ladycomp'en min, men ut fra hva jeg kunne si og forstå av ladycompen for noen dager sia, skjønte jeg at det kunne hende jeg var gravid. Ladycomp'en spør meg nemlig om jeg har fått mensen når den forventer at jeg har fått det, men jeg hadde ikke fått det til forventa tidspunkt. Dvs. at jeg plutselig ikke hadde regelmessig mens, noe jeg hadde hatt over flere måneder, så det i seg sjøl var litt rart og uvanlig. Da det så var gått et par dager, slo det meg at jeg kanskje var gravid. Jeg tenkte da også på et tidspunkt hvor en befruktning kunne ha funnet sted, men det kunne også ha skjedd litt tidligere. Jeg visste ikke når eggløsninga hadde vært, men hvis den hadde vært litt etter Ladycomp'en hadde foreslått, så var det en sjanse for at jeg kunne ha blitt gravid.

Uteblitt menstruasjon er jo også et av de første tegna på at man er gravid, så jeg syns ikke det var så rart jeg begynte å tro jeg var gravid. Men etter legetesten var negativ var jeg usikker, men begynte etter ei stund å håpe på graviditet igjen, fordi jeg tenkte på det at kanskje ikke testen var helt sikker så tidlig i prosessen. Noen av dere skreiv jeg kanskje testa for tidlig, og det kan jo være. Men det kan også hende at legens test var sikker nok til å kunne ta den på det daværende tidspunkt.

Det gikk noen dager, og da mensen var seks dager forsinka, fikk jeg en melding fra Ladycomp'en om at jeg sannsynligvis var gravid (tre farger blinka samtidig). Jeg blei veldig glad og gikk omkring og trodde jeg var gravid. Jeg ringte og spurte distributørene av disse PFC'ene (Ladycomp mm.), og de sa at dette betydde at mye tyda på at jeg var gravid og at denne meldinga var ganske sikker. Dersom jeg seinere fikk beskjed om bekrefta graviditet på Ladycomp'en, skulle det ikke være nødvendig med andre graviditetsteter, fikk jeg også vite. Etter denne telefonsamtalen var jeg fortsatt glad og trodde det var stor sjanse for at jeg var gravid. Samtidig visste jeg jo hele tida at det kunne hende at mensen bare var forsinka.

I går, sju dager etter at Ladycomp'en forventa at mensen skulle komme, fikk jeg en blødning, og jeg tenkte at det kanskje var mensen og at jeg kanskje ikke var gravid likevel. Men jeg hadde lest at noen får en blødning litt etter de har blitt gravide, så jeg tenkte på at det kunne komme av dette. Uansett var jeg litt skuffa, for jeg syns det virka som om mensen så smått hadde kommet i gang og regna det som mest sannsynlig at det nå var mensen som hadde kommet.

I dag har jeg hatt sterke blødninger og sterke smerter. Jeg blei i dag morges helt utslått av menssmerter, slik jeg noen ganger har blitt, og blei kjempedårlig. Jeg fikk sterke smerter, samt diare og seinere kvalme og spydde. Det gikk litt over to timer før det hele begynte å roe seg og jeg begynte å bli bedre. Men jeg har i dag altså skjønt og slått meg til ro med at det var mensen som kom i går, ei uke forsinka, og nå er jeg altså ikke gravid.

Men Ladycomp'en min mente både i går og i dag at det fortsatt er sannsynlig jeg er gravid, sjøl om jeg har lagt inn blødningene mine. Dette syns jeg er litt rart. På prognosen for dagene framover tror den til og med at jeg om noen dager kan få beskjeden bekrefta graviditet. Når jeg ser på Ladycomp'en vet jeg nesten ikke helt hva jeg skal tro, men nå tror jeg at jeg har fått mensen og at jeg ikke er gravid og at Ladycomp'en akkurat nå tror feil om meg. Men det kan jo hende at jeg tar feil, men jeg tror ikke det nå.

Denne siste uka med så mye usikkerhet og tanker rundt graviditet har i alle fall fått meg til å tenke mer over dette temaet, og jeg er også blitt mer kjent med Ladycomp'en. Nå er jeg også klar for å snakke mer med mannen min om dette temaet og bli enig med ham om hva vi vil gjøre med hensyn til dette med graviditet framover.

Takk for alle velmente tips! Kanskje vi "snakkes" igjen her seinere? Ha det godt uansett!

Mvh

77dame

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...